Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Vantaan valtuusto hyväksyi Tikkurilan asemakeskuksen asemakaavan

Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 18.6. Tikkurilan uuden asemakeskuksen asemakaavan. Tikkurilaan junaradan ja Ratatien väliin nykyisen aseman kohdalle sijoittuva rakennus on yli 350 metriä pitkä ja kerroksia siinä on 6-12. Asemakeskusrakennuksen arkkitehtisuunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto Lahdelma&Mahlamäki Oy. YIT Rakennus Oy on hankkeen kehittäjä ja toteuttaja ja aloittaa useassa vaiheessa toteuttavan keskuksen rakentamisen jo tänä vuonna. Ensimmäinen vaihe on valmis vuoden 2014 lopulla, jolloin Kehäradan liikennöinti alkaa.

Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 18.6. Tikkurilan uuden asemakeskuksen asemakaavan. Tikkurilaan junaradan ja Ratatien väliin nykyisen aseman kohdalle sijoittuva rakennus on yli 350 metriä pitkä ja kerroksia siinä on 6-12. Asemakeskusrakennuksen arkkitehtisuunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto Lahdelma&Mahlamäki Oy. YIT Rakennus Oy on hankkeen kehittäjä ja toteuttaja ja aloittaa useassa vaiheessa toteuttavan keskuksen rakentamisen jo tänä vuonna. Ensimmäinen vaihe on valmis vuoden 2014 lopulla, jolloin Kehäradan liikennöinti alkaa.

Kuuntele juttu

Asemakeskusrakennus sijoittuu maalle, jonka omistavat Vantaan kaupunki, Liikennevirasto ja VR-Yhtymä Oy. Omistajat myyvät maansa YIT Rakennus Oy:lle.

Asemakeskuksen yhteyteen toteutettavaan toimisto- ja liikekeskukseen sijoittuu päivittäistavarakauppa, kahviloita, ravintoloita ja muita liiketiloja sekä toimistoja ja mahdollisesti hotelli. Asemakeskuksen rakennusoikeus on 35 000 kerrosneliömetriä, joista liiketiloja on 13 500 kerrosneliömetriä ja toimistotiloja hotelli mukaan lukien 21 500 kerrosneliömetriä.  Rakennukseen rakennetaan myös 500 autopaikan pysäköintilaitos.

Toimisto- ja liikekeskus on samalla myös Tikkurilan uusi matkakeskus. Rakennukseen sijoittuu lipunmyyntitilat ja uusi linja-autoterminaali, jonka paikka on rakennuksen alla katutasossa asemalaiturin vieressä. Vanhan linja-autoterminaalin paikalle kaupunki rakentaa Carl Albert Edelfeltin aukion.

YIT rakentaa asemakeskuksen useammassa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe käsittää 7 000 kerrosneliömetriä liiketiloja ja 7 500 kerrosneliömetriä toimistoja sekä pysäköintilaitoksen. Päivittäistavarakauppa rakennetaan ensimmäisessä vaiheessa.

Asemasilta on Kehärata-projektin hanke

Matkakeskukseen kuuluu oleellisesti myös radan yli Tikkurilasta Jokiniemeen ulottuva asemasilta. Asemasillalle matkustajat kulkevat Tikkurilan puolelta asemakeskusrakennuksen 3. kerroksen kautta. Asemasillalta kulku asemalaitureille tapahtuu liukuportailla ja hisseillä. Avara ja lasikatteinen asemasilta on myös matkustajien odotustila kahviloineen.

Junaradan päälle rakennettava asemasilta on Liikenneviraston ja Vantaan kaupungin yhteisen Kehärata-projektin hanke. Asemasillan rakennesuunnittelusta vastaa A-Insinöörit Oy ja arkkitehtisuunnittelusta Aihio Arkkitehdit Oy. Nykyiset junaradan alikulkutunnelit säilyvät aseman etelä- ja pohjoispuolella.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Vantaan valtuusto hyväksyi Tikkurilan asemakeskuksen asemakaavan”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat