Tampereen raitiotieallianssi perui koronan takia signaalivahvistintilauksen Kiinasta

Koronaviruspandemian konkreettisin vaikutus Tampereen raitiotietyömaahan – työmaan terveysriskien hallinnan ohella – on varikon alueella tarvittavien verkonsignaalivahvistimien toimittajan vaihtuminen; alun perin hankinta piti tehdä Kiinasta.

Tampereella raitiotie tulee ahtaaseen paikkaan Hämeenkadulle.

Rakentamistyöt hankkeella etenevät projektipäällikkö Sari Valjuksen mukaan poikkeustilanteesta huolimatta, ja koeajot ovat suunnitellun aikataulun mukaisesti käynnissä Hervannassa.

Tampereen raitiotieallianssin ykkösvaiheen suunniteltuun valmistumiseen on aikaa runsaat 16 kuukautta. Raitiotien ensimmäistä osaa keskustasta Pyynikintorilta Hervantaan ja Tampereen yliopistolliselle sairaalalle on rakennettu viidessä lohkossa vuodesta 2017 lähtien. Valmiusaste on tällä hetkellä 80 prosenttia, ja vastaavasti projektiaikaa on kulunut 71 prosenttia.

Hatanpään valtatien suuntaan johtava liikennöintihaara on rakennustöiltään vielä alkuvaiheessa, koska kaupunginvaltuusto päätti tästä laajennuksesta vasta marraskuun 2019 lopulla. Kokonaisuuden kakkososa keskustasta Lentävänniemeen puolestaan on tulossa valtuuston käsittelyyn kuluvan vuoden syksyllä.

”Tähän kokonaiskuvaan koronapandemia ei ole vaikuttanut. Monia työmaan ajankohtaisia ratkaisuja ja päivittäisiä käytäntöjä on kuitenkin pitänyt arvioida uudelleen ja sopeuttaa vallitsevaan poikkeustilanteeseen”, kertoo Sari Valjus.

Testiajot käynnissä

Vaunutoimittaja Škoda Transtech järjesti testivaunuksi aiemmin Hannoverissa vuodesta 1981 liikennöineen vaunun, joka saapuikin Tampereen varikolle sovitusti ja ajaa nyt Hervannassa testiajoja. Ajoja jatketaan tarvittaessa huhtikuun loppuun asti, ja niiden avulla varmistetaan vaunun ja rakennetun raitiotieinfran ja koko ratatekniikan, muun muassa ohjaus- ja turvalaitteiden yhteensopivuus.

Testivaunu Insinöörinkadulla.

”Varikon verkon vahvistamiseksi sovitussa aikataulussa jouduimme hakemaan nopealla aikataululla korvaavan ratkaisun Kiinassa valmistetuille vahvistimille, koska siellä oli tehdas suljettu juuri puhjenneen epidemian takia”, Valjus kertoo.

Hän toteaa järkeväksi varautua siihen, että pandemia pitkittyy ja että tämän seurauksena muihinkin hankintoihin voi tulla muutoksia.

”Koronaviruksen lopullisia vaikutuksia hankintoihin ja aikatauluun on tässä vaiheessa vaikea ennakoida. Olemme aktiivisesti yhteydessä alihankkijoihimme ja pyrimme yhdessä. reagoimaan mahdollisiin haasteisiin”, hän sanoo.

Big Room tyhjänä, kokoukset etänä

Kokoustamiskäytäntöihin koronapandemia on vaikuttanut Tampereen ratikkatyömaalla jo nyt. Allianssimallin toiminnalliseen ytimeen kuuluva Big Room -työskentely on pitänyt nopealla päätöksellä vaihtaa virtuaaliseksi, mikä ei 50-60 osanottajan ryhmässä ole ongelmatonta.

”Yllättävän hyvin kokoukset ovat kuitenkin sujuneet. Puheenvuorojen jakamisen vain pitää olla ohjatumpaa ja muutenkin kokousten vetämisen jämäkämpää päällepuhumisen välttämiseksi. Kulloinenkin käsillä oleva asia on yhden vastuuhenkilön esiteltävänä ja muut seuraavat esitystä omilta näytöiltään”, Valjus toteaa.

Varsinaiset työmaatyöt ovat jatkuneet toistaiseksi hänen mukaansa ilman muita muutoksia kuin niitä jotka liittyvät koronatartuntariskin minimoimiseen: ruokailuja ja sosiaalitilojen käyttöä on porrastettu, ja perushygieniasta on muistutettu.

Tampereen raitiotien rakentaminen alkoi keväällä 2017. Rakentaminen on pitkäaikainen ja monia muutoksia aiheuttava urakka, sillä raitiotie tulee keskelle elävää ja toimivaa kaupunkia. Tavoitteena on, että raitiotien liikennöinti alkaa kahdella linjalla Pyynikintori – Hervanta ja Hatanpään valtatie – Tays vuonna 2021.

Raitiotieallianssin muodostavat tilaajaosapuolet Tampereen kaupunki ja Tampereen Raitiotie oy sekä palveluntuottajat NRC Finland, Sweco, YIT ja AFRY.

 

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tampereen raitiotieallianssi perui koronan takia signaalivahvistintilauksen Kiinasta”

Vastaa