Kokeile kuukausi maksutta

Tampereen raitiotien aloituslinjan reittiehdotus valmistui

Tampereen kaupunkiraitiotien ensimmäisen linjan reittivaihtoehtojen tarkastelu välillä Hervanta–keskusta–Lentävänniemi on valmistunut. Pari vuotta sitten valmistuneessa alustavassa yleissuunnitelmassa reitille jäi vielä kolmeen kohtaan vaihtoehtoja. Tampereen kaupunginhallituksen suunnittelukokous käsittelee reittivalintaa maanantaina 20. toukokuuta 2013.

Tampereen kaupunkiraitiotien ensimmäisen linjan reittivaihtoehtojen tarkastelu välillä Hervanta–keskusta–Lentävänniemi on valmistunut. Pari vuotta sitten valmistuneessa alustavassa yleissuunnitelmassa reitille jäi vielä kolmeen kohtaan vaihtoehtoja. Tampereen kaupunginhallituksen suunnittelukokous käsittelee reittivalintaa maanantaina 20. toukokuuta 2013.

Tämän kevään suunnittelutyön johtopäätöksenä esitetään, että linjauksista valittaisiin Sammonkatu, Itsenäisyydenkatu ja Pispalan valtatie. Näiden vaihtoehtoina olivat Teiskontie, Kalevantie ja Paasikiventie.

Nyt tehdyssä esityksessä Taysin alue otettaisiin jo aloitusvaiheessa mukaan omalla raitiotiehaaralla. Taysin linja tulisi kampus- ja sairaala-alueen sisälle omaa siltaa pitkin yli valtatie 12:n (Kekkosentie-Hervannan valtaväylä), jolloin vältyttäisiin kuormittamasta lisää jo nyt ongelmallista Teiskontietä.

Selvitystyössä tehdyn arvion mukaan tämä kahden linjan ratkaisu maksaisi suunnilleen saman verran kuin vertailun vaihtoehtona ollut linjaus Hervannasta Kissanmaan ja Teiskontien kautta keskustaan päin. Sammonkadun kautta tehtävä linjaus toisi nopeamman yhteyden Hervannasta keskustaan päin. Kissanmaan kautta linjaus olisi noin viisi minuuttia hitaampi. Sekä Hervannasta että Taysin alueelta matkustustarve suuntautuu enemmän keskustaan kuin näiden alueiden välille.

Itsenäisyydenkadun valintaa Kalevantien sijaan tukevat Hämeenkadun kehittämispyrkimykset, hyvä rautatieaseman ja kaupallisen keskustan saavutettavuus, nopeus, suurempi väestöpohja ja Tammelan täydennysrakentamisen suunnitelmat.

Raitiotie Pispalan valtatielle

Selvitystyön johtopäätösten mukaan raitiotie Pispalan kannaksella tulisi suunnitella Pispalan valtatielle. Pispalan valtatietä kehitettäisiin joukkoliikenteen ja paikallisen ajoneuvoliikenteen väylänä, jossa autot liikkuvat joukkoliikenteen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ehdoilla.

Pispalan valtatien valintaa tukevat mahdollisuus laajentaa raitiotietä Tesoman suuntaan sekä paremmat mahdollisuudet bussien ja raitiotien vaihtojärjestelyihin Vaitinarossa.

Paasikiventien reittivaihtoehdossa on Mustalahden ja Sepänkadun liittymien välisellä osuudella suuria toteutettavuuteen liittyviä epävarmuustekijöitä niin väylän ahtauteen kuin valtakunnallisen rautatien lisäraiteiden tilatarpeisiin liittyen.

Kaupunki teetti reittisuunnittelun rinnalla selvityksen vertailtavien raitiotiereittien vaikutuksista kaupungin kiinteistöomaisuudesta saataviin tuloihin. Selvityksen johtopäätös on, että raitiotie tuo merkittäviä kiinteistöomaisuudesta saatavia lisätuloja kaupungille. Tarkastelussa ei ole niin merkittäviä eroja eri reiteillä, että ne vaikuttaisivat reittivaihtoehtojen valintaan.

Reitin valinnasta tarkempaan suunnitteluun

Kaupunkiraitiotien ensimmäisen reitin selvitystyötä on nyt tehty, jotta auki olevista vaihtoehdoista voidaan valita jatkosuunnitteluun vietävä reitti. Kun päätös ensimmäisen linjan ajoreitistä saadaan, alkaa tarkempi raitiotielinjan tekninen yleissuunnittelu.

Yleissuunnittelun aikana tuotetaan päätöksentekoa varten lisää tietoa muun muassa hankkeen vaikutuksista ja kustannuksista. Varsinainen päätös raitiotien rakentamisesta tehdään tavoiteaikataulun mukaan vuoden 2014 keväällä.

Tampereen modernin kaupunkiraitiotien yleissuunnittelu alkoi yhdessä Turun kaupungin kanssa vuoden 2012 aikana. Parhaillaan on meneillään tarjouskilpailu Tampereen ja Turun kaupunkien yhteistyönä teetettävästä raitioteiden toiminta- ja rahoitusmallien selvitystyöstä.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Tampereen raitiotien aloituslinjan reittiehdotus valmistui”

  1. Mitä pieni maaseutukaupunki tekee raitiotiellä? Onko se samaa höyrypäistä uhoamista kuin Rantaväylän tunnelin rakentamisessa?

    Tässä muutama fakta, miksi raitiotietä ei pidä rakentaa:
    1) Tampereen väkimäärä on liian pieni raitiotien saamiseksi kannattavaksi.
    2) Raitoitie on varsin kallis investointi (n. 300 M€) eikä valtio tule apuun rahoituksessa.
    3) Raitiotie ei korvaa nykyisiä bussilinjoja kuin hyvin pieneltä osin.
    4) Raitiotien rakentamishuumassa on jäänyt huomiotta kokonaan tai osittain itse radan rakentamis- , kunnossapitokustannukset, kaluston hankintakustannukset , kaluston huolto- ja korjaamotilat sekä sekä korkokustannukset.
    5) Tampereelle on tähän saakka tullut joka vuosi talvi ja sen mukana lunta ja jäätä. Ne on saatava pois raitiotieltä ja sekin maksaa.
    6) Katuja ei ole mitoitettu raitiotietä ajatellen.

  2. Tampereella on ollut aina suuruudenhulluja höyrypäitä, jotka takertuvat yhä uusiin kaupungin kestokyvyn ylittäviin projekteihin, jotka jäävät lopulta tamperelaisten kadunmiesten ja -naisten maksettaviksi.

    Raitiotie on hyvä esimerkki tästä.

    Projekti suunnitellaan ensin pienessä sisäpiirin ryhmässä, sitten sille tehdään täysin alimitoitettu kustannusarvio.

    Seuraavaksi ”sumutetaan” valtuusto ja paikallinen media, joka puolestaan rummuttaa kansalaiset uskomaan hankkeeseen kuin Kiinan muuriin.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat