Kokeile kuukausi maksutta

Hotelli nousee Turun Kupittaalle haastavissa olosuhteissa – rataliikenteen vuoksi töitä tehdään paljon yöllä

YIT rakentaa Kupittaalle hotellia, joka alueelta vielä puuttui. Rantaradan välitön läheisyys vaatii erityistä huolellisuutta.

Kupittaalle nousee uusi hotelli radan välittömään läheisyyteen. Kuva: Sami Kilpiö

Kupittaan alueen aktiivinen rakentaminen paljastuu herkästi yhdellä silmäyksellä: torninosturia torninosturin vieressä. YIT:lläkin on vierekkäin kaksi isoa työmaata: ammattikorkeakoulun kampus ja Original Sokos Hotel Kupittaa, joka valmistuu keväällä 2020.

”Alun perin tähän piti tulla toimistorakennus Intelligate 3 – kahden aiemman Intelligaten tapaan. Turussa menee nyt lujaa ja hotellivieraita riittää, joten päätimme kiinnostuneen operaattorin löydyttyä vaihtaa käyttötarkoitusta”, kertoo yksikönjohtaja Jukka Lämsä YIT Suomi oy:stä.

Yhteensä 196 huoneen ja vajaan 10 000 kerroneliömetrin laajuisen hotellin tultua käyttöön rakennusoikeutta tontille jää vielä noin 2 500 neliötä, joka Lämsän mukaan tullaan aikanaan mitä ilmeisimmin käyttämään toimistorakentamiseen. Jäljellä olevasta rakennusoikeudesta huolimatta hotellityömaalla on niin ahdasta, ettei juuri mitään mahdu varastoimaan. Siksi toimitukset on saatava perille tunnin tarkkoina täsmätoimituksina.

”Julkisivuelementtien toimituksissa on vielä se lisävaatimus, että asennustyöt tehdään radan yllä turvamiesmenettelyä hyödyntäen yöaikaan, jolloin henkilöjunaliikennettä ei ole”, kertoo työmaan vastaava mestari Ilari Havia YIT:stä.

Hissikuilu muutti rakennesysteemiä

Aiemmin tontille valmistui kvr-urakoitujen toimistorakennusten yhteydessä maanalainen pysäköintihalli, joka ulottuu osittain nyt rakenteilla olevan hotellin alle. Tuolloin, vuonna 2006, hallin katto varustettiin peruspultituksilla tulevan toimistorakennuksen kuormien siirtämiseksi hallitusti parkkitilan runkoon. Koska käyttötarkoitus vaihtui, myös tulevan talon tilajaon ja sen myötä kuormitusten jakautumisen todettiin muuttuvan.

”Jouduimme tästä syystä vahvistamaan parkkihallin pilareita mantteloimalla sekä rakentamaan järeät paikallavaletut palkit uudelleen sijoitettavan hissiryhmän alle. Rungon keskelle sijoitettava kolmen hissin ryhmä toimii hotellirungon jäykisteenä”, Havia kertoo.

Runko kaiken kaikkiaan on materiaaliteknisesti monipuolinen: paikallavalettujen perustusvahvistusten lisäksi se sisältää sekä teräksisiä että betonielementteinä valmistettuja rakenneosia. Teräs-betoni-liittorungon toimittaa Peikko Group ja termorankarakenteiset julkisivuelementit Normek. Pääosa julkisivupinnasta on lasia ja pienempi osa keraamista laattaa. Ontelolaattojakin tarvitaan rungon holvirakenteeseen.

”Pyrimme mahdollisimman suureen esivalmistusasteeseen. Julkisivujen asennuksessa vain lasiosat lisätään työmaalla, muu tulee suoraan pohjanmaalaiselta pajalta”, Havia sanoo.

Esivalmistuksen merkitys liittyy sekä aikataulun tehostamiseen että haluun tehdä mahdollisimman tasaista laatua; molemmat näkökohdat korostuvat myös taloteknisissä töissä.

Havian mukaan oleellisimpia aikataulutekijöitä on kylpyhuoneasennusten minimointi, mihin tässä kohteessa päästiin tilaamalla kylpyhuoneet valmiina elementteinä. Vinkki tuli Triplan hotellityömaalta, joka äskettäin hankki kylppärielementtinsä Bedizzolesta Pohjois-Italiasta.

Kylpyhuoneasennukset valmistuivat pääsiäisviikolla, minkä jälkeen oli mahdollista aloittaa talotekniset työt täydellä teholla. Saman tien työmaan työntekijämäärä nousi. Kesään mennessä määrä on suunnilleen tuplaantunut.

Mallinnetut rakenteet

Kupittaan alueella ei ole mitään erityisiä kaupunkikuvallisia rajoituksia siinä, mitä katolle saa sijoittaa. Näin ollen oli luontevaa sijoittaa iv-konehuone katolle, samoin saunatilat.

Kaikkiaan majoituskerroksia vuoden päästä valmistuvaan hotelliin tulee seitsemän, alakertaan sijoitetaan sosiaalitilat sekä hotellin ravintola.

Huoneiden lämmitys ja jäähdytys hoituu kattosäteilypaneeleilla. Tapa on viime aikoina yleistynyt Suomessa. Tämän ratkaisun etuna on tasaisesti huonetilaan jakautuva lämmitys ja jäähdytys sekä paneelien meluttomuus.

Myös työmaan aikana melua ja tärinää aiheuttavaa työtä on tehtävä varoen ja viereisen Mehiläinen Neo -sairaalan toiminta huomioon ottaen. Erityisesti siellä tehtävien päiväkirurgisten toimenpiteiden aikaan työmaalla ei saa tehdä mitään sellaista, mikä saattaisi aiheuttaa häiriöitä kuvauslaitteisiin.

Kun talotekniikkatyöt käynnistyvät toden teolla, massiivisimmat rakennustekniset työvaiheet ovat takanapäin, eikä laitteiden häiriintymistä tarvitse enää pelätä.

Talotekniikan runkolinjat sijoitetaan hotellikäytävien kattoon. Tavanomainen talotekniikan tilanahtaus on tässä tapauksessa saatu ratkaistuksi ilman tietomallinnuksia ja niiden avulla tehtäviä törmäystarkasteluja. Rakennesuunnittelussa mallinnus on ollut alusta asti käytössä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Hotelli nousee Turun Kupittaalle haastavissa olosuhteissa – rataliikenteen vuoksi töitä tehdään paljon yöllä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat