Kokeile kuukausi maksutta

Rudus ja Parma toimittavat länsimetron tunnelielementit

Rudus ja Parma on valittu länsimetron tunnelielementtien toimittajiksi. Sopimusten arvo on lähes 11 miljoonaa euroa, josta Rudus Betonituotteen osuus noin 7 miljoonaa ja Parman 4 miljoonaa. Elementtitoimitukseen sisältyvät tunnelien poistumistien tukimuurielementit, kaapelikourut ja kaiteet. Ensimmäiset tunnelielementtitoimitukset alkavat samanaikaisesti asemaurakoiden kanssa vuoden 2012 lopulla.

Rudus ja Parma on valittu länsimetron tunnelielementtien toimittajiksi. Sopimusten arvo on lähes 11 miljoonaa euroa, josta Rudus Betonituotteen osuus noin 7 miljoonaa ja Parman 4 miljoonaa. Elementtitoimitukseen sisältyvät tunnelien poistumistien tukimuurielementit, kaapelikourut ja kaiteet. Ensimmäiset tunnelielementtitoimitukset alkavat samanaikaisesti asemaurakoiden kanssa vuoden 2012 lopulla.

Ruduksen osuuteen kuuluu kaikkien kaapelikourujen toimitus sekä reunatukimuurielementtien ja kaapelikaivojen toimitus Tapiolan ja Matinkylän väliselle osuudelle. Elementit valmistetaan pääosin Rudus Betonituotteen Nurmijärven tehtaalla.

”Tuotteiden valmistus aloitetaan loppukesällä 2011 ja kokonaisuudessaan tänään julkistettuun kauppaan sisältyvät elementit on valmistettu vuoden 2014 kevääseen mennessä. Sopimus turvaa työllisyyttä Nurmijärven tehtaalla runsaaksi kahdeksi vuodeksi. Rudus on toimittanut jo aiemmin betonia länsimetron Ruoholahden työmaalle”, Rudus Betonituotteen toimitusjohtaja Mikael Fjäder kertoo.

”Rakentamisen kannalta on tärkeää, että elementtisuunnittelu ja valaminen käynnistetään jo näinkin aikaisessa vaiheessa. Tällä taataan, että toimitukset voidaan käynnistää välittömästi tunnelien varustamisen alkaessa”, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen sanoo.

Elementtirakenteita valmistetaan kaikkiaan lähes 28 kilometrin matkalle kumpaankin rinnakkaiseen metrotunneliin. Toimittajat vastaavat myös elementtien mahdollisesta väliaikaisesta varastoinnista sekä toimittamisesta metrotunneliin.

Länsimetron viimeiset louhinnat valmistuvat vuonna 2013. Louhintojen jälkeen alkavat välittömästi asemien rakennusurakat, joista ensimmäiset asemaurakat käynnistyvät jo vuoden 2012 puolella. Asemaurakoiden jälkeen on vuorossa rataurakka ja automaattimetron asennus ja testaus. Länsimetro valmistuu vuoden 2015 lopulla.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Rudus ja Parma toimittavat länsimetron tunnelielementit”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat