Kokeile kuukausi maksutta

Espoossa remontoitiin tietä pitkään ja hartaasti – nyt tielle ei mahdu kahta autoa yhtä aikaa

Uuden tien rakentamisessa on monta näkökulmaa, jotka tulee ottaa huomioon, liikennesuunnittelija kertoo.

Tie sai uuden päällysteen alkusyksyn aikana. Kuva: Samuel Tuovinen

Liikennesuunnittelu ei aina ole aivan helppoa. Usein siinä risteävät monen liikenteenkäyttäjän intressit: kävelijät, pyöräilijät ja autoilijat kiinnittävät liikkuessaan eri asioihin huomiota ja arvostavat erilaisia yksityiskohtia.

Yksi asia heitä kuitenkin yhdistää: liikenteen toivotaan sujuvan.

Kun liikenne ei sitten aina soljukaan aukottomasti, saattaa se herättää ärtymystä ja ihmetystä. Miksi tämä näin on suunniteltu?

Yksi tällaisista paikoista löytyy Espoosta, Mikkelän Lidlin luota. Alueen asukkaita ja Lidlissä asioivia ihmisiä on ihmetyttänyt alueella tehtävät tietyöt. Erityisesti Kukkaronmäki-nimisen tien uusi reunakiveys hämmentävää autolla liikkujia: vasta asetetut kivetykset kaventavat tietä niin paljon, etteivät vastaantulevat autot mahdu toistensa ohi.

Tiellä on jonkin verran liikennettä, kun asukkaat ja muut autoilijat suuntaavat koteihinsa ja ruokaostoksille.

HS:n lukijan mukaan reunakivetys on omiaan repimään auton vanteet ruhjeille, mikäli kaksi autoa yrittää päästä toistensa ohi. Kivetys ja uusi asfaltti on asetettu tielle alkusyksyn aikana.

”Miksi tiestä on tehty näin kapea, vaikka pientareella olisi ollut hyvin tilaa?” lukija ihmettelee.

Aina ratkaisut eivät miellytä kaikkia

Espoon kaupungin liikenteen yleissuunnittelusta vastaava suunnittelupäällikkö Samuel Tuovinen tietää, että toisinaan ratkaisut eivät miellytä kaikkia tiellä liikkujia.

Tuovisen mukaan kyseinen Kukkaronmäen tieosuus on kuulunut alueen alkuperäiseen tiesuunnitelmaan, eikä sitä ole erityisesti kavennettu kuluneen remontin aikana. Nykyisellään tie on noin viisi metriä leveä.

”Se on olemassa oleva katu, eikä sen poikkileikkaukseen ole koskettu”, Tuovinen kertoo.

Hän ymmärtää, että kapean oloinen tie saattaa harmittaa autoilijoita.

”Jos se nyt suunniteltaisiin uusiksi, aivan puhtaalta pöydältä ja välittämättä, mitä siinä on aiemmin ollut, lähtisi suunnittelu liikkeelle 5,5 metrin leveydestä. Silloin tiellä mahtuisi kohtamaan vastantulevan liikenteen”, Tuovinen kertoo.

Näin leveällä tiellä myös henkilöauto ja kuorma-auto mahtuvat toistensa ohi, Tuovinen kertoo.

Kyse on siis puolen metrin suikaleesta, joka helpottaisi vastaantulevien autojen liikkumista toistensa ohi.

Miksi tietä ei levennetä?

Tuovisen mukaan kyseessä ei ole aivan yksinkertainen asia. Vaikka tien piennar näyttäisikin vapaalta alueelta levennykselle, on kyseisellä pätkällä katulamppuja ja hulevesikaivo. Muun muassa tästä syystä tien leventäminen ei olisi aivan yksinkertainen projekti.

Myös raha puhuu nykyisen tien leveyden puolesta.

”Kiinnitämme Espoossa huomiota investointeihin. On mietittävä tarkkaan, mihin rahat laitetaan ja mistä tulee paras hyöty. En ole aiemmin kuullut, että puolen metrin takia tietä levennettäisiin”, Tuovinen sanoo.

Hän muistuttaa tiellä olevan myös muita käyttäjiä kuin autoilijoita. Esimerkiksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden näkökulmasta kapeampi tie saattaa tuoda myös turvallisuutta: silloin tiellä nimittäin myös ajetaan pienemmillä nopeuksilla.

”Vaikka kapea tie voi harmittaa, kannattaa muistaa, että se myös hiljentää se vauhtia ja on näin turvallisempi jalankulkijoille ja pyöräilijöille”, Tuovinen sanoo.

”Jos tie on leveämpi, siinä usein hurautetaan nopeammin ohi. Jos se puolestaan on kapeampi, siinä ajetaan rauhallisemmin”, Tuovinen sanoo.

Palautetta tulee

Tuovisen mukaan liikennesuunnitelmista tulee toisinaan palautetta – ovathan käyttäjät teiden parhaita kokemusasiantuntijoita. Silti suunnitteluun vaikuttavat myös muutkin asiat, kuten raha sekä turvallisuus.

Palautteen antaminen kaupungille kuitenkin kannattaa, jos jokin liikenteessä ei suju. Jos jostakin tieosuudesta tulee erityisen paljon palautetta, asiaan myös reagoidaan.

”Yksittäisiä palautteita tulee aina, mutta jos tulee paljon palautetta, on se selvä signaali, että jotakin pitää tehdä”, Tuovinen sanoo.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Espoossa remontoitiin tietä pitkään ja hartaasti – nyt tielle ei mahdu kahta autoa yhtä aikaa”

  1. Kuvassahan on näkyy reunakivetykset jotka on sen tarvittavat puolisen metriä. Miksei siitä sitä tilaa voinnut ottaa. Hyvä suunnittelu vai nätit kivet ? Lienee Rambollin suunnittelema tämäkin…

  2. No kyllä kadun suunnittelun lähtökohta on että liikennesujuu joustavasti. Verorahoilla 6 viikon lomia pitävän virkamiehen pitää sen verran asioista ymmärtää. Espoolla on kaupunkisuunnittelussa noussut sitä yhtä juttua nuppiin.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat