Kokeile kuukausi maksutta

Yrityskylä testaa aikuistenkin bisnestaidot – talotekniikka-alan ammattilaiset joutuivat koville

Yrityspelin alkumetreillä lasketaan katteet kohdalleen. Aikaa laskemiseen on muutama minuutti. Kuva: Liisa Takala.

”Teillä on kaksi minuuttia aikaa vastata tarjoukseen. Sen aikana pitää tarkistaa, riittävätkö konsultoinnin ja suunnittelun resurssit, onko asentajia tarpeeksi saatavilla ja löytyvätkö tarvittavat laitteet varastosta sekä millä hinnalla tarjoukseen vastaatte.”

Yrityskylä Yläkoulu Helsinki-Vantaan ohjaaja Jenna Inkinen kertoo yrityspeliä pelaamaan tulleille ammattilaisille tarkat ohjeet ja aikarajat. Sen jälkeen suurella näytöllä alkaa pyöriä kello ja peli alkaa samantien.

Ensimmäisen vuosineljänneksen peliaika on 35 minuuttia. Sen aikana pitää saada aikaan strategia, selvittää yrityksen taloustilanne, katsastaa käytössä olevat resurssit sekä tehdä niin paljon myyntiä kuin yrityksen tilanne antaa myöten. Vastuullisuus ja energiatehokkuus pitää näkyä kaikissa tarjouksissa.

Nordean kampuksen kupeessa Helsingin Vallilassa sijaitsevan pelitilan pöydissä alkaa kuhina. Ensimmäiseksi jaetaan yrityksen johtoryhmän eli toimitus-, myynti-, markkinointi-, projekti- ja vastuullisuusjohtajien roolit pelaajille, jotka tällä kerralla koostuvat talotekniikka-alan yritysten ja järjestöjen väestä.

”Johtoryhmän kokous kesti muutaman minuutin ja suuntaviivat tehtiin valmiiksi. Katelaskelma, tilauskirja ja kassavarat sekä kirjanpito ehdittiin nippanappa tarkistaa. Sen jälkeen toimitusjohtaja lähti neuvottelemaan rahoituksesta pankin kanssa, sillä yhtä projektia varten tarvitaan lisärahoitusta”, Noora Aro-Tuominen ehtii kertoa pelin tiimellyksessä. Hän työskentelee Aro Systemsin talousjohtajana.

Myynti, markkinointi ja talous tutuksi

Talotekniikka-alan yritykset Aro Systems, Granlund, Nibe ja LVI-alan järjestöt lähtivät mukaan pelin taustayhtiöiksi ja tukijoiksi, koska tulevaisuuden talotekniikkaa halutaan tehdä tutuksi nuorille. Yhtiöt toimivat yrityskylässä SmartBuilding-nimisenä yhtiönä.

Digitaalisessa pelissä yhdeksäsluokkalaisista koostuva johtoryhmä suunnittelee, valmistaa, myy ja toteuttaa talotekniikka-alan paketteja kuvitteellisille asiakkaille Suomeen ja Ruotsiin.

”Ysiluokkalaiset saavat kokeilla yrityksen johtamista positiivisessa mielessä. Pelin kautta lämpöpumput tulevat tutummiksi ja he saavat tietoa lämpöpumpusta lämmitysjärjestelmävaihtoehtona”, mukana pelannut Nibe Energy Systemsin Aino Kari kertoo.

Painetta riitti

Peliä pelataan tablettikoneisiin tulevien viestien ja toimeksiantojen avulla. Kullakin ryhmällä eli yrityksellä on käytössään kaksi konetta. Tabletin näytölle kilahtaa säännöllisin väliajoin uusia tarjouspyyntöjä tai muita yrityksen toimintaan liittyviä tehtäviä ja niihin liittyviä aikarajoja. Myös peliohjaaja ohjeistaa ja lisää paineita yllättäen muuttuvilla markkinatilanteilla.

Jotta pelin tempo ja paine pysyy yllä, tehtäviin pitää vastata tietyssä ajassa ja yrityksen hyväksymät projektit toimittaa esimerkiksi kuudessa minuutissa. Kaikkiin tarjouspyyntöihin yritysten ei kannata vastata, jos pyyntöjen kriteerit eivät täytä esimerkiksi yrityksen katevaatimusta tai pyyntö ylittää yrityksen resurssien tilanteen.

Pelipöytien ympärillä on pankin ja yhden asiakkaan, tällä kertaa suuren taloyhtiön, tilat, joissa neuvotellaan esimerkiksi rahoituksesta ja tarjouksista.

”Kaikki mitä oikeassa yrityksessä voi tapahtua, tapahtui nopeutetussa tahdissa, joten esimerkiksi tilausten kannattavuuden laskemiseen ei juurikaan jäänyt aikaa, mikä todellisuudessa on hyvinkin olennainen osa yritystoimintaa. Peli kuitenkin antoi kuvan siitä, minkälaisia haasteita ja tilanteita yritys voi joutua kohtaamaan. Se ilmensi hyvin myös kassavirran tasapainon tärkeyttä”, Nibe Energy Systemsin markkinointipäällikkö Pauliina Tiusanen sanoo.

Myynti ja maine ratkaisivat voiton

Kahden kvartaalin eli reilun tunnin pelaamisen jälkeen neljän eri joukkueen talousluvut esitettiin graafeina suurella näytöllä.

Tuloskehitys näytti jopa yllättävän hyvältä, ja voittaja erottui joukosta sekä liiketuloksensa ja kertyneiden mainepisteiden ansiosta. Yritys oli saanut toimitettua projektinsa ajoissa sovittuun hintaan ja aikatauluun, joten samalla myös sen maine kohentui.

Pelaajien kommenttien mukaan tavalliseen yritystoimintaan verrattuna pelin yleinen kiire ja paine tuntuivat tutuilta. ”Pelissä tuotiin myös hyvin esiin talotekniikan komponentteja, esimerkiksi, mitä eri osa-alueita pitää tehdä rakennuksen talotekniikkaa toteuttaessa. Samoin hinnanasetannan perusteet tulivat ainakin kustannusrakenteen huomioimisen osalta hyvin esille. Katteen mietintään olisin ehkä kaivannut lisää taustoitusta”, voittajajoukkueen edustaja ja Aro Systemsin markkinointi- ja viestintäjohtaja Jukka Aro kertoo.

Pelin loppumetrien tunnelma tiivistyi pankinjohtajan toteamukseen: ”Mikään yritys ei ole muistanut hoitaa lainojen takaisinmaksua.”

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Yrityskylä testaa aikuistenkin bisnestaidot – talotekniikka-alan ammattilaiset joutuivat koville”

  1. Hätäiset tuotokset haisevat pahiten.

    ”Teillä on kaksi minuuttia aikaa vastata tarjoukseen. Sen aikana pitää tarkistaa, riittävätkö konsultoinnin ja suunnittelun resurssit, onko asentajia tarpeeksi saatavilla ja löytyvätkö tarvittavat laitteet varastosta sekä millä hinnalla tarjoukseen vastaatte.”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat