Kokeile kuukausi maksutta

Suomalaisyritys sai suuren tilauksen Saksaan

Työmaasähköistykseen erikoistunut suomalaisyritys on allekirjoittanut merkittävän sopimuksen saksalaisen laivanrakentajan kanssa.

Uusi loistoristeilijä valmistetaan Rostockin telakalla. Kuva: El & Site.

El & Site toimittaa saksalaisen laivanrakentaja Mv Werften Wismarin rakentamaan loistoluokan risteilyalukseen valaistus- ja sähköistyskaluston. Sitä on kehitetty suomalaisilla rakennustyömailla vuodesta 2011 lähtien.

”Valaistuskonseptiimme kuuluu 48 voltin matalajännite, turvavalot ja valaistuskaapelit liittimineen sekä valohäkit, joita on alun perin kehitetty työmaiden tarpeisiin. Sitä on muokattu nyt telakkateollisuuteen sopivaksi”, El & Siten toimitusjohtaja ja yrityksen perustaja Timo Lamberg kertoo.

Kalusto menee hongkongilaiselle Dream Cruises -varustamolle rakennettavaa Global-luokan loistoristeilijälle. Se on valmistuessaan yksi maailman suurimpia matkustajalaivoja. Laiva on 342 metriä pitkä ja yli 46 metriä leveä ja sen on määrä valmistua vuonna 2021.

Kyseessä on ensimmäinen kokonaan led-valaisimilla toteutettu telakkaprojekti Saksassa. Se työllistää suomalaisia osaajia valmistuksesta ja koulutuksesta asennukseen sekä käytön valvontaan saakka vuosiksi eteenpäin.

Historian suurin tilaus

Saksalaisyhtiön tilaus on El & Siten historian suurin tilaus. Kaupan osapuolet eivät julkista tilauksen arvoa, mutta sillä on Lambergin mukaan merkittävä vaikutus yrityksen kasvuun ja liikevaihtoon. Yhtiöllä on aiempaa kokemusta esimerkiksi saksalaisen laivanrakentajan Meyerin Turun telakalta.

”Kehittämämme led-konsepti kattaa kaikki laivan rakennusaikaisen valaistuksen ja sähköistyksen osa-alueet. Se taas helpottaa merkittävästi projektinhallintaa. Tämän kokoluokan risteilyalusprojektit ovat laajoja ja monimutkaisia kokonaisuuksia”, Lamberg kertoo.

Lambergin mukaan telakkaolosuhteet ovat huomattavasti rankemmat kuin rakennuksilla. Esimerkiksi sähköistys on hektistä ja muuttuu päivittäin. Laivan kokoonpanovauhti on kova.

”Valaisimet ja keskukset ovat kovalla käytöllä jatkuvien muutosten vuoksi ja niiden pitää olla iskunkestäviä. Valaistus on päällä vuorokauden ympäri, sillä töitä tehdään koko ajan kolmessa vuorossa.”

Kallista sähköä säästetään

Saksalaiset valitsivat suomalaisen vaihtoehdon kansainvälisen tarjouskilpailun tuloksena.

Erityisesti he kiinnittivät huomiota huomiota esimerkiksi sähköistyssuunnittelun kalusto- ja teholaskelmiin, logistiikan täsmätoimituksiin ja ylipäätään energiatehokkaaseen ratkaisuun, sillä sähköenergian hinta on tuplasti kalliimpaa Suomeen verrattuna.

”Meiltä paikalla on oma asiantuntijamme, joka opastaa paikallista teknistä tiimiä. Saksalaisten mukaan meillä oli kokonaisuus parhaiten hallussa”, Lamberg kertoo.

Lambergin laskelmien mukaan Helsingin Pitäjänmäeltä toimitetaan Saksaan tuhansia valaisimia ja kymmeniä kilometrejä kaapelia.

Turvallinen suojajänniteratkaisu

Lamberg kehitti Suomen markkinoille suojajänniteratkaisun vuonna 2007, kun hän työskenteli suuren konevuokraamon sähköistyspalvelujen perustajana. Niitä käytettiin ensimmäisen kerran Helsingin musiikkitalossa. Vuonna 2008 hän perusti oman yrityksen El & Siten. Se työllistää nykyään yli 15 henkilöä.

”48 voltin suojajännittellä toimivat valaisimet vakuuttivat saksalaiset nimenomaan sekä työturvallisuudella että energiatehokkuudella. Valaisimen käyttö- ja huoltokustannukset ovat alhaiset ja säästöä kertyy projektin aikana kymmeniä tuhansia euroja”, Lamberg kertoo.

Yhtiö on kotimaassa vastannut esimerkiksi HUS:in Siltasairaalan, Uuden lastensairaalan, ulkoministeriön sekä uuden Helsingin rautatieaseman hotellin sähköistyksestä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Suomalaisyritys sai suuren tilauksen Saksaan”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat