Kokeile kuukausi maksutta

Hallituksen miljardien eurojen ratahankkeet lykkääntyvät Sipilän eropäätöksen takia

Pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallituksen liikkeelle panemat miljardien eurojen ratahankkeet lykkääntyvät.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) ei voi edistää hankeyhtiöitä. Kuva: Anne Kurki

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) tiedotti torstaina, että Suomi-rataa ja Turun tunnin junaa edistävien Pohjolan Rautatiet Oy:n tytäryhtiöiden perustaminen siirtyy seuraavan hallituksen päätettäväksi.

Sen sijaan LVM voi jatkaa Suomi-radan ja Turun tunnin junan mahdollistavien hankeyhtiöiden valmistelua.

Hallitukselta kesken jääneiden hankkeiden tilanne on ollut epäselvä sen jälkeen, kun hallituksesta tuli toimitusministeristö viime viikolla. Sipilä ilmoitti perjantaina hallituksen eroavan. Toimitusministeristö ei saa tehdä poliittisia päätöksiä, ja hankeyhtiöihin liittyy isoja poliittisia valintoja.

Helmikuun alussa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) ja valtiovarainministeri, kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo (kok) kertoivat, että hallitus perustaa hankeyhtiöt kehittämään Helsingistä pohjoiseen suuntautuvia ratayhteyksiä sekä Helsingin ja Turun välistä yhteyttä.

Hankeyhtiö Suomi-rataan liittyy merkittäviä poliittisia valintoja siitä, mitkä kaupungit pääsevät mukaan ja millaisin ehdoin. Tampere ja Helsinki haluavat mahdollisimman nopean yhteyden kaupunkien välille.

Tampereen pormestari Lauri Lyly oli vielä maanantaina kaupunginvaltuuston kokouksessa vakuuttunut siitä, että toimitusministeristö voi hanketta edistää.

”Hallituksen muuttuminen toimitusministeristöksi, sellainen varmistus tuossa perjantain-lauantaina aikana on tehty, että hanke etenee normaalisti tästä huolimatta. Koska poliittiset päätökset on siellä tehty jo aiemmin, ja niillä [toimitusministeristöllä] olisi toimivalta viedä tätä eteenpäin”, Lyly sanoi.

Helsingin pormestarin Jan Vapaavuori (kok) taas sanoi Hämeen Sanomille, että Hämeenlinna jätettiin pääratayhtiön ulkopuolelle ”yhteisellä ja yksimielisellä” päätöksellä.

Kokoomuksen varapuheenjohtajan, opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasosen mukaan toimitusministeristö ei kuitenkaan voi hankeyhtiöitä edistää.

Hämeestä kotoisin oleva Grahn-Laasonen sanoi Hämeen Sanomien mukaan myös, että Hämeenlinnan jättämistä hankeyhtiön ulkopuolelle ei voi hyväksyä.

”Tämä peli vihelletään nyt poikki”, ministeri kommentoi lehdelle ja sanoi puhuvansa koko kokoomuksen äänellä.

HS:lle Grahn-Laasonen sanoo, että kokoomus on vahvasti sitoutunut isoihin, Suomen kaupunkeja lähentäviin raideinvestointeihin.

”Meille tärkein lähtökohta on se, että isot raideinvestoinnit etenevät kunnianhimoisesti ja että prosessi on avoin radanvarren kaupungeille.”

Hankeyhtiöissä on kyse ainakin 7,5 miljardin euron ratahankkeiden edistämisestä.

Järjestelyn toteuttamiseksi hallituksen oli määrä perustaa valtion kokonaan omistama osakeyhtiö, jonka työnimi on Oy Suomen Rata Ab. Valtion aikeena oli siirtää sen taseeseen yhteensä sadan miljoonan euron arvosta omistamiaan osakkeita.

Konserniin kuuluisivat hankeyhtiöt Suomi-rata ja Turun tunnin juna sekä kalustoyhtiö, kiinteistöyhtiö ja Rail Baltica -yhtiö. Helsingin, Tampereen ja Vantaan kaupungit ilmoittivat heti aloittavansa valmistelut osallistumisesta Suomi-rata-hankeyhtiöön.

Juuri hankeyhtiöiden keskeneräisellä valmistelulla pääministeri Sipilä perusteli sitä, että Berner jatkaa hallituksessa.

Helmikuussa kerrottiin, että Berner on ehdolla ruotsalaisen finanssiyhtiön SEB:n hallitukseen, ja keskustassa moni oli valmis heittämään hänet ulos hallituksesta.

”Ennen kaikkea olen huolissani siitä, että saamme keskeneräiset hankeyhtiöt tehtyä. Siellä Anne Bernerin työ on vielä kesken, ja siellä teemme täysillä töitä ihan vaalikauden loppuun saakka. Nämä hommat pitää saada loppuun”, Sipilä sanoi tuolloin.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Hallituksen miljardien eurojen ratahankkeet lykkääntyvät Sipilän eropäätöksen takia”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat