Kokeile kuukausi maksutta

Lämmitystolpasta tuli sähköauton latauspiste – Parkkisähkön konsepti helpottaa sähköautoilijoiden elämää

Sähköautojen määrä lisääntyy. Parkkisähkö-yritys on kehittänyt taloyhtiöille latauspalvelukonseptin.

Kuvituskuva. Kuva: Liisa Takala

Sähköautojen markkinat ovat kasvussa kaikkialla maailmassa. Este laajemmalle käyttöönotolle on kuitenkin ollut sähköautojen lataus asuin- ja liikekiinteistöissä.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastojen mukaan Suomessa on nyt kokonaan sähköllä kulkevia henkilöautoja ja ladattavia hybridejä runsaat 13000. Vuonna 2030 teillä pitäisi liikkua vähintään 250000 sähkökäyttöistä autoa.

Parkkisähkö oy on kehittänyt taloyhtiöille latauspalvelukonseptin, jonka peruskomponentteina ovat pikaliitin ja älymoduuli.

Parkkisähkö on sähköautoilija-aktivistien vuonna 2014 perustama yritys. Yrityksen perustamisen taustalla oli havainto, että Suomessa on yli miljoonalla parkkiruudulla kaapelointi valmiina, mikä yhtiön mukaan mahdollistaa sähköautojen käyttöönoton joustavammin kuin missään muualla maailmassa.

”Ymmärsimme myös, että sähköautojen lataamiseen tarvittavan tehon ei tarvitse olla suuri. Pienelläkin teholla pärjää”, Parkkisähkön toimitusjohtaja Jiri Räsänen sanoo.

Pikaliittimellä vaivatonta lataamista

Räsänen kertoo, että Suomessa lämmitystolppien syöttökaapelit on kytketty sarjaan eli toisiinsa ketjumaisesti. Siten kytketään myös Parkkisähkö-pikaliittimet ja niihin liitettävät älykkäällä kuormanhallinnalla toimivat laturit. Sen sijaan kiinteästi asennettavien latauslaitteiden kytkentä on tähtimallinen, jolloin jokaiselle asennettavalle laturille vedetään keskuksesta erikseen oma syöttökaapeli, joka kytketään kiinteästi laturin sisään.

”Kaapelointikustannukset nousevat helposti suuriksi. Lisäksi lukittaudutaan vuosiksi yhteen laturiteknologiaan, vaikka nopeasti kehittyvää tulevaisuutta ei tunneta. Ketjumaisesti pikaliittimillä rakennettu verkko on 70 prosenttia edullisempi kuin tähtimäinen”, Räsänen arvioi.

Parkkisähkö

  • Omistus: Enemmistö perustajilla ja johdolla. Suurimmat sijoittajat löytyvät perinteisistä teollisuussuvuista. Ulkomaisista sijoittajista suurin on luxemburgilainen Impact Investment.
  • Perustettu vuonna 2014.
  • Liikevaihto 2018 noin 300000 euroa, ennuste 2019 Suomen toiminnoista 1,5 miljoonaa.
  • Henkilöstö: 20.
  • Sijaitsee Helsingissä, toimipisteet myös Saksassa ja Englannissa.

Parkkisähkön ratkaisussa tavallinen taloyhtiön lämmitystolppa muutetaan sähköauton latauspisteeksi Parkkisähkö-älymoduulilla. Langattomasti toimiva älymoduuli on samankokoinen ja -muotoinen kuin perinteinen mekaaninen kahden tunnin kellolaite. ”Moduuli on helppo vaihtaa sen tilalle minuuteissa.”

Palvelun tilannut asukas maksaa Parkkisähkölle kuukausittaista palvelumaksua ja kulutetun sähkön, jonka Parkkisähkö tilittää takaisin kiinteistölle. Asukas voi käyttää myös Parkkisähkön muita latauspisteitä. Tunnistautuminen tapahtuu auton latausjohtoon liitettävällä tunnisteella. Mobiiliapplikaation avulla voi etäkäyttää latausta, seurata sähkönkulutustaan ja katsoa lähimmät latauspisteet.

Isoja hankkeita käynnissä

Kansainvälinen kiinnostus on Räsäsen mukaan myös kovaa. Yrityksellä on toimipisteet myös Saksassa ja Englannissa. Suomessa asennusurakoinnin kumppaneita on noin 30. Asennustoimintaa on Pohjois-Suomea myöten.

”Kilpailijoita toki on, mutta vastaavaa kokonaiskonseptia ei ole muilla.”

Parkkisähkön pilottihanke oli työeläkeyhtiö Varman pääkonttorilla sähköauton latauspiste 238 parkkipaikalle. Yhden parkkiruudun latauspisteen hinnaksi tuli 400 euroa.

Joulukuussa YH Kodit ja Parkkisähkö allekirjoittivat sopimuksen, joka koskettaa lähes 6000:ta autopaikan haltijaa.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Lämmitystolpasta tuli sähköauton latauspiste – Parkkisähkön konsepti helpottaa sähköautoilijoiden elämää”

  1. Hurjat virrat tarvitaan. Jos tuosta Varman parkkialueesta lasketaan, että puolessa ruuduissa olisi ladattavana auto 2KW teholla millä saisi työpäivässä 16kwh:a akkuihin sähköä, niin se olisi jo yli 3x315A syöttö. 300mm2 kuparijohto tarvitaan parkkipaikan pääkeskuksen syöttöön.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat