Kokeile kuukausi maksutta

Lujatalo ja YIT Korson keskustan kehittäjiksi

Kummankaan yhtiön ehdotus suunnittelu- ja tontinluovutuskilpailussa ei ollut kaikilta osiltaan riittävän ansiokas.

Kummankaan yhtiön ehdotus suunnittelu- ja tontinluovutuskilpailussa ei ollut kaikilta osiltaan riittävän ansiokas.

Lujatalo ja YIT alkavat kehittää Korson keskustaa, jos Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Juha-Veikko Nikulaisen esitys menee ensi maanantaina kaupunkisuunnittelulautakunnassa läpi. Nikulainen haluaa esityslistatekstin mukaan yhdistää Lujatalon ja YIT:n ehdotusten parhaat puolet yhdeksi kokonaisuudeksi.

Korson keskustan suunnittelu- ja tontinluovutuskilpailuun tuli kolme ehdotusta. Ehdotusten tekijöinä olivat Lujatalo Oy kumppaninaan Forma Futura Oy ja Liikennesuunnittelu Stimulator Ltd, YIT Rakennus Oy kumppaninaan Arkkitehtitoimisto Petri Rouhiainen Oy ja Trafix Oy sekä Kari Tumanoff.

Vantaan kaupunginhallitus päätti tammikuussa järjestää Korson keskustan suunnittelu- ja tontinluovutuskilpailun. Kilpailun tavoitteena oli luoda Korson keskustasta omaperäinen ja korkeatasoinen kaupunginosan keskus, jossa asuminen, kauppa ja muut keskustatoiminnot limittyvät. Tarkoituksena oli saada Korson keskustaan lisää asukkaita ja monipuolisia palveluita.

Lujatalo Oy:n ehdotuksessa on Korson keskustaan luotu voimakas uusi identiteetti kaarevilla rakennusmassoilla, jotka muodostavat kaupunkimaisia korttelipihoja. Pysäköintiratkaisu on Korson oloissa kallis, koska sijoittuu lähes kauttaaltaan maan alle. Erityisenä ansiona on uuden linja-autoterminaalin sijoittaminen aseman välittömään läheisyyteen.

Lujatalon suunnitelmassa koko kilpailualueella on rakennusoikeutta 41·900 kerrosneliömetriä, josta asuntoja 38·700 kerrosneliömetriä ja liiketilaa 3·200 kerrosneliömetriä. Autopaikkoja on 473 kpl.

YIT Rakennus Oy:n ehdotuksessa perusideana ovat 8-kerroksiset asuintornit ja niiden jalustaosiin sijoittuvat yksikerroksiset liiketilat. Matalat liikerakennukset rajaavat kävelyreittejä ja aukioita. Näin muodostuu Korson keskustalle ominaisia kaupunkitiloja. Ratkaisu soveltuu vaiheittaiseen rakentamiseen. Pysäköintiratkaisuna on ydinkeskustassa pysäköintitalo ja muualla pääosin maantasopysäköinti. Linja-autoterminaalin sijoittuminen katujen varsille ei ole YIT:n ehdotuksessa hajanaisuudessaan hyvä ratkaisu.

YIT:n suunnitelmassa koko kilpailualueella on rakennusoikeutta 28·000 kerrosneliömetriä, josta asuntoja 24·500 kerrosneliömetriä ja liiketiloja 3·500 kerrosneliömetriä. Autopaikkoja on 274 kpl, joista 202 pysäköintitalossa ja 72 maan tasossa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Lujatalo ja YIT Korson keskustan kehittäjiksi”

  1. Jasså. Forma Futura voitti Vantaalla.

  2. Ei missään nimessä tornitaloja!! Koivukylä on riittävän esimerkki kamalista korkeista taloista.
    Kerrostalot (4-max 6 krs), joissa kivijalkakauppoja ja kahviloita. Linja-autoterminaali ehdottomasti samassa paikassa ja taxi siihen lähelle.
    ”..voimakas uusi identiteetti kaarevilla rakennusmassoilla” kuulostaa tosi kammottavalta.,

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat