Kokeile kuukausi maksutta

Rakennusliitto: Finavian pääomittaminen luo kymmeniä tuhansia miestyövuosia

Rakennusliitto pitää erinomaisena hallituksen päätöstä pääomittaa Finaviaa 200 miljoonalla eurolla. Päätös mahdollistaa Helsinki-Vantaan lentokentän lisärakentamisen jopa miljardilla eurolla. Liiton puheenjohtaja Matti Harjuniemen mukaan pääomittamisella voidaan saavuttaa jopa kymmenien tuhansien miestyövuosien vaikutus.

Rakennusliitto pitää erinomaisena hallituksen päätöstä pääomittaa Finaviaa 200 miljoonalla eurolla. Päätös mahdollistaa Helsinki-Vantaan lentokentän lisärakentamisen jopa miljardilla eurolla. Liiton puheenjohtaja Matti Harjuniemen mukaan pääomittamisella voidaan saavuttaa jopa kymmenien tuhansien miestyövuosien vaikutus.

image

”Kyse ei ole vain rakennusalan monista työpaikoista, vaan näin luodaan paljon pysyviä työpaikkoja myös palvelu- ja logistiikka-aloille. Päätös on ehdottomasti merkittävin työllisyyspäätös, jonka tämä hallitus on tehnyt.”

Harjuniemen mukaan myös homekoulujen korjaamiseen tai teiden kunnostamiseen osoitetut lisäpanokset ovat tervetulleita. Tosin niiden työllistävä vaikutus on paljon vaatimattomampi kuin Finavian pääomittamisen.

”Tässä vaikeassa työttömyysvaiheessa on kuitenkin hyvä käynnistää ja aikaistaa välttämättä eteen tulevia korjauksia.”

Tätä artikkelia on kommentoitu 5 kertaa

5 vastausta artikkeliin “Rakennusliitto: Finavian pääomittaminen luo kymmeniä tuhansia miestyövuosia”

  1. Nyt pitäisi sitten vielä pystyä muuttamaan suuren yleisön käsitys siitä, että 90% näin työllistetyistä rakentajista tulee ulkomailta, Virosta, Puolasta ja Georgiasta.

    Kampanjan ja viestinnän paikka?

  2. No kysymys kuuluu kuka ja ketkä hyötyvät tästä pääomituksesta????taitaa olla vain rakennusyhtiöiden osakkaat ja virolainen työvoima ja taas on poliittinen eliitti mielissään kun jotain on tehty mutta kuitenkin se suomalainen duunariparka jää nuolemaan näppejään eiks ni??
    On sitä ennenkin puhuttu muunmuassa korjausrakentamisen
    edellytyksistä joita on valtiovallan tuutista mainostettu työllistävänä asiana mutta kuinkas sitten on käynyt?? viron pojat on pistäneet toiminimi/oy yrityksiä pystyyn ja taas suomipoikaa kustiin silmään?? jopa niin että siellä rakennuksilla työpaikkoja ilmoittelevat että pitäisi olla viron kieltä osaava tai venäjäkin kelpaa;;;nyt puhutaan pakkoruotsin opetuksesta juupas eipäs,,mutta siinäkin asiassa suomipoikaa kustaan silmään kun ei ole tasavertaisessa asemassa esim. valtion virkaa haettaessa jossa vaaditaan ruotsinkielen taito,,kun on ihmisiä hyvän koulutuksen omaavia ja kun se ruotsinkieli ei tule suusta niin on se ruotsinkielentaitoinen etulyöntiasemassa???
    Eikös nyt suomessa ole sitä tasa-arvoa näissäkään asioissa mutta kaikenmaailman homokeskusteluissakin on niin per,,leen tärkeää olla esillä että oikein oksettaa!!!

  3. nimen omaan suomalaisten veronmaksajien rahoilla rahoitetaan virolaisten ja puolalaiseten jne… elämistä, tuosta 200.000.000 € summasta menee 30-50% ulkomaille hyödyttämättä mitenkään meidän elämistä

  4. Tuosta lentokentän laajennustyöstä voisi verohallinto tehdä aivan aikuisten oikeasti pilotti hankkeen, missä jokainen rakennuttajan kassasta ulos siirtynyt euro olisi varmistettu siten, että siitä myös jatkossa maksetaan sille kuuluvat verot ja muut lakisääteiset maksut.

    Kannttaisi myös ottaa työmaakohtainen sääntö urakkan ehdoksi. ”Alihankintaketju kahteen yrittäjään.” Tuo kaikilla urakkatasoilla.

    Jos noin toimisivat, niin eiköhän nolla tarjoukset loppuisi ja alkaisi löytymään euroja myös verojen ja palkkojen maksuun.

  5. Kyse ei ole 200milj investoinnista, vaan 1000 milj investoinnista. 200 miljoonaa on se summa, minkä valtio ottaa yhdestä taskusta ja 800 miljoonaa valtio-omisteinen Finavia ottaa velkaa. Jos Finavia uhkaa mennä konkurssiin, niin valtion joutuu rääpimään tuon 800 miljoonaa jostain kokoon, ettei Suomen lentokentät siirry Kiinalaisten rahanlainaajien omistukseen. Todellisuudessa laitetaan 1000 mijoonaa euroa hankkeeseen, joka perustuu vanhentuneisiin markkinasloganeihin, joiden mukaan Suomi on portti Aasiaan ja portti Eurooppaan yms. Tuo 1000 miljoonan investointi tuottaa vähintään 30 miljoonaa korkotappiota vuodessa, eikä tule ikinä tekemään Suomesta lentoliikenteen kauttakulkumaata (sen estää sijainti napapiirin tuntumassa, kuka tuhlaa polttoainetta lentääkseen tuhansia kilometrejä napapiirille kääntyäkseen taas etelään).

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat