Gotthardin pohjatunneli on tarkoitus avata liikenteelle vuonna 2017. Silloin siinä liikennöisi päivittäin kolmisensataa junaa, joista nopeimmat kulkisivat yli 250 kilometrin tuntivauhtia. Samalla matka-aika Zürichistä Milanoon nopeutuisi tunnilla.
Alustavissa suunnitelmissa tunnelin puoleenväliin oli tarkoitus rakentaa Porta Alpinan asema, joka olisi palvellut Alpeille suuntaavia turisteja. Asemasta kuitenkin luovuttiin, koska se olisi maksanut liikaa.
Nyt puhkaistava pohjatunneli syrjäyttää valmistuessaan jo vuonna 1882 valmistuneen 15-kilometrisen Gotthardin tunnelin. Vanha tunneli jää muun muassa paikallisliikenteen käyttöön.
Tunnelin pitäisi vähentää päästöjä
Pohjatunnelin rakentaminen alkoi 15 vuotta sitten. Tunnelin mittakaavasta kertoo jotain se, että reikää on kaiverrettu 400 metriä pitkillä kairoilla, joiden läpimitta on kymmenen metriä.
Alppien alle tulee kaksi vierekkäistä tunnelia, jotka kulkevat 40 metrin päässä toisistaan. Runsaan 300 metrin välein tunneleita yhdistää käytävä.
Vuosien mittaan työmaalla on paiskonut hommia 2500 henkilöä. Heistä vajaat kymmenen on kuollut onnettomuuksissa.
Hintaa projektille on kertynyt seitsemän miljardia euroa, mutta Sveitsi odottaa saavansa investointinsa takaisin kasvavana matkustajaliikenteenä.
Tunnelin pitäisi myös vähentää päästöjä, sillä sen ansiosta osa tavaraliikenteestä siirtyy maanteiltä kiskoille.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Maailman pisin rautatietunneli puhkaistaan Sveitsissä”