Kokeile kuukausi maksutta

Haminan ja Vaalimaan välisen moottoritiehankkeen tiesuunnittelu alkoi

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on aloittanut maantielain mukaisen tiesuunnitelman laatimisen valtatien 7 (E18) rakentamisesta moottoritieksi Haminan ja Vaalimaan välillä. Tiesuunnitelman lähtökohtana on vuonna 2009 laadittu moottoritien yleissuunnitelma sekä vuonna 2011 tehty yleissuunnitelman muutos. Aikataulun mukaan tiesuunnitelma valmistuu vuoden 2013 joulukuussa ja rakentaminen alkaa vuonna 2015.

Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on aloittanut maantielain mukaisen tiesuunnitelman laatimisen valtatien 7 (E18) rakentamisesta moottoritieksi Haminan ja Vaalimaan välillä. Tiesuunnitelman lähtökohtana on vuonna 2009 laadittu moottoritien yleissuunnitelma sekä vuonna 2011 tehty yleissuunnitelman muutos. Aikataulun mukaan tiesuunnitelma valmistuu vuoden 2013 joulukuussa ja rakentaminen alkaa vuonna 2015.

Suunnittelua ohjaavassa hankeryhmässä ovat mukana Kaakkois-Suomen ELY-keskus, Liikennevirasto, alueen kunnat ja maakunta, muut valtion viranomaiset. Suunnittelun pääkonsultteina ovat Sito Oy ja Ramboll Finland Oy.  

Yleissuunnitelman mukaan valtatie 7 rakennetaan Haminan ja Vaalimaan välillä moottoritieksi noin 32 kilometrin matkalla. Tieosuudelle toteutetaan viisi eritasoliittymää. Nykyinen valtatie jää rinnakkaistieksi. Hanke liittyy länsipäässä parhaillaan rakenteilla olevaan Haminan kehätiehen, joka valmistuu liikenteelle otettavaksi vuonna 2014. Hamina–Vaalimaa-osuuden rakentamisen jälkeen E18-tie on rakennettu yhtenäiseksi moottoritieksi EU-tavoitteiden mukaisesti.  

Valtatien 7 kehittäminen moottoritieksi Haminan ja Vaalimaan välillä sisältyy huhtikuussa 2012 julkaistuun maan hallituksen liikennepoliittiseen selontekoon ja siinä tällä hallituskaudella aloitettavien tiehankkeiden luetteloon. Liikennepoliittinen selonteko sisältää myös Vaalimaan raskaan liikenteen odotusalueen rakentamisen 500 rekalle. Liikennepoliittisen selonteon mukaan hanke toteutetaan elinkaarimallin mukaisella hankintamenettelyllä jälkirahoitteisesti. Valtio tilaa palvelutuottajalta ja urakoitsijalta tarkemman suunnittelun, rakentamisen, kunnossapidon ja työn rahoituksen sisältämän kokonaisuuden sekä maksaa palvelukokonaisuudesta tuottajalle korvauksen tien käyttöönoton jälkeen pitemmällä aikajaksolla. Samaa urakkamallia käytetään parhaillaan rakenteilla olevalla E18-tien osuudella Koskenkylä–Kotka.

Yleissuunnitelman mukaan hanke sisältää:

  • valtatien 7 (E18) rakentamisen moottoritieksi 32 km matkalla
  • viisi eritasoliittymää (Lelu, Kattilainen, Saarasjärvi, Virojoki ja Vaalimaa)
  • moottoritien päähän Vaalimaalle suuren kiertoliittymän nykyisen valtatien risteykseen
  • yhteensä noin 40 siltaa, joista viisi on vesistösiltoja
  • Vaalimaanjoen itäpuolella selvitetään Rasa-ahonmäen kohdalla mahdollisuutta rakentaa moottoritie tunneliin
  • nykyisen valtatien parantaminen uutta liikennetilannetta vastaavaksi
  • muun maantieverkon parantamista moottoritiekäytävässä ja Virojoen taajamassa

Tiesuunnitteluvaiheessa tarkennetaan yksityiskohtia yleissuunnitelmasta saatujen lausuntojen ja muistutusten pohjalta. Suunnittelun aikana maanomistajien ja asukkaiden kanssa sovitellaan suunnitelmaratkaisuja erityisesti haitallisten vaikutusten poistamiseksi, lieventämiseksi ja kompensoimiseksi.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Haminan ja Vaalimaan välisen moottoritiehankkeen tiesuunnittelu alkoi”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat