Kokeile kuukausi maksutta

Pienet, erikoistuneet yritykset ostetaan nyt markkinoilta – kaupoista haetaan kiihdytyskaistaa maailmalle

Keskikokoisten ja suurten yritysten ostoskoreihin päätyy nyt erikoistuneita, pienempiä yhtiöitä.

Jyrki Metsola on yksi Kymdatan perustajista. Viime aikoina on myyty useita suunnittelualan yrityksiä. Metsola jatkaa Kymdatassa ja vastaa jatkossa Cads-liiketoiminnoista. Kuva: Juha Metso

Viime viikko oli kotkalaiselle, Kymdatan omistavalle yrittäjäkolmikolle Jyrki Metsolalle, Jari Pynnöselle ja Raimo Mansikalle menestyksekäs. Reilut puolitoista vuotta kestäneiden kauppaneuvottelujen tulos julkistettiin ja sähkö- ja automaatiosuunnittelun markkinajohtaja Kymdata myytiin ohjelmistotalo Cadmaticille.

Kauppa oli alalla poikkeuksellinen, sillä suunnitteluohjelmistotalon osti suomalaisyritys. Aiemmin rakennusalan ohjelmistosuunnitteluyhtiöiden kauppoja on tehty ulkomaalaisten jättien kanssa. Esimerkiksi Tekla myytiin yhdysvaltalaiselle Trimblelle 2011, Progman kiinalaiselle Glodon Softwarelle 2014 ja Solibri saksalaiselle Nemetschekille vuodenvaihteessa 2016.

Laivojen ja prosessilaitosten suunnitteluun ja tiedonhallintaan erikoistunut Cadmatic sai kaupassa kokonaan uuden toimialan, rakentamisen. Yhdistymisen jälkeen Cadmaticin liikevaihto nousee noin 28 miljoonaan euroon ja se työllistää yli 200 työntekijää.

”Kymdata sai leveämmät hartiat kansainvälistymiseen, teknologiaan ja tuotekehitykseen. Cadmaticilla on toimintaa peräti 59 maassa, joten pääsemme laajentumaan Virosta ja Ruotsista eteenpäin. Kehittämämme sähköautomaatiosuunnittelutyökalu Cads Electric sopii sellaisenaan esimerkiksi jättitelakoille ja energiatehollisuuteen esimerkiksi ydinvoimaloihin”, Kymdatan toimitusjohtaja Jyrki Metsola kertoo.

Nyt on sopiva aika

Metsolan mukaan yrityksen myyntiä ja kuumaa suhdannetilannetta ei voi yhdistää, ne ovat kaksi täysin eri asiaa.

”Aika kaupalle oli sopiva, koska tuotteillemme on olemassa iso potentiaali kansainvälisillä markkinoilla ja leveämpien hartioiden lisäksi saimme niin sanotun ”kiihdytyskaistan”. Sen tekee mahdolliseksi uuden omistajan valmis myyntiverkosto, heidän vahva kansainvälisyysosaaminen ja laaja potentiaalinen asiakaskunta ympäri maailman.”

Kaikki entiset omistajat jatkavat Kymdatassa kaupan jälkeen. Metsola vastaa jatkossa Cads-liiketoiminnasta ja Kymdata on Cadmaticin tytäryhtiö. Kauppasummaa ei julkistettu.

Suunnittelualalla yhdistytään

Suunnittelutoimialalla keskisuuret ja suuret yritykset ostavat erityisesti alan pienempiä yhtiöitä ja ala keskittyy. Konsolidaatio eli yrityskaupat ja keskittyminen on ollut vahva suuntaus viimeisten reilun viiden vuoden aikana. Yritysten keskikoko kasvaa ja suunnittelu- ja konsulttitoimistojen monialaisuus lisääntyy.

Suunnittelu- ja konsulttitoimistojen liiton Skol:in teettämän selvityksen mukaan erityisesti alle miljoonan euron liikevaihdon yritykset ovat viime vuosina käyneet kaupaksi. Niitä ostavat sekä keskisuuret, 1-5 miljoonan euron liikevaihdon yhtiöt ja suuret, yli viiden miljoonan euron liikevaihdon yritykset.

”Tällä hetkellä näyttää siltä, että ostetut yritykset ovat johonkin suunnittelun erikoisalaan keskittyneitä yhtiöitä tai sitten niillä on tarjota tiettyä erityispalvelua. Tilastojemme mukaan liki puolet eli 46 prosenttia ostetuista yrityksistä tarjoavat erikoissuunnittelua tai -palvelua”, Skol:in toimitusjohtaja Helena Soimakallio kertoo.

Soimakallion mukaan viime aikoina on ostettu erityisesti rakenne- ja geosuunnitteluun sekä talo- ja ympäristötekniikkaan erikoistuneita yhtiöitä. Seuraavaksi eniten on myyty arkkitehtitoimistoja, infraosaajia ja ohjelmistotaloja.

Muutos näkyy myös Skol:in toiminnassa. Soimakallion mukaan järjestön jäsenten liikevaihto on kymmenessä vuodessa tuplaantunut reilusti yli kahteen miljardiin euroon, vaikka jäsenyritysten määrä on samaan aikaan pienentynyt lähes kolmanneksella. Vuoden alussa Skol:in jäsenenä oli 153 suunnittelu- ja konsulttitoimistoa.

Kolme syytä

Skol:in jäsenten keskuudessa tehtyjen yrityskauppojen taustalla näkyy kolme suuntausta. Pienet yhtiöt voivat tuoda ostetut yritykset saman, yhteisen brändin alle. Keskisuuret voivat puolestaan tavoitella liikevaihdon kasvua. Usein kasvustrategian taustalla on myös yksityisten pääomasijoittajien rahaa. Tavoitteena on jopa pörssilistautuminen, kuten Siton ja Wise Groupin liitosta vuonna 2017 syntyneellä Sitowisellä.

Esimerkiksi tekniseen konsultointiin erikoistunut Solwers on kolmesta pienemmästä yhtiöstä fuusioitunut kasvuyritys. Se koostuu emoyhtiöstä, Solwersista, ja sen 16 tytäryhtiöstä. Yhtiö tavoittelee noin 20-30 tytäryhtiöitä.

Toinen suuri trendi on suurten kansainvälisten suunnittelujättien tekemät kaupat. Ruotsalaisen konsulttiyhtiö ÅF:n yli 600 miljoonan euron käteiskauppa konsulttiyhtiö Pöyryn osakkeista ei ollut yllätys alaa seuraaville. Myös tanskalaislähtöinen Ramboll, ruotsalainen Sweco ja ja suomalainen A-insinöörit ovat tehneet yrityskauppoja.

Kauppojen syyt ovat suunnittelutoimialalla samat kuin muussakin liiketoiminnassa. Asiakkaita halutaan palvella aiempaa paremmin, koska heidän tarpeensa monipuolistuvat. Sen vuoksi hankitaan uutta tai laajempaa osaamista yritysostoilla. Toinen syy on halu kasvattaa markkinaosuutta tai avata kokonaan uusia markkinoita.

Suomalaisen suunnittelu- ja konsultointitoimialan liikevaihto oli viime vuonna 6,3 miljardia euroa ja ala työllisti yli 56 000 henkilöä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Pienet, erikoistuneet yritykset ostetaan nyt markkinoilta – kaupoista haetaan kiihdytyskaistaa maailmalle”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat