Suunnittelu Infra Talous Uutiset Lari Malmberg / HS Ei kommentteja

Helsingin rautatieaseman yli halutaan rakentaa pyöräilysilta – mallia otettaisiin Kööpenhaminasta

Rakennusyhtiö YIT ja rakennusalan suunnitteluyritys WSP ehdottavat, että Helsingin rautatieaseman ratapihan päälle rakennettaisiin pyöräily- ja kävelysilta.

YIT ja WSP ehdottavat rautatieaseman laiturien päälle pyöräily- ja kävelysiltaa. Kuva YIT

Silta kuljettaisi liikkujia Kansalaistorilta Kaisaniemenpuistoon. Silta ottaisi mallia Kööpenhaminan Cykelslangen-sillasta.

YIT:n mukaan silta voitaisiin rakentaa kevyenä ja ympäristöönsä sopivana. Sillan kansirakenteen leveys olisi 6,5 metriä ja pituus 275 metriä.

Rautatieaseman ratapihan alle on ehdotettu tunnelia pyöräilijöille. Ehdotus on kaupunkiympäristölautakunnan tiistaisen kokouksen esityslistalla. Päätös asiasta siirretään kuitenkin näillä näkymin seuraavaan kokoukseen.

Ratapihan alittavan tunnelin kustannusarvio on 26 miljoonaa euroa. YIT:n ja WSP:n mukaan sillan kustannukset olisivat ”reilusti alle puolet” tunnelin vastaavista kustannuksista. Kustannukset voisivat jäädä alle kymmeneen miljoonaan euroon.

Tunneli jatkaisi Baanan poikittaista reittiä

Kaupungin virkamiesten hahmottelema pyöräilytunneli jatkaisi satamaradan kuilussa kulkevan Baanan poikittaista reittiä kantakaupungissa. Se helpottaisi jalankulun ruuhkia rautatieaseman ympäristössä, kun keskimäärin 4 900 pyöräilijää päivässä kulkisi tunnelin kautta.

Mittaa uudella pyörätunnelilla olisi 220 metriä, ja se lyhentäisi matkaa radan toiselta puolelta toiselle noin 600 metrillä.

Tunnelin länsipäähän nykyisen hotelli- ja toimistorakennuksen pohjoispuolelle on suunniteltu lieriön muotoista rakennusta, jossa olisi sekä loiva kierteinen ramppi että hissi. Itäpäässä tunneli yhtyisi jalankulkutunnelin sisääntulorakenteeseen.

Sillasta voisi tulla nähtävyys

Ratapihan ali kulkee jo kävelijöille tarkoitettu tunneli. Pyöräilijöiden ohjaamista jalankulkutunneliin on pidetty ongelmallisena tunnelin ahtauden vuoksi.

Varsinkin ruuhka-aikana pyöräilijöiden ja jalkaisin kulkevien juna-matkustajien sumputtuminen samaan tunneliin voisi Helsingin virkamiesten mukaan aiheuttaa vaaratilanteita. Tunnelin leventäminen taas on todettu hankkeen teknisessä tarkastelussa vaikeaksi.

YIT:n ja WSP:n mukaan sillalla olisi tunneliin nähden muitakin etuja kuin hinta. Kööpenhaminassa Cykelslangen-sillasta on tullut jopa jonkinasteinen nähtävyys tai maamerkki.

Näin silta voisi YIT:n ja WSP:n mukaan ylittää ratapihan. Kuva: YIT ja WSP

Sillan rakentaminen olisi yhtiöiden mukaan tunnelin rakentamista helpompaa. Rakennustyöstä koituisi vähemmän häiriötä vilkkaasti liikennöidylle ratapihalle.

Kaksi siltaa yhden tunnelin hinnalla

Suunnitteluyritys WSP ehdotti viime syksynä, että Helsingin Kaisaniemestä rakennettaisiin uusi pyöräily- ja kävelysilta Siltasaarenkärkeen. Ajatus on tuttu esimerkiksi sosiaalisessa mediassa käydyistä Helsingin kaupunkisuunnitteluun liittyvistä keskusteluista.

YIT:n ja WSP:n mukaan ratapihan alikulkutunnelin kustannuksilla – 26 miljoonalla eurolla – voitaisiin rakentaa sekä ratapihan ylittävä silta että silta Kaisaniemestä Siltasaareen. Näin pyöräilijöille ja kävelijöille saataisiin entistä lyhyemmät yhteydet pyöräilijöiden pikatie Baanalta Hämeentielle asti.

Kaupunkiympäristön toimialasta vastaava apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) pitää ehdotusta kiinnostavana. Ehdotuksen hyviksi puoliksi hän laskee sillan ulkonäön ja hinnan. Mahdollisena haasteena Sinnemäki pitää sillan profiilia.

”Silta pitää nostaa aika korkealla, jolloin siihen tulee aika jyrkät ja pitkät mäet. Kysymykset liittyvät siis sillan houkuttelevuuteen ja ylläpitoon”, Sinnemäki sanoo.

Kaupunkiympäristölautakunnan varapuheenjohtaja Risto Rautava  (kok) suhtautuu esitykseen innostuneesti.

”Tuolla ”säästyvällä” 16 miljoonalla parannettaisiin aika tavalla pyöräilyn olosuhteita Stadissa ja kun tuo silta vaikuttaa vielä toimivammalta kuin tunneli”, Rautava sanoo.

Rautava ei usko, että sillan talvikunnossapito tuottaisi ylitsepääsemättömiä ongelmia. ”Pidetäänhän muitakin kevyen liikenteen siltoja talvella puhtaina.”

”Tulen kyllä esittämään, että tämä vaihtoehto selvitetään viimeisen päälle, ja että eri vaihtoehtoja verrataan ainakin toiminnalisuuden ja hinnan osalta.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia