Kokeile kuukausi maksutta

Finnoonsataman ideakilpailu ratkaistu

Espoossa sijaitsevan Finnoon kaupunginosan eteläiseen osaan, Finnoonsatamaan rakennettavan asuinalueen suunnittelusta järjestetty ideakilpailu on ratkennut. Palkintolautakunta ei jakanut ensimmäistä palkintoa lainkaan ja päätti sen sijaan jakaa toisen palkinnon ehdotuksille ”Fin-Fin Situation”, ”Lights” ja ”Canal Grande”. Kilpailun tavoitteena oli löytää rantakortteleihin ja pienvenesatamaan innostavia kaupunkirakenteen ja asumisen malleja.

Espoossa sijaitsevan Finnoon kaupunginosan eteläiseen osaan, Finnoonsatamaan rakennettavan asuinalueen suunnittelusta järjestetty ideakilpailu on ratkennut. Palkintolautakunta ei jakanut ensimmäistä palkintoa lainkaan ja päätti sen sijaan jakaa toisen palkinnon ehdotuksille ”Fin-Fin Situation”, ”Lights” ja ”Canal Grande”. Kilpailun tavoitteena oli löytää rantakortteleihin ja pienvenesatamaan innostavia kaupunkirakenteen ja asumisen malleja.

image

Ehdotuksen ”Fin-Fin Situation” takana oli Arkkitehtitoimisto Harris-Kjisikin työryhmä, ehdotuksesta ”Lights” vastasi Eriksson Arkkitehdit Oy:n työryhmä ja ”Canal Granden” takana oli Arkkitehtitoimistotyöhuone Artto Palo Rossi Tikka Oy.

”Palkitut kolme työtä esittelevät keskeisimmät teemat, joiden pohjalta suunnittelua jatketaan. Kun suunnitelma hahmottuu, voidaan käynnistää konkreettinen yhteistyö myös alueesta kiinnostuneiden toimijoiden kesken. Uudesta Finnoosta syntyy kansainväliset mitat täyttävä, kestävän kehityksen mukainen, vihreä merikaupunki kaikille espoolaisille”, palkintolautakunnan puheenjohtajana toiminut Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä sanoo.

Parhaat ideat käyttöön

Koska kolmella palkitulla ehdotuksella oli kullakin omat ansionsa, palkintolautakunta esittää, että Finnoonsatamasta kehitetään yksi maankäyttösuunnitelma, jossa kaikkien kolmen ehdotuksen vahvuudet otetaan huomioon.

Ehdotus ”Fin-Fin Situation” ratkaisi parhaalla tavalla Finnoonsataman keskustan ja metrokeskuksen välisen kaupunkirakenteen idean. Keskusta sijaitsee onnistuneesti rakentuen sataman suusta, satama-altaasta ja keskustorista. Ajo-, jalankulku- ja pyöräily-yhteydet metrokeskuksesta ja Espoon Rantaraitti risteytyvät onnistuneesti keskustassa sen merkitystä korostaen.

Ehdotuksen ”Lights” parasta antia on tapa, jolla keskusta jatkuu rantabulevardina kehystäen Finnoonsataman edustan kaupunginlahtea. Näin syntyy komea kaupunkitilojen yhdistelmä, joka aukeaa parhaalla mahdollisella tavalla eri ilmansuuntiin ja luo alueelle harvinaisen voimakkaan identiteetin ja vetovoimatekijän.

Ehdotus ”Canal Grande” esittää poikkeuksellisen mielenkiintoisen kanavaratkaisun, joka halkoo läpi tiiviin kaupunkirakenteen luoden Espoon rannikkomaisemaan aivan uudenlaisen, urbaanin vesiväylän. Läpiliikennöitävä kanava nostaa vesibussiliikenteen merkitystä ja vahvistaa saariston käyttöarvoa. Aihe on vahva ja siksi kehityskelpoinen – se toimii ehdotuksessa esitettyä vähäisemmässäkin roolissa osana toisista lähtökohdista rakentuvaa ratkaisua.

Kilpailuun saapui kaikkiaan 62 ehdotusta. Kotimaisten töiden lisäksi ehdotuksia saapui muun muassa Espanjasta, Kreikasta, Norjasta, Ruotsista ja Tanskasta. Kilpailualue jakautui varsinaiseen kilpailualueeseen (noin 106 hehtaaria) ja siihen rajautuvaan tarkastelualueeseen (noin 51 hehtaaria).

Finnoonsatamasta rakennetaan kävely- ja pyöräilypainotteinen kaupunginosa, joka on tärkeä osa Espoon Rantaraittia. Koko Finnoosta suunnitellaan energiatehokasta ja hiilineutraalia kaupunginosaa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Finnoonsataman ideakilpailu ratkaistu”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat