Syksyllä 2006 sillan suunnittelusta järjestettiin opiskelijakilpailu yhteistyössä kolmen teknillisen yliopiston kanssa. Sen tuloksena löydettiin sillalle luontevin paikka. Vuonna 2007 pidettiin Suomen Rakennusinsinööriliiton sääntöjen mukainen kutsukilpailu viidelle johtavalle suomalaiselle siltasuunnittelutoimistolle. Sen voitti nyt toteutettu WSP Finlandin Oulun toimiston ehdotus. Syksyllä 2008 järjestetyn urakkakilpailun voitti Insinööritoimisto Seppo Rantala Oy, joka rakentaa Tampereella myös Palatsinraitin ja Särkijärven siltoja.
”Kyseessä on erikoinen yksipyloninen vinoköysisilta, jossa pyloni on kallistettu ja sillan kansi on vaakakaarteessa. Tämä esteettisesti näyttävä ratkaisu vaatii suunnittelijalta erityisosaamista. Kaikkiaan 45 metriä korkea teräsrakenteinen pyloni painoi lähes 100 tonnia ja se nostettiin kerralla pystyyn”, Laukonsillan pääsuunnittelija ja WSP:n toimialajohtaja Pekka Pulkkinen kertoo.
”Haastavinta hankkeessa oli löytää ratkaisu, joka yhdistää alikulkevan sisävesiliikenteen korkeusvaatimukset ja kevyen liikenteen loivuusvaatimukset. Sillan suunnittelussa tavoitteena oli myös kaupunkikuvallinen näyttävyys. Rakennustyö on sujunut esimerkillisesti aikataulun mukaisesti. Työn aikana tosin Ratinanvuolteen virtaus vaati leventämään työmaasiltaan jätettyä laivojen kulkuaukkoa”, Tampereen kaupungin projektiarkkitehti ja hankkeen tilaajan edustaja Mikko Järvi sanoo.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Laukonsilta avattiin Tampereella”