Kokeile kuukausi maksutta

Kallansillat-hanke valmistui

Liikenneviraston viisi vuotta kestäneet parannustyöt Kallansillat-hankkeella on saatu valmiiksi. Hankkeen myötä Päivärannan ja Vuorelan välillä kulkee nyt moottoritie. Lisäksi osuudelle rakennettiin rinnakkaistie ja kevyen liikenteen väylät sekä parannettiin rautatielinjausta ja yhteyksiä Kuopion lentokentälle. Myös edellytykset sujuvalle vesiliikenteelle paranivat.

Kallansillan hankkeen valmistelevat työt alkoivat kesällä 2009, jolloin tehtiin sähkö- ja kaapelilinjojen siirtoja ja Sandels-patsaan siirtourakka. Maanrakennustyöt päästiin aloittamaan lokakuussa 2010. Nyt työt on pieniä viimeistelyjä lukuunottamatta saatu päätökseen. Kuopion lentokentälle johtavan maantien parantaminen tehtiin erillisenä urakkana vuosien 2010-2011 aikana.

Hanke muutti tiejakson Päivärannan ja Vuorelan väliltä moottoritieksi. Päätien itäpuolelle rakennettiin noin seitsemän kilometriä pitkä rinnakkaistie ja sen vierelle kevyen liikenteen väylä. Laiva- ja uittoväylä siirrettiin Tikkalansaaren ja Suosaaren välille. Vesiväylän kohdalle rakennettiin rataliikennettä varten Tikkalansaaren nostosilta ja valtatielle ja rinnakkaistielle 12 metrin alikululla varustetut kiinteät sillat.

Hankkeessa rakennettiin 17 uutta siltaa ja korjattiin yhdeksän. Päivärannan läppäsillat muutettiin kiinteiksi silloiksi. Uutta rautatietä rakennettiin 1,6 kilometriä.

Hankkeen yhteydessä kohennettiin myös Päivärannan, Sorsasalon ja Vuorelan eritasoliittymiä. Vuorelan eritasoliittymän liikenteen välityskykyä parannettiin rakentamalla valtatien päälle kiertoliittymä.

Parannukset vaikuttavat koko itäisen Suomen liikennejärjestelmän toimintavarmuuteen. Epävarmat Päivärannat läppäsillat poistuivat käytöstä, rinnakkaistie toimii varareittinä ja valtatiellä on leveät pientareet. Parannusten arvioidaan vähentävän onnettomuuksien määrää 30 prosenttia.

Ratalinjauksen parantaminen tekee mahdolliseksi junaliikenteen nopeuksien nostamisen. Laivaliikenteen ja uiton olot puolestaan kohenivat, kun vesiväylän linjaus on suora ja silta-avausten määrä puolittuu alikulkukorkeuden kasvun myötä.

Myös kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen olot paranivat, kun kevyt liikenne siirtyi rauhallisen rinnakkaistien varteen ja tiejaksolle rakennettiin laatukäytäväpysäkit. Melusuojauksia rakennettiin 4,4 kilometriä. Toimiva, päätien alueita yhdistävä rinnakkaistie ja noin 15 hehtaaria tasattua kallioaluetta mahdollistavat teollisuusalueiden kehittämisen.

Tiehanke toteutettiin Liikenneviraston ja alueen kuntien yhteisrahoituksella. Hankkeen kokonaisarvio on noin 90 miljoonaa euroa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kallansillat-hanke valmistui”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat