Helsingin Kalasataman vanha maamerkki, Englantilaiskallio on saanut väistyä Suomen korkeimpien tornitalojen tieltä. SRV:n yhteistyökumppanilla Destialla on 900 000 kuution louhintaurakka hyvässä vauhdissa ja kolmasosa louhinnoista on jo tehty.
Merenpinnan tasolta louhinnat jatkuvat kymmenen metrin syvyyteen saakka. 200 louheenkuljetusautoa kulkee alueelta joka arkipäivä vuoden ajan Kruunuvuorenrantaan ja Vuosaaren. Itäväyläkin louhitaan pois ja laitetaan kulkemaan siltaa pitkin ja liikenne ohjataan väliaikaiselle kiertotielle.
Tornitalo- ja kauppakeskusalue Redin rakennustyöt pysähtyivät yksityishenkilön valitusten vuoksi vuonna 2011. Viime viikolla tuo sama tekniikan tohtori henkilö kyseenalaisti Helsingin rakentamisen ylipäänsä väittämällä, että Helsingin kasvu rasittaa Suomen taloutta ja on siksi vahingollista.
Louhintatöitä on jatkettu valituksista huolimatta, mutta muut työt ovat vasta käynnistymässä. Tavoitteena on, että ensimmäinen, 132 metrinen asuintorni olisi harjakorkeudessa 2017. Tuotanto on tahdistettu kerros per viikkoa mukaan. Muita torneja rakennetaan sitten kysynnän mukaaan. Nyt jo 2000 henkeä on osoittanut kiinnostustansa. Tosin SRV varautuu siihenkin, että jokin torni tai osa siitä voidaan tarvittaessa myydä jollekin asuntosijoittajallekin. Yhteensä asuntoja tulee 1200.
Kahdeksan tornitalon juureen rakennettavaan kauppakeskukseen tulee liiketilaa 64 0000 neliötä. Erikoisuutena on, että metro kulkee kauppakeskuksen läpi. Kauppakeskus valmistuu syksyllä 2018. Koko hanke on valmis näillä näkymin vuonna 2023.
Muhonen-Nikkola-työpari
Rakennustöitä vetävälle Markku Muhoselle Redi on viimeinen jättiurakka, arvoltaan yli miljardi euroa. Hän aikoo jäädä eläkkeelle parin vuoden sisällä ”kotiväen vaatimuksesta”. Avuksi hän saa kohta rakennusmestari Jukka Nikkolan, joka viimeistelee parhaillaan Huslabin työmaata. Yhdessä he ovat rakentaneet muun muassa Musiikkitalon ja Kampin keskuksen, joista on tullut monenlaisia tunnustuksia, kuten Vuoden Työmaan -kunniakirja. Louhintatöitä vetää SRV:ssä parhaillaan työmaapäällikkö Pauli Nuutinen.
Redi toteutetaan SRV:n projektinjohtomallilla, mikä tarkoittaa sitä, että Muhonen ja Nikkola joutuvat ohjaamaan suurimmillaan lähes tuhannen hengen vahvuista aliurakoitsijaporukkaa. Muhonen arvioi, että työmaalla käy jopa 10 000 työntekijää, kun Kampissa heitä oli vajaat 7000.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Redi on Markku Muhosen viimeinen jättiurakka”