Infra Talous Työelämä Uutiset Kaisa Hakkarainen / HS Ei kommentteja

Uutta metro­linjastoa odottaa tukala tuli­koe: kuljettajista yhä vakava pula, huomenna viimeistenkin bussin­käyttäjien täytyy hypätä metroon Etelä-Espoossa

Metroa vaivaa paha kuljettajapula, minkä vuoksi Helsingin liikennelaitos on joutunut peruuttamaan kokonaisia metrovuoroja.

Metroa vaivaa kuljettajapula. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Peruutuksesta tiedotettiin myös tiistaina, päivää ennen Lauttasaaren ja Espoon historiallista liikennemullistusta.

Tiistaina peruttiin metrovuoro jo aamusta, ja lisää ongelmia oli odotettavissa tiistaina iltapäivälle:

”Noin neljän jälkeen puuttuu pari kuljettajaa, ellei saada vapaalta kuljettajia ajamaan”, kertoi liikennepäällikkö Tero Hagberg Helsingin liikennelaitokselta (HKL).

Myöhemmin iltapäivällä vuorot saatiin paikattua, eikä Hagbergin mukaan remmistä puuttunut enää kuin yksi kuljettaja tiistai-illalta.

Historiallinen liikennemullistus tarkoittaa sitä, että Lauttasaaren ja Etelä-Espoon matkustajia aletaan keskiviikkoaamusta alkaen kuljettaa busseilla Länsimetron uusille asemille sen sijaan, että he pääsisivät bussilla suoraan Helsinkiin.

Metron kuljettajapula johtuu puolestaan monista tekijöistä. Akuutein ongelma on se, että nyt metroa ajetaan ennalta suunniteltua useammalla junalla, eikä kaikkiin juniin riitä kuljettajia.

”Siitä johtuu krooninen kuljettajapula”, Hagberg kertoo.

”Totta kai kun junia on enemmän, tarvitaan myös lisää kuljettajia. Ikävää, ettei kuljettajia ihan riittänyt.”

Ensi viikolla metron ohjaimiin valmistuu 11 uutta kuljettajakurssilaista. He eivät siis ehdi helpottamaan painetta nyt, kun Etelä-Espoosta ja Lauttasaaresta pääsee Helsinkiin ensi kertaa käytännössä vain metrolla.

”Metroliikenteen puolesta uskon, että tämä menee ihan hyvin, vaikka tilanne on haasteellinen ennen uusien kuljettajien tuloa.”

Kuljettajapula häämötti jo syksyllä

Pula kuljettajista alkoi häämöttää näköpiirissä jo syksyllä, jolloin metron Espoon-suuntaa päästiin koejamaan. Silloin huomattiin, että suunniteltu aikataulu oli liian tiukka. Siinä pysymiseen tarvitaan siis oletettua enemmän junia ja niille kuljettajia.

”Metroa piti liikennöidä 34 junalla, mutta se ei toiminut. Sitten kokeiltiin 35 junalla, eikä sekään riittänyt. Nyt metro kulkee arkisin 36 junalla”, Hagberg kertoo.

Hänen mukaansa uusia kuskeja valmistava kurssi polkaistiin käyntiin välittömästi tilanteen valjettua.

HS kertoi joulukuussa, että HKL palkkasi länsimetron aloitusta varten 60 uutta kuljettajaa. Kun metroliikenteen alkaminen sitten venähti, osa näistä uusista kuljettajista ehti turhautua ja irtisanoutua.

Tilanteen korjaamiseksi metroa ovat ajaneet myös päälliköt.

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia