Kokeile kuukausi maksutta

Professori ehdottaa Destian ja VR Trackin yhdistämistä ja viemistä pörssiin

Professori Jarmo Leppiniemen mielestä valtion kannattaisi myydä Destia ja VR Track. ”Destia ja VR Track olisivat yhdistettyinä ja pörssiin vietynä arvokas kokonaisuus”, hän kirjoittaa perjantaina 2.5. ilmestyvässä Rakennuslehdessä, jossa hän analysoi rakennusalan pörssiyrityksiä.

Professori Jarmo Leppiniemen mielestä valtion kannattaisi myydä Destia ja VR Track. "Destia ja VR Track olisivat yhdistettyinä ja pörssiin vietynä arvokas kokonaisuus", hän kirjoittaa perjantaina 2.5. ilmestyvässä Rakennuslehdessä, jossa hän analysoi rakennusalan pörssiyrityksiä.

image

”Isänmaa tarvitsee rahaa.Yksi rahanhankintakeino on myydä kiinteistöjä ja yritysomaisuutta, valtion omistamia osakkeita”, professori Jarmo Leppiniemi perustelee myyntiehdotustaan.

”Vaikuttaa jotenkin nurinkuriselta, että kansalaisilta kerätään rahaa veroina, jotta valtio voisi ostaa pörssiosakkeita ja harjoittaa muiden yritysten kanssa kilpailevaa liiketoimintaa jopa kokonaan omistamissaan yrityksissä”, hän ihmettelee valtion omistusta infrayhtiöissä.
Veronmaksajan kontolle ei Leppiniemen mukaan kuulu rakennusliikeriskin kantaminen, sen paremmin kuin virkamiehille rakennusyrittäjänä toimiminen. Voimakkaasti kilpailluilla markkinoilla on vaikea perustella valtiojohtoisia rakennusliikkeitä.

Hän toteaa, että vain  hyvästä tavarasta saa rahaa. Rojusta sitä kertyy vähän tai ei lainkaan. YIT:stä tullut Hannu Leinonen on saanut saneerattua Destian tuloskuntoon ja saman on tehnyt Skanskasta tullut Ville Saksi VR Trackille.

”Molemmat ovat kannattavia yrityksiä. Edellinen haluaa olla ulospäinkin oikean yrityksen näköinen, jälkimmäinen haluaa kätkeytyä VR-konserniin ja välttää täsmätiedon vapaaehtoista antamista.”

Destia on Leppinimen mukaan kovan luokan rakentaja. ”Talouslukujensa puolesta se näyttäisi olevan pörssikelpoinen yhtiö. Destialla on erinomainen kannattavuus, vakavaraisuus ja maksuvalmius ja sen toimitusjohtaja toimitusjohtaja Hannu Leinonen kertoo yhtiön kannattavuuden parantuneen jo kolmena perättäisenä vuonna, vaikka kilpailu hankkeista on merkittävästi kiristynyt.”

VR Trackin toimitusjohtaja Ville Saksi on kertonut julkisuudessa, että yhtiö on parantanut tulostaan kahden heikon vuoden jälkeen hyväksi. VR Track on myös uutisoinut tytäryhtiönsä menestyksestä Ruotsissa. Se on voittanut tarjouskilpailuja ja ylläpitää Ruotsin rataverkkoa yli 100 miljoonan euron arvoisella sopimuksella lähivuosina. ”

Ei VR Track näyttäisi vielä mikään Destia olevan, mutta ilmeisesti riittävän suuri ja kannattava, jotta sen omistaminen ja kehittäminen kiinnostaisi sijoittajia ja yritysostoilla laajenemishaluisia rakennusliikkeitä”, Leppiniemi arvioi.

”Sekä Destialla että VR Trackilla on takanaan tappiovuosia. Nyt toiminta on saatu kannattavaksi, eikä numeroiden ja johdon kommenttien valossa ole kyse onnenkantamoisista, vaan tervehdytetyistä ja osaavista yhtiöistä.”

Valtio on Leppiniemen mielestä lempeä omistaja – ei mikään vaativa pääomasijoittaja. Destia saa pitää voittonsa, vaikka vapaita varoja ja osingonmaksukykyä näyttäisi olevan osingonjakoon tai pääoman palautukseen.

”Osingottoman Destian myynti ei katkaisisi tuottovirtaa valtiolle vaan muuttaisi omistajalleen tuottamattoman kultakimpaleen hyödylliseksi rahaksi.”

Tuloksesta ja vapaasta pääomasta huolimatta myöskään VR Track ei maksa osinkoa. Kun väyläkilpailun kerrotaan olevan kova, VR ei kilpailusyiden takia tarvitsisi omaa rakennusliikettä tarjousten kirittäjäksi. Luopumalla rakennusliikkeestään VR saisi rahaa tarvitsemiinsa investointeihin – ehkä omistajalleenkin.

Leppiniemi ehdottaa valtion infrayhtiöiden arvon nostamista ennen myyntiä fuusioimalla ne. ”Destia ja VR Track olisivat yhdistettyinä merkittävä rakentaja ja pörssiin vietynä arvokas kokonaisuus.”

Tätä artikkelia on kommentoitu 13 kertaa

13 vastausta artikkeliin “Professori ehdottaa Destian ja VR Trackin yhdistämistä ja viemistä pörssiin”

  1. Yhdistäminen ja pörssiin vieminen on hyvä ajatus. Silloin kilpailu säilyy eikä valtionomaisuutta myydä pilkkahintaan ulkomaalaisille.

  2. Molemmat firmat, Destia ja VR Track, ovat nousseet pintaan vähentämällä rajusti väkeään. Tulos on otettu työntekijöiden selkänahasta.

    Sama linja näyttää jatkuvan näissä liikenneministeriön ja -ministerin erityisessä suojeluksessa olevien firmojen johdolla.

    Onneksi sentään liikenneministeri Kyllönen tajusi erota ennen kuin tiet ja radat menevät rahan puutteessa täysin käyttökelvottomiksi.

    Jos näin olisi käynyt, kukaan ei enää ostaisi yhdistetyn tie-radan osakkeita, jos nämä kaksi firmaa päätettäisiin yhdistää yhdeksi pörssikelpoiseksi yhtiöksi, kuten Leppiniemi ehdotti.

  3. VR Trackin ja Destian yhdistäminen varsinkin yhdistettynä yksityistämiseen olisi paha juttu radanpidon kustannustason kannalta. Tällöin pääomaintensiiviselle alalle (rautatien kunnossapidon ja rakennuksen erikoiskoneet ovat kalliita) syntyisi käytännössä yksityinen monopoli, joka voisi pumpata rahaa liikennevirastolta mielensä mukaan.

    Nykyinen valtio-omisteinen duopoli radanpidossa (VR Track ja Destia) on kilpailun toimivuuden kannalta suhteellisen toimiva ratkaisu.

  4. on tainnu rohvessoori aukasta liian aikaisin vappuputelin. mutta ei kai siinä mitään jos alalle halutaa yks merkittävä toimija kahden sijasta.aikuisten oikeasti harvalla yrityksellä on varaa ostaa ratakoneita.eli mitenkähän tuo yhdistäminen mahtaisi edistää kilpailua

  5. Rojusta sitä kertyy vähän tai ei lainkaan. YIT:stä tullut Hannu Leinonen on saanut saneerattua Destian tuloskuntoon ja saman on tehnyt Skanskasta tullut Ville Saksi VR Trackille

    Jos olisi tehnyt tarkempaa taustatutkimuksista, niin Vr ei ole tehnyt tappiota kuin kahtena vuotena, molemmilla kerroilla nykyisen toimitusjohtajan aikana.Kannattavuutta saa kyllä parantaa kun esimerkiksi tuo Ruotsin 100miljoonan kunnossapito urakan arvo vastaa koko Suomen kunnossapidon arvoa. Leppiniemelle vielä tiedoksi, että kummassakaan talossa ei ole ns. rakennusalan virkamiehiä vaan kaikki ovat toimihenkilöitä, ylempiä toimihenkilöitä ja työntekijöitä.

    1. Saksin ja Leinosen tärkein työ on ollut trimmata valtion monopolit markkinatalouteen, jossa tilaukset eivät tule kuin manulle illallinen ja vieläpä hyvillä herkuilla. Se on merkinnyt irtisanomisia ja toiminnan tehostamista ja osin karsimistakin.

      Se lienee selvää, että valtio luopuu omistuksistaan viimeistään siinä vaiheessa kun kumpikaan sosialistipuolue ei ole hallituksessa. Leppiniemen ehdottama tapa on uusi ja mielenkiintoinen.

  6. Tiettävästi viimeinen virkamies lähti VR Trackista äskettäin eläkkeelle. Ei hänkään mikään virkamies ollut, mutta piti taloa yksinään pysyssä kuin kunnon virkamies ainakin. Nyt hänen lähdettyään firman romahtamisvaara on noussut hälyttävän isoksi.

  7. Destian ja VR-Trackin fuusioimisaikeen saattaisivat estää jo kilpailuviranomaiset. Näillä olisi yhdistettynä määräävä markkina-asema Suomessa monilla aloilla.

  8. Onko nyt vauhdissa ehditty ajateltu ns. strategisia omistuksia? Tiet, radat, sähkö-ja tietoverkot on hyvä pitää kansallisissa käsissä. Valtiolla on kansalaisten näkökulmasta nähtynä vastuu maan ja asukkaiden turvallisuudesta. Turvallisuus ja ennustettavuus on yksi valtion merkittävä rooli. Sitäkin maksamme veroina.
    Elintärkeät infraverkot ovat selvästi strategisempia kuin esim perinteinen ja rakastettu lentöyhtiö.
    Myynnistä tulee kertasumma – kauanko se lämmittää?

    1. Hienosti osa täällä lukijoiden keskuudessakin sotkee asioita, tai sitten on viimeisen parinkymmenen vuoden ajalta jäänyt seuraamatta yhteiskunnan kehitystä….

      Vaikkapa nimimerkeille ”tienpitäjä” ja ”Miura” voisi antaa pienen vihjeen, että VR Track tai Destia eivät omista yhtään metriä rataa tai maantietä eli ei niiden myyminen vaikuta valtion infran omistukseen mitenkään. No tietysti voi saivarrella, saattaa niillä jokunen tienpätkä olla jossain varikkonsa pihassa tai jossain muualla.

      Nämä firmat siis ovat valtion omistamia infra-alan yrityksiä, joiden rahoittajina me kaikki olemme olleet. Eli valtio on näille osakeyhtiömuotoisille firmoille tarjonnut meidän veronmaksajien rahoilla täyden aloituskaluston, kiinteistöjä, jne. Eli aivan helkutinmoisen starttirahan. Ja penniäkään ei olla vielä saatu takaisin eli tuotto meidän veronmaksajien kymmenien miljoonien sijoitukselle on tähän mennessä ollut tasan 0 €. Eli jos valtio myisi nämä firmat vaikka sadalla eurolla jollekin ja laittaisi rahat pankkiin jollekin käyttötilille, niin me veronmaksajat tienattaisiin juuri tuon käyttelytilin koron verran enemmän rahaa, kuin tällä hetkellä. Ja omistettaisiin yhä radat ja maantiet…..

  9. Samaan pakettiin voisi laittaa lemmikäiset ja muut yksityiset ” hyvää” tulosta tekevät yritykset. Varmaan joku taho olisi kiinnostunut sijoittamaan rahaa voittoa tahkoaviin yrityksiin.Johan se on nähty talvivaarankin yhteydessä.Jos joku osaa puhua tarpeeksi vakuuttavasti, niin silloin menevät poliitikot, sijoittajat sekä kansalaiset ovat valmiina sijoittamaan vaikka viimeisen eläke euronsa sen suuren lottopotin toivossa.

  10. Leppiniemen ajatusmallin mukaan siirryttäisiin vähitellen yksityisiin monopoleihin.

    Siltä näyttää myös kun katselee yritysten keskittymistä maailmanlaajuisesti. Suurillakin firmoilla on käytännössä samat omistajat. Käytännössä niillä on kartelli, jossa kilpailua rajataan jakamalla markkinoita ja segmentoimalla tuotteita keskenään. Kilpailua on korkeintaan työntekijoiden selkänahassa. Tällä vaihdilla tulevaisuudessa yksi yksityinen yhtiö hoitaa valtioin tehtävät. Oletteko tyytyväisiä?

    1. Destia ja VR Track ovat arvokas omaisuus uhrattavaksi pörssiin.Professoria ei näytä huolestuttavan lopunkin osaamisen katoaminen valtion tilaaja-valvoja henkilöiltä.Jo nytkin näkee tieverkolla, selviä tahallisia tai tahattomia laatu ja työvirheitä turhanpaljon.On tullut havaitua,että samalla läpiajotiellä 10-vuotta vanhapäälyste on huonompi kuin 30-vuotta sitten päälystetty.Amattilainen kyllä näkee mistä syystä!

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat