Kokeile kuukausi maksutta

Laukonsilta avattiin Tampereella

Tampereella on juhlittu keskiviikkona 30. kesäkuuta 2010 uuden kevyen liikenteen sillan, Laukonsillan avajaisia. Noin 95 metriä leveän Ratinanvuolteen ylittävä 150 metriä pitkä Laukonsilta yhdistää Ratinan stadionin, rakennettavan Ratinan kauppakeskuksen sekä Ratinanvuolteen etelärannan asuntoalueen paremmin keskustan länsiosiin. Uusi silta avaa myös entistä paremman kevyen liikenteen yhteyden Hatanpäältä ja kaupungin eteläosista keskustaan.

Tampereella on juhlittu keskiviikkona 30. kesäkuuta 2010 uuden kevyen liikenteen sillan, Laukonsillan avajaisia. Noin 95 metriä leveän Ratinanvuolteen ylittävä 150 metriä pitkä Laukonsilta yhdistää Ratinan stadionin, rakennettavan Ratinan kauppakeskuksen sekä Ratinanvuolteen etelärannan asuntoalueen paremmin keskustan länsiosiin. Uusi silta avaa myös entistä paremman kevyen liikenteen yhteyden Hatanpäältä ja kaupungin eteläosista keskustaan.

image

Syksyllä 2006 sillan suunnittelusta järjestettiin opiskelijakilpailu yhteistyössä kolmen teknillisen yliopiston kanssa. Sen tuloksena löydettiin sillalle luontevin paikka. Vuonna 2007 pidettiin Suomen Rakennusinsinööriliiton sääntöjen mukainen kutsukilpailu viidelle johtavalle suomalaiselle siltasuunnittelutoimistolle. Sen voitti nyt toteutettu WSP Finlandin Oulun toimiston ehdotus. Syksyllä 2008 järjestetyn urakkakilpailun voitti Insinööritoimisto Seppo Rantala Oy, joka rakentaa Tampereella myös Palatsinraitin ja Särkijärven siltoja.

”Kyseessä on erikoinen yksipyloninen vinoköysisilta, jossa pyloni on kallistettu ja sillan kansi on vaakakaarteessa. Tämä esteettisesti näyttävä ratkaisu vaatii suunnittelijalta erityisosaamista. Kaikkiaan 45 metriä korkea teräsrakenteinen pyloni painoi lähes 100 tonnia ja se nostettiin kerralla pystyyn”, Laukonsillan pääsuunnittelija ja WSP:n toimialajohtaja Pekka Pulkkinen kertoo.

”Haastavinta hankkeessa oli löytää ratkaisu, joka yhdistää alikulkevan sisävesiliikenteen korkeusvaatimukset ja kevyen liikenteen loivuusvaatimukset. Sillan suunnittelussa tavoitteena oli myös kaupunkikuvallinen näyttävyys. Rakennustyö on sujunut esimerkillisesti aikataulun mukaisesti. Työn aikana tosin Ratinanvuolteen virtaus vaati leventämään työmaasiltaan jätettyä laivojen kulkuaukkoa”, Tampereen kaupungin projektiarkkitehti ja hankkeen tilaajan edustaja Mikko Järvi sanoo.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Laukonsilta avattiin Tampereella”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat