Suomalaiset rakensivat luksussaaren ja toimittivat sen meriteitse Dubaihin

Dubaissa sijaitseva maailman ainoa seitsemän tähden hotelli Burj Al Arab Jumeirah on laajentunut avaamalla 26. toukokuuta suomalaisvalmisteisen luksussaaren Burj Al Arab Terracen. Teräsrakenteinen saari rakennettiin kokonaan Rauman telakalla ja kuljetettiin osissa meriteitse Dubaihin asennettavaksi.

Kirjoittaja(t) Hannu Lättilä

Turussa toimiva Admares Oy sai Burj Al Arabilta tehtäväkseen suunnitella ja valmistuttaa avaimet käteen -periaatteella hotellin yhteyteen kelluvan saaren, joka tarjoaa äärimmäistä luksusta. Saarella on sekä suolaisen että makean veden uima-altaita, ravintoloita, myymälöitä, yksityisiä ja julkisia huvila- ja katosrakenteita sekä vip-alueita vaativille hotellivieraille.

Rakennus-, offshore- ja laivanrakennusteollisuuden osaamista yhdistävä Admares on kehittänyt kelluvia ratkaisuja villojen, hotellien, resorttien, saarien ja kokonaisten kaupunkien toteutuksiin. Kelluvat rakenteet toimivat joko itsenäisesti tai osana olemassa olevaa infrastruktuuria.

Myös saaren arkkitehti- ja sisustussuunnittelu on suomalaista osaamista: turkulaiset arkkitehtitoimisto Sigge Arkkitehdit ja sisustussuunnittelutoimisto Kudos Dsign ovat olleet työssä mukana.

Saaren pinta-ala on hehtaari

Projektissa monet ratkaisut ovat olleet pioneerityötä. Painava, 5000 tonnin saari valmistettiin vain 11 kuukaudessa. Kuljetusoperaatio 5000 tonnin rakenteelle Raumalta Dubaihin oli jo itsessään haastava operaatio. Muualla rakentaminen mahdollisti sen, ettei hotellin merellinen edusta ollut rakennustyömaana pitkään.

”Saimme mahdollisuuden laajentaa ikonista Burj Al Arabia luomalla ainutlaatuisen rakenteen, joka voitiin asentaa paikoilleen vähin häiriöin ja hyvin lyhyessä ajassa”, Admaresin toimitusjohtaja Mikael Hedberg kertoo.

Pilareiden päälle kiinnitetyn kansirakenteen koko on 10000 neliömetriä. Kannella sijaitsee 1120 neliön ranta-alue, 612 neliön makean veden uima-allas ja 828 neliön merivesiallas, joka näyttää yhdistyvän Arabianmeren horisonttiin. Allasalueen laatoitukseen on käytetty kymmenen miljoonaa vaaleansinisen ja kullan sävyistä mosaiikkilaattaa. Kansirakenteet kannattelevat myös miljoonaa kiloa valkoista hiekkaa.

Ympäristöystävällisyys ja edistynyt ympäristöteknologia ovat olleet projektin suunnittelutyön lähtökohtia. Ympäristövaikutukset jäävät laiturimaisissa rakenteissa vähäisemmiksi kuin täytemaalle rakennettaessa. Saari muodostaa varjoisan ”riutan”, jonka alla kalat ja muut mereneläimet viihtyvät.

Arkkitehtuuri seuraa hotellin muotoja

Saaren arkkitehtuuri seurailee jo maamerkiksi muodostuneen hotellin muotoja. Keskeinen kävelyväylä 102 metriä pitkän saaren läpi muistuttaa sen tornin huippua. Merinäköaloja, valoa ja varjoja vastakohtina tarjoavat katokset ja huvilamaiset majat luovat mielikuvan trooppisesta, rauhallisesta keitaasta, jossa on sekä yleisiä että yksityisiä tiloja eri tarpeisiin.

”Erityistä on projektin innovatiivisuuden ja teknisen kunnianhimon korkea taso. Se sai tiimimme pistämään parastaan”, arkkitehtitoimisto Siggen toimitusjohtaja Pekka Mäki sanoo.

Arkkitehtuuri ja sisustus hyödyntävät lasia ja lasirakenteita sekä kohteeseen suunniteltuja valaistusinstallaatioita monimuotoisin tavoin.

”Sisustuksessa on ammennettu keitaan neljästä elementistä – maasta, auringosta, vedestä ja elämästä – luonnollisen levollisuuden sekä elegantin ja harmonisen tunnelman luomiseksi”, Kudos Dsignin toimitusjohtaja, arkkitehti Pia Litokorpi toteaa.

Dubai on viime vuosina asemoinut itseään rakentamisen ja arkkitehtuurin eturiviin useilla kohteilla. Siellä sijaitsee maailman korkein rakennus Burj Khalifa, ja nyt avattava luksussaari Burj Al Arab Terrace on ensimmäinen laatuaan maailmassa.

Burj Al Arab kuuluu Jumeirah-konserniin, joka on Dubai Holdingiin kuuluva globaali luksushotelliketju. Purjeen muotoiseksi suunniteltu hotelli on 321 metriä korkea. Hotellin palveluihin kuuluu muun muassa sisään- ja uloskirjautuminen sviitistä käsin, vastaanottotiskit joka kerroksessa, ympärivuorokautinen hovimestaripalvelu sekä Rolls-Royce-ajoneuvojen ja yksityisen rannan käyttöoikeus. Hotellin 202 luksussviittiä ovat kooltaan 170–780 neliötä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Suomalaiset rakensivat luksussaaren ja toimittivat sen meriteitse Dubaihin”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi