Saatujen tarjousten yhteenlaskettu hinta oli 171,6 miljoonaa euroa. Se alitti Liikenneviraston kustannusarvion noin kuudella prosentilla. Kilpailu oli pääosassa urakoita kireää tai jopa erittäin kireää. Kahdessa urakassa voitto ratkesi muutos- ja lisätyöhintojen erolla.
Vaikka Liikenneviraston kustannusarvio alittui, alueurakoiden hintataso on nousussa. Liikenneviraston mukaan hinnat ovat nousseet viime vuodesta ja ovat nyt vuoden 2010 tasolla. Liikennevirasto kuitenkin huomauttaa, että eri vuosina kilpailutettavien urakoiden hintavertailu on vaikeaa, sillä kilpailuissa on hyvin erityyppisiä urakoita. Korkeimmillaan hinnat olivat vuonna 2009, jolloin kilpailussa oli edellisen kerran paljon vaativiksi ja erittäin vaativiksi luokiteltuja urakoita, kuten Espoon ja Vantaan alueurakat.
YIT:n urakat yli 90 miljoonaa euroa
YIT kertoo voittamiensa alueurakoiden yhteenlasketun summan olevan 90,7 miljoonaa euroa. ja urakat alkavat lokakuussa 2012. YIT:n nyt voittamista alueurakoista uusia ovat Oulun, Jyväskylän, Kouvolan, Loimaan ja Merikarvian alueurakat. Tampereen ja Rovaniemen alueurakat ovat jatkoa aiempiin sopimuksiin.
”Voitimme alueurakat tiukassa kilpailutilanteessa suhteellisen pienellä hintaerolla. Sopimukset ovat pääasiassa viiden vuoden mittaisia, Kouvolaa lukuun ottamatta, joka on seitsemän vuoden pituinen. Voitetut urakat tukevat strategista tavoitettamme kasvattaa YIT:n markkinaosuutta infran kunnossapidossa”, YIT:n kunnossapidosta vastaavan yksikön johtaja Timo Paavilainen sanoo.
Uusien alueurakkasopimusten astuessa voimaan lokakuun alussa YIT vastaa yhteensä 18 alueen hoito- ja ylläpitourakasta.
Destia hoitaa 6 800 kilometriä tiestöä
Destian voittamista urakoista viisivuotisia ovat Heinola, Lahti, Kiuruvesi, Pello, Sastamala (ent. Vammala) ja Siikalatva (ent. Pulkkila) sekä seitsenvuotisia Kitee ja Kokkola. Hoidettavaa tiestöä Destian voittamissa urakoissa on yhteensä noin 6 830 kilometriä.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “YIT:n osuus maanteiden hoidon alueurakoista kasvoi”