Infra Johanna Aatsalo 3 kommenttia

Länsimetro myöhästyy lisää

Länsimetron turvallisuuden varmistavissa yhteiskoekäyttötesteissä on löytynyt vikoja tulipalotilanteisiin liittyvissä testeissä. Viat myöhästyttävät metron liikennöinnin aloitusta lisää.

Viat siirtävät liikennöinnin aloitusta tammikuusta 2017 eteenpäin. Uutta aloitusaikaa ei ole toistaiseksi ilmoitettu.

Ongelmia ilmeni laitteiden toiminnassa ja ohjauksissa. Aseman yhteiskoekäytön sähköhäiriötestit sujuivat suunnitellusti. Ensimmäiseksi testattiin Otaniemessä sijaitseva Aalto-yliopiston asema.

Yhteiskoekäytössä varmistetaan metron turvallisuus ja kaikkien sen eri 52 järjestelmän toimiminen yhdessä. Vaikka jokainen järjestelmä on jo testattu erikseen, vasta kaikkien järjestelmien samanaikainen käyttö poikkeustilanteessa kertoo aseman valmiudesta.

”Aalto-yliopiston aseman yhteiskoekäytön tulokset osoittavat, että yhteiskoekäyttövaiheeseen tarvitaan ennakoitua enemmän aikaa. Testeissä havaittiin puutteita ja vikoja, joiden korjaaminen alkoi välittömästi.  Aseman tulipalotilanteiden yhteiskoekäyttö uusitaan heti, kun kaikki korjaukset on tehty”, Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoo tiedotteessa.

Aikatauluongelmat kasvavat

Länsimetron turvallisuusjärjestelmien testauksessa nousee esiin uusia aikatauluongelmia ja niihin liittyviä kysymyksiä esimerkiksi Kehäradan turvallisuusjärjestelmien testaukseen verrattuna. Oliko alun perin testeihin varattu liian vähän aikaa tai testiaikataulu tehty liian optimistisesti?

Esimerkiksi Kehäradan turvallisuusjärjestelmien testaaminen pääsi alkamaan hyvissä ajoin Aviapoliksen aseman valmistuttua loppuvuodesta 2014. Testauksiin oli aikaa noin puoli vuotta. Ensimmäiset turvallisuusjärjestelmien riskit tulivat esiin jo pelastussuunnitelmaa tehtäessä.

Samoin Lohjan ja Muurlan välille rakennetun E18-moottoritien osuuden turvallisuusjärjestelmien testaus kesti puolisen vuotta.

Uusi aloitusaika?

Länsimetron aikatauluarvion edellytyksenä on, että kolmen aseman yhteiskoekäyttötestit on saatu hyväksytysti läpi.

Yhteiskoekäytössä testataan kaikkien järjestelmien, kuten kiinteistövalvonnan, turva-automaation, sähkönsyötönvalvonnan, kulunvalvonnan, palosammutusjärjestelmien, varavoiman ja savunpoiston toimintaa erilaisissa poikkeustilanteissa.

Poikkeustilanteita ovat esimerkiksi tulipalo, sähköhäiriö tai tiedonsiirtolaitevika. Samalla tarkistetaan järjestelmien palautuminen poikkeustilanteesta normaalitilaan.

”On erittäin valitettavaa, että metron käyttöönotto on viivästynyt aikaisemmin arvioidusta. Seitsemän vuoden työt ovat loppusuoralla. Etsimme ratkaisuja, joilla viive saataisiin mahdollisimman lyhyeksi tinkimättä metron toimivuudesta ja turvallisuudesta”, Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo kertoo.

Espoon ja Helsingin pelastusviranomaiset hyväksyvät testien perusteella turvallisuusjärjestelmien toimivuuden, minkä jälkeen kaupunkien rakennusvalvontaviranomaiset voivat hyväksyä asemien ja ratatunnelien käyttöönoton.

HKL tarkistaa, että metroliikenteen ratatekniset turvalaitejärjestelmät opastimineen ja ilmaisimineen ovat kunnossa. HSL päättää metron matkustajaliikenteen aloittamisesta ja liityntäbussijärjestelmään siirtymisen ajankohdan.

Keskustelu artikkelista: 3 kommenttia

  • Espoolainen maksaja

    Ammattitaidon puuttumisestä tässä on kysymys. Poliittisten eläinten (Isotalo, Konttas…) vetämä hallitus valvoo valitsemaansa ammattitaidotonta johtoa.
    Vastuuta ei lopulta kanna kukaan ja piikin hoitavat veronmaksajat.

    Vastaa
  • Allianssilla olisi ollut valmista jo 2015

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia