Kokeile kuukausi maksutta

Tampereen ratikka siirtyy raiteille – Koeajot varikon ja Turtolan välillä alkavat

Koeajoissa testataan muun muassa raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta, liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä.

Tampereen Ratikan koeajot käynnistyvät. Liikennöinti alkaa ensi vuonna. Kuva: Pasi Tiitola

Ensimmäinen Tampereen Ratikka nähdään varikon ulkopuolella heinäkuun alussa, kun koeajot aloitetaan varikon ja Turtolan välillä.

Vaunulla tehdään torstaina 2. heinäkuuta aluksi lyhyet, kävelyvauhdilla etenevät, koeajot varikon ja Pohjois-Hervannan pysäkin välillä yöllä. Hitaita koeajoja jatketaan perjantaina yöaikaan ja saman päivän aamupäivänä vaunulla aloitetaan nopeuden asteittainen nostaminen Hallilan ja Turtolan välillä.

Varsinaiset koeajot käynnistyivät viime viikolla varikolla, kun Tampereen Raitiotie aloitti raitiotiejärjestelmän ja protovaunun testit.

Tampereen Raitiotien projekti-insinööri Niina Uolamon mukaan testit ovat sujuneet odotusten mukaisesti.

”Pääsemme siirtymään katuverkolla tehtäviin testeihin viikon lopulla. Suoritamme koeajoja aluksi yöaikaan”, Uolamo sanoo.

Koeajojen eteneminen ja tarkemmat aikataulut riippuvat tehtävien testien onnistumisesta. Niihin vaikuttaa myös sää.

Raitiotieallianssi testaa koeajoissa muun muassa raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta, liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Lisäksi säädetään liikenne- ja varoitusvaloja, tehdään sähkönsyötön kuormituskokeita ja testataan liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta ja vaihteenohjausta.

Koeajoja tehdään aluksi yhtäjaksoisesti viikoilla 26-29. Viikon 29 jälkeen alkavat vaunulle tehtävät tyyppikokeet, johon liittyvä ohjelma täsmentyy heinäkuussa.

Ensimmäinen pikaraitiotievaunu

Tampereen Ratikka on ensimmäinen Škoda Transtech Oy:n valmistama pikaraitiotievaunu. Se on esteetön, tilava, ilmastoitu ja suunniteltu erityisesti pohjoisen olosuhteisiin.

Raitiovaunu on 37,3 metriä pitkä, 3,6 metriä korkea ja 2,65 metriä leveä ja sen paino on ilman matkustajia 56,8 tonnia, mikä tekee siitä tähän mennessä kooltaan suurimman Pohjoismaissa valmistetun raitiovaunun.

Kokonsa ja ominaisuuksiensa lisäksi vaunusta tekee erityisen se, että se on tamperelaisten kanssa yhdessä suunniteltu. Tamperelaisille on järjestetty useita tilaisuuksia tutustua vaunuun ja antaa palautetta käyttäjäkokemuksesta. Muun muassa vaunun sisustusta ja sen ratkaisuja on muokattu saadun palautteen perusteella.

Kokonaan valmis Ratikka nähdään Tampereella syyskuussa, kun toinen vaunu saapuu.

Syyskuussa koeajot laajenevat Turtolan ja Itsenäisyydenkadun alikulkusillan välille ja loppuvuodesta Ratikka nähdään Pyynikintorilla asti. Ratikalla matkustamista Tampereella päästään kokeilemaan ensi keväänä ja varsinainen aikataulujen mukainen liikennöinti alkaa elokuussa 2021.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tampereen ratikka siirtyy raiteille – Koeajot varikon ja Turtolan välillä alkavat”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat