Helsingin Kirjava Satama -ideakilpailussa palkittiin neljä ehdotusta
Helsingin Eteläsataman alueen kehittämistä koskevan kansainvälisen Kirjava Satama -ideakilpailun palkinnot on jaettu. Kilpailuun osallistui kaikkiaan 201 työtä. Töiden joukosta ei noussut esiin yhtä työtä, joka ratkaisisi ylivertaisesti kaikki kilpailun tavoitteet. Niinpä palkintolautakunta päätti yksimielisesti valita neljä ehdotusta jaetulle toiselle sijalle. Nämä ehdotukset olivat ”Boegbeeld”, ”Meren syleily”, ”Stadi terassi” ja ”Tori”.

Helsingin Eteläsataman alueen kehittämistä koskevan kansainvälisen Kirjava Satama -ideakilpailun palkinnot on jaettu. Kilpailuun osallistui kaikkiaan 201 työtä. Töiden joukosta ei noussut esiin yhtä työtä, joka ratkaisisi ylivertaisesti kaikki kilpailun tavoitteet. Niinpä palkintolautakunta päätti yksimielisesti valita neljä ehdotusta jaetulle toiselle sijalle. Nämä ehdotukset olivat ”Boegbeeld”, ”Meren syleily”, ”Stadi terassi” ja ”Tori”.
Ehdotuksen ”Boegbeeld” takana oli Ilkka Svärd avustajinaan Pia Sopanen ja Tuuli Sopanen. Työstä ”Meren syleily” vastasivat Allies and Morrison Architectsin Bob Allies, Graham Morrison, Chris Bearman, Raoul Kunz, Ed Neale ja William Sherlaw. ”Stadi terassin” taustalla oli Maxwan Architects + Urbanistsin Hiroki Matsuura, Rients Dijkstra, Jason Hilgefort, Kris Schaasberg, Artur Borejszo, Leena Cho, Nobuki Ogashara, Ignas Uogintas ja Aleksandar Hrib. ”Torista” vastasi APRT Oy:n Aaro Artto avustajinaan Maria Laisi ja Jussi Vakkilainen.
Palkintolautakunnan mielestä neljässä palkitussa ehdotuksessa kokonaisratkaisu oli tasapainoinen ja kaupunkikuvaan sopiva ja niissä oli erityisen kehityskelpoisia ideoita eri osa-alueille. Innovatiivisuutta ja idearikkautta arvostettiin enemmän kuin yksityiskohtien virheettömyyttä.
”Ehdotuksissa on paljon elementtejä, joilla Eteläsatamaa voidaan lähivuosikymmeninä uudistaa. Kilpailualue on Helsingin intohimoja herättävimpiä paikkoja, joten osaa ideoista on syytä kypsytellä rauhassa”, palkintolautakunnan puheenjohtaja, apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä sanoo.
Kilpailusta virisi kaksi kehityssuuntaa lähivuosille. Penttilä ehdottaa, että Kauppatorin kasvojenkohotus käynnistetään ensi vuonna Vanhan kauppahallin peruskorjauksen yhteydessä. Lisäksi Tähtitornin puiston ja Olympialaiturin rannan on aika avautua. Parhaissa ehdotuksissa Makasiini- ja Olympiaterminaalin rantavyöhykkeelle on suunniteltu sujuva kevyen liikenteen reitti.
”Kauppatorilla jalankulkijoiden ympäristöä ja torirakenteita voidaan parantaa ehdotusten eväillä niin, että ne nousevat design-pääkaupungin tasolle. Kiinteistökehittäjien kanssa on tarpeen käydä voittajatyöt läpi ja etsiä kumppanuusmallia kauppahallilta Olympialaiturille ulottuvan alueen kehittämiseen.”
Palkintolautakunta suosittelee, että alueen suunnittelua jatketaan yhdessä palkittujen työryhmien kanssa.
Monet kilpailijat eivät huomioineet paikan henkeä
Neljän palkintosijan lisäksi kilpailussa lunastettiin ehdotukset ”Bridges”, ”Buildings and Bridgebuildings”, ”GLGGMGM” ja ”Satamakoti”. Kunniamaininnat annettiin ehdotuksille ”Archipelago Mobile”, ”Pilvi”, ”Rock City”, ”the Owls Go”, ”Vivo” ja ”Helsinki Gateway”.
Arvostelupöytäkirjassa todetaan, että Katajanokan meritäytöistä muodostetun rantaviivan muokkaaminen voisi tarjota uusia mahdollisuuksia alueen elävöittämiseen. Esplanadien ja Kauppatorin jatkeeksi on ideoitu kanavaa esimerkiksi ehdotuksissa ”Meren syleily” ja ”Boegbeeld”. Palkitut työt osoittavat, että Kanavaterminaalin paikalle on mahdollista sijoittaa ympäristöön sovitettu julkinen rakennus. Ehdotuksissa oli löydetty myös Etelärannasta uusi julkisen rakennuksen paikka. Joissakin töissä Kaivopuiston reunalle oli ehdotettu uusia asuinrakennuksia.
Palkintolautakunta kritisoi kilpailijoita siitä, että paikan henki ja ympäristön arvot jäivät monilta huomiotta. Eteläsatamaan kaivataan uuden ja vanhan harmonista kokonaisuutta ympäristöstä täysin poikkeavan uudistuksen sijaan. Tämä todettiin myös kaupunkilaisten runsaassa palautteessa verkkosivuilla ja Laiturin näyttelyssä.
Kilpailun järjesti Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto 2.5.-30.9.2011. Kilpailu oli osa World Design Capital Helsinki 2012 -ohjelmaa, joka tarjoaa asukkaille keinoja osallistua elinympäristön parantamiseen ja kaupungin kehittämiseen.
Kaikki ehdotukset löytyvät kilpailun verkkosivuilta. Pääset sinne tästä.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Helsingin Kirjava Satama -ideakilpailussa palkittiin neljä ehdotusta”