Rakennusvirheiden vuoksi katto jouduttiin tekemään uudelleen loft-talossa Helsingin Arabianrannassa. Kuva: Mika Ranta / HS

”Osa ihmisistä pelkää” – Miksi ihmiset lyttäävät muutaman kympin ravintolaruuan, mutta vaikenevat pettymyksistään satojentuhansien eurojen asuntokaupoissa?

Rakennusalan pitäisi ottaa mallia hotelli- ja ravintola-alasta, sanoo arviointisivuston kehittäjä.

Kirjoittaja(t) Sami Takala / HS

Kun vuosikausia jatkuva valittaminen rakennusvirheistä ei riitä, pitää ongelman ratkaisemiseksi tehdä jotain muuta.

Joukko rakennusvirheisiin kyllästyneitä asunnonomistajia päätti perustaa kansanliikkeen. Liikkeen aktiivit ovat ehdottaneet, että rakennusvirheistä tehtäisiin julkista tietoa niin kuin henkilöautojen vioista.

Asuntoministeri Kimmo Tiilikainen (kesk) kommentoi kesällä Helsingin Sanomissa, että rakennusvirheiden kitkemiseksi tarvitaan ennemmin kuluttajien voimaa kuin viranomaisvalvontaa.

Hänestä yksi vaihtoehto on avoin verkkosivusto, jossa ihmiset voivat jakaa kokemuksiaan rakennusyhtiöistä.

Suomen Tilaajavastuu on kehittänyt ministerin toivomasta palvelusta oman versionsa: Zeckit-sivustolla voi tarkastaa yritysten taustat ja pisteyttää niitä.

Rakennusyhtiöt ovat sivustolla lähinnä tyhjää täynnä. Miksi?

”Osa ihmisistä pelkää, mitä negatiivisen arvion antamisesta seuraa”, sanoo varatoimitusjohtaja Mika Huhtamäki.

Hänestä palautteen antamisessa ja vastaanottamisessa tarvitaan kulttuurin muutosta.

”Hotelli- ja ravintola-alalla muutos on jo tapahtunut, ja siellä arviot on otettu osaksi yritysten markkinointia. Rakennuspuolella palautteen antaminen ei ole vielä arkipäivää.”

Hyvät yritykset ansaitsevat hyvät arvostelut

Zeckit-palvelussa kuka tahansa voi arvioida yrityksiä omalla Google- tai Facebook-tunnuksella. Avointa palautetta sivustolla ei voi antaa, koska se vaatisi moderointia. Käytännössä kuluttaja antaa yleis- ja laatuarvosanan sekä pisteyttää saamansa palvelun ja vastineen rahalle. Käyttäjä voi arvioida yrityksen vain kerran, ja arviot julkaistaan etunimellä.

Oman yrityksen arviointia ei ole estetty eikä arvioita voi ostaa.

Joku voi pitää hullunkurisena sitä, että ihmiset antavat herkästi palautetta muutaman kympin tai satasen palvelusta, mutta lainarahaa vaativista satojentuhansien asuntokaupoista ei hiiskuta.

”Osa ihmisistä pelkää, mitä negatiivisen arvion antamisesta seuraa.”

Pelon ja tottumattomuuden lisäksi tähän vaikuttaa sopivien kanavien puuttuminen, Huhtamäki sanoo.

”Ainakin hyvät yritykset pitäisi arvioida, koska ne ansaitsevat sen. On tärkeää, että ihmiset löytävät hyvää työtä tekevät yritykset.”

Arviot helpottavat kuluttajia valitsemaan, minkä yrityksen asiakkaita he haluavat olla.

”Valta­osa on antanut luvan julkistaa palautteen”

Paikka palautteelle on myös Rakentamisen Laatu Ralan yrityshaussa. Suurista rakennus­yhtiöistä palautetta ei ole juuri julkaistu.

Rala kerää palautetta suoraan yrityksiltä. Ovatko rakennusyh­tiöt kitsaita jakamaan saamaansa palautetta?

”No, eivät itse asiassa. Valta­osa on antanut luvan julkistaa palautteen. Palautetta tulee referenssikohteista aika vähän”, sanoo Ralan toiminnanjohtaja Tuula Råman.

Hän on Huhtamäen kanssa samaa mieltä, että rakennusyhtiöiden pitäisi kannustaa asiakkaitaan antamaan aktiivisesti julkista palautetta. ”Sen vaikutus on tehokkaampaa kuin yritysten itsensä keräämä palaute.”

”Some on jo olemassa”

Mitä tästä ajatellaan rakennusyhtiöissä?

YIT:n asumisen palveluista vastaava johtaja Pekka Helin pitää rakentamisen arviointisivustoa hyvänä ideana. Hän uskoo, että yritys pystyy itsekin jossain vaiheessa tarjoamaan asiakkailleen mahdollisuuden jakaa arvioita sähköisissä kanavissa.

”Palautetta tulee referenssikohteista aika vähän.”

Toistaiseksi kodin ostajat saavat tyytyä soittelemaan toisilleen. ”Meillä on 15 naapuriopasta, ihmisiä, jotka ovat ostaneet meiltä asunnon ja joilta asunnon ostajat voivat kysyä kokemuksia.”

Helinin mukaan naapuri­oppaat eivät saa YIT:ltä korvausta. Heidän yhteystietonsa ovat yrityksen verkkosivuilla kaikkien nähtävillä.

Skanskasta suositellaan antamaan julkinen arvio Facebookissa. ”Some on jo olemassa”, sanoo myös SRV:n asunnoista vastaava johtaja Antero Nuutinen.

”Alan arviointisivusto ei ole tullut kenelläkään mieleen. Me ja varmaan muut rakentajat selvitämme asiaa.”

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “”Osa ihmisistä pelkää” – Miksi ihmiset lyttäävät muutaman kympin ravintolaruuan, mutta vaikenevat pettymyksistään satojentuhansien eurojen asuntokaupoissa?”

  1. Miksi viranomaisvalvonnalla ei turvata kansalaisen suurinta omaisuuserää eli omaa kotia? Onhan tällä kansantaloudellisestikin suuri merkitys. Kaikkien etu olisi se, että tehdään kerralla kunnollista eikä sinne päin. Vai onko?

  2. Viranomaisvalvonnalla tuo ei taida onnistua. Autojen viranomaisvalvontaan (katsastaminen) käytetään todella pitkä penni, mutta ei vuosittain tehtävä katsastuskaan pysty varmistamaan sitä, että et voisi autokaupassa saada käsiisi ”susiyksilöä”, josta hajoaa vaikkapa moottori tai vaihteisto.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi