Ramboll vastaa sillan korjauksen pääsuunnittelusta, kantavuustarkastelusta, korjauksen rakennesuunnittelusta ja rakennuttamisesta. Muusta sillan korjaussuunnittelusta ja erikoistarkastuksesta on vastannut Rambollin pitkäaikainen yhteistyökumppani Huura Oy. Ramboll on myös suunnitellut rakentamisen aikaisen, haastavan liikenteenohjauksen.
”Ratinan sillan rakenteissa on iästä ja kuormista johtuvia halkeamia ja vaurioita, jotka nyt korjataan. Kantatukien laakereiden uusimisen lisäksi kansirakenteisiin nojanneisiin maatukiin tehdään kevennyskaivu, jolloin maa ei enää pääse nojaamaan tukiin eikä kiertämään paaluja”, suunnittelija Heini Raunio Rambollista kertoo.
Vuonna 1959 käyttöön otettu Ratinan silta on noin 152 metriä pitkä ja 30 metriä leveä. Sillan alikulkukorkeus on 10 metriä. Sillan yli kulkevan Tampereen valtatien liikennemäärä on suuri, jopa 35 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Sillan suuren käytön vuoksi liikennettä ei voida katkaista korjaustöiden vuoksi. Siksi korjaustyö tehdään kahdessa vaiheessa, jolloin toisen puolen kaistat voidaan pitää käytössä.
”Koska korjaustyön aikana on käytössä ainoastaan puolet sillan leveydestä ja ajoneuvojen lisäksi myös kevyen liikenteen on mahduttava sillalle, joudutaan ajokaistojen määrää vähentämään ja kaistoja kaventamaan. Itään päin on käytössä ainoastaan yksi ajokaista ja länteen kaksi kavennettua kaistaa. Lisäksi raskas liikenne on kielletty sillalla muun muassa betoninvalutöiden takia”, Jukka Niilo-Rämä Rambollista sanoo.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Ratinan sillan korjaustyöt käynnistyvät Tampereella”