Kokeile kuukausi maksutta

Kohtuuton sääntely on vienyt Koneyrittäjien mukaan nuorten kesätyöpaikat maarakennusalalla

Koneyrittäjien liiton varapuheenjohtaja Markku Suominen arvosteli Maxpo-messuilla kovin sanoin kiristynyttä sääntelyä.

Maxpo-messut ovat avoinna Hyvinkään Lentokentällä vielä lauantaina 12.9.2015 klo 9-16

Suomisen mukaan maarakennus- ja konepalveluyritysten tarve uusista, ammattitaitoisista työntekijöistä ei ole kadonnut mihinkään. Mahdollisuus työllistää alalle haluavia työntekijöitä on hänen mukaansa kuitenkin käytännössä kavennettu olemattomaksi kohtuuttoman kovilla säädöksillä ja pätevyysvaatimuksilla.

”Yrittäjänä näen, että alalle tuloa on vaikeutettu kohtuuttomasti vuosien mittaan. Kesätyöntekijöitä ei enää saada työmaille erilaisten säädösten, pätevyyksien tai tilaajien asettamien vaatimusten vuoksi. Maarakennusalan pienyritysten on aivan mahdotonta ottaa nuoria oppimaan työmaille.”

Esimerkkinä Suominen mainitsi kuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyysvaatimuksen. Etenkin pienissä maarakennusalan yrityksissä työ vaatii monipuolista osaamista ja nuoren työntekijän pitää tarvittaessa pystyä siirtymään kaivukoneen hytistä traktorin tai kuorma-auton rattiin.

”Käytännössä tämä vaatii vähintään C-kortin. Yhä useampi nuori kuitenkin jättää sen ajamatta kortin korkean hinnan takia. C-korttikaan ei vielä riitä, vaan sen lisäksi vaaditaan 280 tunnin perustason ammattipätevyyskoulutus. 280 tuntia on noin 38 työpäivää. Hintaa tälle lystille tulee arviolta vähintään 2500 euroa ajokortin kustannusten lisäksi”, Suominen totesi.

”Ei ole mikään ihme, että kolmen–neljän kuukauden kesätöihin ei saada enää nuoria. Nuorilta hukkuu samalla myös mahdollisuus löytää oma kiinnostuksen kohteensa maarakennusalan monipuolisista tehtävistä.”

Ammattipätevyyden lisäksi maarakennusalan työmailla vaaditaan muitakin pätevyyksiä. Käytännössä jokaisella työntekijällä on oltava ainakin tieturva- ja työturvallisuuskortit, tulityökortti hitsausta varten, vesityökortti ja niin edelleen.

”Lista on pitkä. Jokaisen yksittäisen kortin hinta on 100-150 euroa sekä yhden työpäivän palkkakulut. Lisäkustannuksia yrittäjille aiheuttaa se, että työntekijät ovat poissa tuottavista töistä koulutuspäivien ajan.”

”Meidän pitää antaa nuorille mahdollisuus tulla töihin, eikä syrjäyttää heitä liian kalliilla koulutuksella ja ylimitoitetuilla vaatimuksilla”, Suominen vaati.

Hän korosti, että nykyinen tilanne pakottaa maarakennusalan koulutuslaitokset ja työelämän tiivistämään yhteistyötään.

”Erityisen tärkeää yhteistyö on pienille yrityksille, koska niillä on rajalliset mahdollisuudet järjestää yksilöllistä koulutusta nykyisiin, ylimitoitettuihin vaatimuksiin.”

Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa

4 vastausta artikkeliin “Kohtuuton sääntely on vienyt Koneyrittäjien mukaan nuorten kesätyöpaikat maarakennusalalla”

  1. Pyöritän pientä infra-alan puljua.

    Pahimmoilleen työntekijällä pitää olla 10 (kymmenen) erilaista kortti kun vie tavaraa työmaalle

    Työmaan vaihtaminen kesken työpäivän on lähes mahdotonta kun perehdytykset on vain aamuisin tai pahimmoilleen kerran viikossa. Mitäs teet kun työntekijä sairastuu ja tarvitaan tuuraajaa ?

    Meille ei sallita alihankkijaa kun on kuulemma ketjutusta, Mitäs tee kiireaikaan kun tarvitaan lisää käsiä ?

    Sit ihmettään miksi rakentaminen maksaa !

  2. Roskien keruu. Työturva,Tieturva,Perehdytys.
    ??? Tässä Sipilälle pohtimista..

  3. Ei Suomenlaissa ole mainintaa että pitäs olla jokin kortti, kaikki on vapa ehtoista. Vakuutusyhtiöt ja tilaajat ne näitä kortteja vaativat. Rakennusalalle on tullut 2000 luvulla turhaa pyrokratiaa tittelilarvantojen myötä. Isojen toimijoitten kyykytys politiikkaa pieniä virmoja vastaan. Enne riitti ihan tavallinen korttipakka jota pelattiin tauolla.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat