Kokeile kuukausi maksutta

Röyhkeät varkaat ovat Kehäradan isoin riesa

Ulkomaiset rikollisjengit ovat Vantaan Kehäradan rakennustöiden suurin riesa. Varkaista on tullut niin röyhkeitä, että ne saattavat ajaa autolla työmaalle jonkin rakennusfirman haalarit päällä. Keskellä kirkasta päivää he ovat sitten lastanneet kuparia ja työkaluja autoon. Yöllä he ovat kaivaneet kuparikaapelit esiin.

Ulkomaiset rikollisjengit ovat Vantaan Kehäradan rakennustöiden suurin riesa. Varkaista on tullut niin röyhkeitä, että ne saattavat ajaa autolla työmaalle jonkin rakennusfirman haalarit päällä. Keskellä kirkasta päivää he ovat sitten lastanneet kuparia ja työkaluja autoon. Yöllä he ovat kaivaneet kuparikaapelit esiin.

image

Edes lukitut aidat eivät pidätä varkaita. Yksi virolaisvaras ajoi autolla portin läpi suoraan raiteiden päälle. Kun auto jäi siihen jumiin, hän lukitsi auton ja läksi karkuun. Kun vartijat nappasivat hänet kiinni, hän väitti tietämättömänä, että auto ei ole hänen. Sitä hän ei osannut selittää, mistä tuon auton avaimet olivat hänen taskuunsa joutuneet.

Jo viime kesänä Kehäradan työmaalta Vantaan Koivukylässä vietiin puoli kilometriä kuparikaapelia, jonka arvo oli lähes 10 000 euroa. Mielenkiintoista on, miten tällaiset lastit otetaan vastaan romuliikkeissä ilman turhia kysymyksiä.

Projektipäällikkö Juha Kansonen sanoo, että varkaudet ovat vaikuttaneet aikatauluihin ja jopa arkkitehtuuriin. Esimerkiksi Kivikon asemalla jouduttiin luopumaan näkyvästä kuparin käytöstä, koska ne olisivat kuitenkin kohta revitty irti. Kaapelityöt puolestaan on suunniteltava niin, että kaapelit saadaan peitettyä ennen yötä. Muuten varkaat ovat yön aikana ne vieneet.

Tilanne muistuttaa jo sitä aikaa, kun suomalaiset rakensivat Venäjällä. Silloin työkaluja ja rakennustarvikkeita varastettiin työmailta sitä tahtia, että työmaat piti aidata ja porteille piti laittaa aseistetut vartijat. Suomessa tuo ei ole mahdollista eikä kiinnijääminen muutenkaan tunnu pelottavan varkaita.

Työt aikataulussa

Kehäradan työt ovat siinä aikataulussa, joka lentokentän glykolivuotojen havainnon jälkeen laadittiin eli töiden pitäisi valmistua noin vuoden myöhässä heinäkuussa 2015. Kustannukset ovat nousseet 738,5 miljoonaan euroon, josta glykolin tuomaa lisää on 22,5 miljoonaa euroa. Yhteensä ongelman ratkaisu maksoi 50 miljoonaa, josta vuodon aiheuttaja Finavia maksaa puolet ja valtio loput. Vantaalle siitä ei tule kustannuksia kuin korkeintaan välillisesti aikatauluviiveen myötä.

Pääosa maarakennusurakoista on jo jaettu. Viimeisimmän Lapinkylän ja Katriinantien välisen noin neljän miljoonan euron urakan sai Graniittirakennus Kallio. Se on kunnostautunut jo Kivistön aseman tekijänä ja saa muutenkin Kansoselta kehuja siitä, että toisin kuin esimerkiksi YIT se käyttää pelkästään kotimaista työvoimaa.

Kehuja erinomaisesta projektinjohtamisesta saa myös SRV, joka yhdessä Havatorin kanssa ideoi glykoliongelman ratkaisseen kilometrin mittaisen kaksoistunnelirakenteen. Pelkästään betonielementtien valmistus vei vuoden. Tunnelin laajentaminenkaan ei ollut helppoa, sillä urakoitsija joutui louhimaan auki jo injektoidun ja vahvistetun tunnelin.

Kolmas kehuttu urakoitsija on Kesälahden Maansiirto, joka on selvinnyt Tikkurilan aseman vaativasta urakastaan ilman tapaturmia. Koko Kehäradan tapaturmataajuus oli viime vuonna niinkin hyvä kuin 8,6. Tänä vuonna sitä on nostanut hieman YIT:n kolme pientä tapaturmaa.

Kiristyneen aikataulun vuoksi louhinta- ja paalutustöitä on jouduttu tekemään yölläkin. Tästä on aiheutunut harmia asukkaille, mutta tarvittaessa heille on tarjottu mahdollisuus siirtyä hotelliin, jos he eivät muuten pysty nukkumaan.

Louhintatyöt ovat Kansosen mukaan sujuneet hyvin aikataulullisesti ja kustannusten osalta. Samaa ei hänen mukaansa vielä voi sanoa sisävalmistustöistä. Niissä suurin yllätys on ollut logistiikan haastavuus. Tekniikkaa ja aliurakoitsijoita on ahtaissa tunneleissa niin paljon, että kaikille ei ole ollut tilaa työskennellä yhtä aikaa. Paikka-aikakaaviossa jokaiselle aliurakoitsijalle kerrotaan, milloin sillä on mikäkin väli käytössään.

Maanalaisten asemien teon kalleus on voinut olla urakoitsijoille yllätys. Kansonen sanoo YIT:n työpäällikön kertoneen, että tunnelissa työskentely on kolme kertaa kalliimpaa kuin maan päällä.

Kehärassa on kilpailutettu noin 400 urakkaa julkisina hankintoina. Vaikka päätöksistä valittaminen onkin Kansosen mukaan viime vuosina vähentynyt, ei niistä ole täysin päästy eroon. Viimeksi markkinaoikeus jätti kokonaan käsittelemättä turvalaitteiden hankintaa koskeneen valituksen. Kansosen mukaan on selvä, että tilaaja voi edellyttää kameroiden toimittajilta myös kykyä hoitaa niiden asennus.

Tätä artikkelia on kommentoitu 16 kertaa

16 vastausta artikkeliin “Röyhkeät varkaat ovat Kehäradan isoin riesa”

  1. Kuparivarkauksen estämisessä romuliikkeet ovat avainasemassa. Ne voisi velvoittaa selvittämään aina kuparin alkuperä ja myyjän henkilöllisyys. Jos liikkeeseen tulee kirkasta putkea suuret määrät, luulisi hälytyskellojen soivan. Epäilyttävää on myös jos tarjolla on arvokkaan näköisiä julkisivuelementtejä tai kuparikaiteita.

    Varminta olisi ottaa kuva jokaisesta myyjästä ja laittaa kuva poliisin tarkistettavaksi. Siitä tulisi samalla rekisteriä ahkerimmista myyjistä. Maksun voisi saada vasta seuraavana päivänä tarkistusten jälkeen, jolloin kukaan ei voisi juosta rahat taskussa rajan yli karkuun.

    Ihmeellistä on, että työmaiden tunnistekorteista ei ole apua varkaiden pysäyttämisessä. Onko työporukka jo niin ulkomaalaisvaltaista, että pari rosvoa siinä joukossa ei erotu millään tavalla. Tai vielä pahempaa, onko ulkomaisten työntekijöiden joukkoon hakeutunut mukaan varkaita tai heidän avustajiaan?

  2. mesu: miten virolaiset ja venäläiset rosvot erottuvat suomalaisista rosvoista?

    1. He erottuvat sillä, etteivät ole kovin varovaisia ja jäävät lopulta kiinni. Virossa tai Venäjällä ei kiinnijäänti kannata, koska vankilat muistuttavat keskitysleirejä. Suomessa ne taas muistuttavat hotelleja, joissa on täysi ylöspito.

      1. Varkaudet ja muut rikokset vähenisivät ratkaisevasti, jos rikolliset tuomittaisiin kärsimään rangaistuksensa kotimaansa vankiloihin. Outoa kun tätä ei osata ratkaista tällä tehokkaalla tavalla. Samassa uudistuksia vankeusaikoihin 50% korotus, niin alkaa tehota.

        1. Ei juurikaan näin. Kotimaidensa vankiloihin saaminen on aina vaikeaa ja aikaa vievää.
          Kaikkein paras ratkaisu olisi aina ulkomaiselle pikkurikolliselle antaa välitön karkoitus ja maahantulokielto. Rajoille yksinkertainen ”skannaa itsesi sisään” systeemi jolla tulijoita valvottaisiin vaikka mitä schengeniä ollaan.

  3. Näillehän täytyy järjestää terveydenhoito kun tekevät työtään noin vaativissa olosuhteissa.
    Helsingin kaupunginvaltuusto konsultoi asiassa.

    1. Vastaus:

      Uskoisin, että Graniittirakennus Kallion tai vaikkapa Pekkisen työmaalla porukka on niin tuttua keskenään, että jos sinne sekaan tulisi muutama ulkomaalainen keräämään talteen kupariputkia, niin lähtö tulisi äkkiä. Mutta silloin kun toimitaan projektijohtourakointiperiaatteella, niin kärjistetysti kukaan ei tunne toisiaan, joten sekaan mahtuu keitä vain eikä kukaan katso perään.

  4. ”Tilanne muistuttaa jo sitä aikaa, kun suomalaiset rakensivat Venäjällä. Silloin työkaluja ja rakennustarvikkeita varastettiin työmailta sitä tahtia, että työmaat piti aidata ja porteille piti laittaa aseistetut vartijat. Suomessa tuo ei ole mahdollista eikä kiinnijääminen muutenkaan tunnu pelottavan varkaita.”
    Outoa otaksuntaa, kyllä vartiointiin tulisi panostaa myös Suomessa. Kyllä täällä Venäjällä edelleenkin työmaat jotuu aitaamaan ja vartijat tullee olla, muuten hommat eivät etene aikataulussa sillä tavarat todella lähtevät käsistä. Valmistumisen lähestyessä vartiointi liikkeitä on jouduttu vaihtamaa, koska nämä ovat syyllistyneet varkauksiin tai olleet aktiivisena apuna.

  5. Kyllähän sen YIT:n Aviapoliksen työmaalla näkee, että kun töissä on 150 virolaista, venäläistä, latvialaista, jne…, niin kyllähän sen arvaa mitä nämä iltaisin / öisin tekevät. Onpahan vielä tutut paikat.

    1. Tätä on ollut iät ja ajat.
      Sanokaa yksikin stadin työmaa, jossa ei ole kesken projektin tavaraa lähtenyt kävelee. Usein niistä ei jaksa edes enää tehdä rikosilmoitustakaan. Lasketaan hävikiksi.

  6. ”Käsittääkseni glykoliongelman kaksoistunnelirakenne toteutetaan suunnittelijan esittämänä ratkaisuna.

    Kuinka rakennusosat ja materiaalit kuljetetaan ja asennetaan paikoilleen, on toteuttavien urakoitsijoiden kalustotekniikkaa ja yleistä tunnelirakentamisen logistiikan suunnittelua ja työn käytännön toteutusta.”

  7. kaipa nuo muutamalla eurolla/tunti raatavat vierastyöläiset hakevat varastamisella palkan lisää, joka heille kuuluisi luonnostaa.maksaisivat suomalaista palkkaa, niin ei tartteisi varastaa.usein keikat taitavat olla sisäpiirijuttuja, kun tiedetään oikeaan konttiin murtautua ja jättää huonot kontit väliin.

  8. Monikulttuurisuus tuo kauan kaivattua värinää kaduille, ja ilmeisesti myös rakennustyömaille. No, ei se värinäkään ilmaista ole ja tässä sitä hintaa maksetaan.

    Selkärangattomat pelkuripoliitikot ja idealisminsa sokaisemat, todellisuudesta irtautuneet hörhöt eivät osaa eivätkä uskalla tehdä näille konkreettisille ongelmille mitään. Mitä myöhemmin ongelmaan puututaan sitä vaikeampaa tätä rikollisuutta on kitkeä. Pian se asettautuu tänne hölmölään pysyvästi, kun markkinat ovat niin suotuisat.

    Sitä saa mitä tilaa.

  9. Siellä työmaalla on tietoja kerääviä ja sitä jakavia tyyppejä. Silloinhan se luonnistuu. Suunnitelmallista hommaa. Sinne pitää laittaa vartija ja vihainen koira.

  10. Varkaat prosessoivat kupariputket ja kuparikaapelit tunnistamattomiksi. Kuparikaapeleiden muviset kuoret ja välieristeet on helppo leikata auki ja kerätä sisältä löytyvät kupari ja alumiini talteen. Sulatuksen jälkeen metalli on helppo myydä eteenpäin. Varmaan siitä osa kuljetetaan itärajan taa. Jos löydät suuren määrän auki leikattuja tai poltettuja kaapeleiden muovisia kuoria tai välieristeitä roskista tai luonnosta, tee ilmoitus poliisille.

  11. Vinkkimiehet ”töissä” päivisin, varkaat yöllä, osoitelistan vihjeillä!

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat