Kaupunginhallituksen mukaan Kehä I:n uudistushanke tulee huomioida Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaa valmisteltaessa.
Kehä I on pääkaupunkiseudun vilkkaimpia väyliä. Kehä I:n sujuvuuden ja turvallisuuden edistäminen edellyttää, että tasoliittymät muutetaan eritasoliittymiksi. Kehä I:llä on nyt Otaniemi-Keilaniemi-Tapiola-alueella neljä valo-ohjattua tasoristeystä. Uudistushankkeessa nämä muutettaisiin eritasoliittymiksi. Vastaavat muutokset on tehtävä myös Laajalahdessa, jossa nykyisin on kaksi valo-ohjattua tasoristeystä.
Kehä I jakaa nykyisin T3-alueen voimakkaasti Otaniemen, Keilaniemen ja Tapiolan alueisiin. Metro tulee yhdistämään alueita toisiinsa, mutta Kehä I erottaa niitä edelleen näkyvästi toisistaan. Kehä I:n siirtämisellä kalliotunneliin Otaniemen ja Tapiolan välissä (Hagalundintunneli) ja kattamisella puistokannella Keilaniemen ja Tapiolan välissä (Keilaniementunneli) alueet saadaan yhdistettyä luontevalla tavalla toisiinsa monipuoliseksi toiminnalliseksi kokonaisuudeksi.
Kehä I:n kattamisen myötä erityisesti kevyen liikenteen olosuhteet paranevat. Samalla syntyy uusia rakentamismahdollisuuksia, joilla yhdyskuntarakenne tiivistyy raideliikenteen vaikutuspiirissä.
Espoo vertaa Kehä I:tä Tampereen Rantaväylä-hankkeeseen, jossa valtio maksaa rakentamiskustannuksista kolmanneksen ja Tampere kaksi kolmannesta. Sama kustannusvastuujako koskee hoitoa ja ylläpitoa.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Espoo haluaa kiirehtiä Kehä I:n uudistamista”