”Tähän saakka ongelmat on pyritty ratkaisemaan väyläinvestoinneilla. Nyt tarvitaan monipuolisempia keinoja. Tavoitteena on siirtyä investointivetoisuudesta olosuhteisiin ja vaikuttavuuteen”, Linkama sanoo.
Kostiainen arvioi, että liikenteen nykyisen paradigman hienosäätö ei riitä. Paradigmalla tarkoitetaan laajasti käytössä olevaa, oikeana pidettyä, auktoriteetin asemassa olevaa teoriaa tai viitekehystä ja sen mukaista toimintatapaa. Väyläinvestointeja painottavaa liikennepolitiikkaa voi pitää vallitsevan paradigman ilmentymänä.
”Liikennevirasto haluaa päästä eroon vanhasta paradigmasta. Me takaamme, että pilotteja tehdään”, viraston pääjohtaja Juhani Tervala sanoo.
Ohjelma on kutsunut 25 liikenteen ja maankäytön asiantuntijaa luomaan ajatuskartan siitä, miten liikennepolitiikkaa pitäisi jatkossa tehdä. Liikennevirasto käynnistää samanaikaisesti pilottihankkeitta, jotka havainnollistavat, mitä uusi ajattelutapa hankkeissa merkitsee.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Sitra ja LVM käynnistivät liikennerevoluutio-ohjelman”