Helsingin uuden Koivusaaren kaupunginosan kaava etenee
Helsinki on saanut valmiiksi tarkistetun osayleiskaavan luonnoksen uudesta Koivusaaren kaupunginosasta. Kaavaluonnoksessa Koivusaareen esitetään noin
4 000 asukkaan ja noin 2 000 työpaikan kaupunginosaa. Koivusaari sijaitsee Lauttasaaren länsipuolella Länsiväylän molemmin puolin. Nykyisin alue on pääasiassa veneilytoiminnan käytössä. Tilaa uudelle rakentamiselle saataisiin laajentamalla Koivusaarta täyttömaalla.

Helsinki on saanut valmiiksi tarkistetun osayleiskaavan luonnoksen uudesta Koivusaaren kaupunginosasta. Kaavaluonnoksessa Koivusaareen esitetään noin
4 000 asukkaan ja noin 2 000 työpaikan kaupunginosaa. Koivusaari sijaitsee Lauttasaaren länsipuolella Länsiväylän molemmin puolin. Nykyisin alue on pääasiassa veneilytoiminnan käytössä. Tilaa uudelle rakentamiselle saataisiin laajentamalla Koivusaarta täyttömaalla.
Koivusaaren suunnittelusta järjestettiin kansainvälinen ideakilpailu, joka ratkaistiin vuonna 2009. Kilpailun voitti Arkkitehtuuritoimisto Sopanen-Svärd Oy:n Ilkka Svärdin laatima ehdotus ”Kuunari”. Voittanutta ehdotusta on kehitetty tuomariston ja yleisön antaman palautteen pohjalta yhteistyössä voittajatyön tekijöiden kanssa. Koivusaaren aiempi osayleiskaavaluonnos hyväksyttiin kaupunkisuunnittelulautakunnassa huhtikuussa 2011. Luonnosta on jatkosuunnittelussa edelleen kehitetty ja tarkistettu ja kaavaa varten on tehty erillisselvityksiä. Tavoitteena on saada kaavaehdotus kaupunkisuunnittelulautakunnan käsiteltäväksi joulukuussa 2012. Lopullisesti kaavasta päättää kaupunginvaltuusto.
Kerrosneliöitä yli 200 000
Osa-yleiskaavaluonnoksen mukainen maapinta-ala on 31 hehtaaria. Alueelle on kaavailtu rakennettavan yhteensä 224 500 kerrosneliötä. Osa rakentamisesta on tarkoitus toteuttaa Länsiväylän päälle. Ilman kantta laskettuna alueelle on suunniteltu rakennettavan 213 000 kerrosneliötä. Kerrosalasta asuntojen osuus olisi 165 150 neliötä ja työpaikkojen osuus 36 900 neliötä.
Koivusaaressa yhdistyisivät merellinen urbaani kaupunkiympäristö, venesatamat sekä tehokas joukkoliikenne. Koivusaari tukeutuisi uuteen metroasemaan rakenteilla olevan länsimetron varrella. Metromatka Helsingin keskustaan kestäisi vain noin viisi minuuttia, ja Keilaniemen ja Otaniemen työpaikka-alueillekin matka taittuisi muutamassa minuutissa.
Suunnitelmassa asunnot sijoittuvat polveileviin niemenkärkiin sekä saaren pääkadun molemmin puolin. Nauhamaisesti rantaviivaa myötäilevät asuinrakennukset muodostaisivat suojaisen muurin yhteispihoille. Suuresta osasta asuntoja avautuisi merinäköalat. Asuntoja ei ole sijoitettu Länsiväylän välittömään tuntumaan.
Koivusaaren työpaikat on suunniteltu pääosin Länsiväylän tuntumaan ja osittain väylän päälle mahdollisimman lähelle Koivusaaren keskustaa ja metroasemaa.
Useita venesatamia
Koivusaaren keskeisin viheralue tulisi alueen eteläkärkeen. Se muodostuu kahdesta eriluonteisesta osasta: rakennetusta puistosta pelikenttineen ja leikkipuistoineen sekä luonnonvaraisesta merenrantaniitystä.
Pohjoisosan suurin viheraluekokonaisuus on suunniteltu lahden ympärille. Sen toisella rannalla säilyisi saaren nykyistä maastoa puineen ja rantaviivaa. Lahden toiselle puolelle rakennettaisiin rantapuisto uimarantoineen. Koivusaaren rannat muodostaisivat yhtenäisen merellisen kävelyreitin, joka liittyy saumattomasti Lauttasaaren ja Espoon rannoilla kulkeviin reitteihin.
Koivusaaren eteläosaan esitetään kahta venesatamaa, joista toinen sijaitsisi Vaskilahdessa Koivusaaren itäpuolella ja toinen Hanasaarta vastapäätä Länsiväylän eteläpuolella. Satamat on tarkoitettu Koivusaaressa jo toimiville venekerhoille. Koivusaaren pohjoisosaan tulisi moottorivenesatama. Myös asukkaille on suunniteltu laituripaikkoja.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Helsingin uuden Koivusaaren kaupunginosan kaava etenee”