Kokeile kuukausi maksutta

Espoo haluaa kiirehtiä Kehä I:n uudistamista

Espoon kaupunginhallitus esittää Uudenmaan ELY-keskukselle, että neuvottelut Kehä I:n uudistamisesta välillä Turunväylä-Länsiväylä käynnistetään viipymättä. Hankkeeseen liittyy Kehä I:n osittainen tunnelointi ja kattaminen. Kaupunki haluaisi, että uudistustyön suunnittelu voidaan aloittaa vuoden 2011 alusta. Tavoitteena on, että hankkeen investointikustannukset ja tunnelien hoito- ja ylläpitokustannukset jaetaan siten, että valtion osuus on yksi kolmannes ja kaupungin kaksi kolmannesta.  

Espoon kaupunginhallitus esittää Uudenmaan ELY-keskukselle, että neuvottelut Kehä I:n uudistamisesta välillä Turunväylä-Länsiväylä käynnistetään viipymättä. Hankkeeseen liittyy Kehä I:n osittainen tunnelointi ja kattaminen. Kaupunki haluaisi, että uudistustyön suunnittelu voidaan aloittaa vuoden 2011 alusta. Tavoitteena on, että hankkeen investointikustannukset ja tunnelien hoito- ja ylläpitokustannukset jaetaan siten, että valtion osuus on yksi kolmannes ja kaupungin kaksi kolmannesta.  

image

Kaupunginhallituksen mukaan Kehä I:n uudistushanke tulee huomioida Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaa valmisteltaessa.

Kehä I on pääkaupunkiseudun vilkkaimpia väyliä. Kehä I:n sujuvuuden ja turvallisuuden edistäminen edellyttää, että tasoliittymät muutetaan eritasoliittymiksi. Kehä I:llä on nyt Otaniemi-Keilaniemi-Tapiola-alueella neljä valo-ohjattua tasoristeystä. Uudistushankkeessa nämä muutettaisiin eritasoliittymiksi. Vastaavat muutokset on tehtävä myös Laajalahdessa, jossa nykyisin on kaksi valo-ohjattua tasoristeystä.

 Kehä I jakaa nykyisin T3-alueen voimakkaasti Otaniemen, Keilaniemen ja Tapiolan alueisiin. Metro tulee yhdistämään alueita toisiinsa, mutta Kehä I erottaa niitä edelleen näkyvästi toisistaan. Kehä I:n siirtämisellä kalliotunneliin Otaniemen ja Tapiolan välissä (Hagalundintunneli) ja kattamisella puistokannella Keilaniemen ja Tapiolan välissä (Keilaniementunneli) alueet saadaan yhdistettyä luontevalla tavalla toisiinsa monipuoliseksi toiminnalliseksi kokonaisuudeksi.

Kehä I:n kattamisen myötä erityisesti kevyen liikenteen olosuhteet paranevat. Samalla syntyy uusia rakentamismahdollisuuksia, joilla yhdyskuntarakenne tiivistyy raideliikenteen vaikutuspiirissä.

Espoo vertaa Kehä I:tä Tampereen Rantaväylä-hankkeeseen, jossa valtio maksaa rakentamiskustannuksista kolmanneksen ja Tampere kaksi kolmannesta. Sama kustannusvastuujako koskee hoitoa ja ylläpitoa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Espoo haluaa kiirehtiä Kehä I:n uudistamista”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat