Vanhasen budjetti tuo vauhtia väylähankkeisiin – koko budjetin loppusumma 61,6 miljardia

Valtionvelka nousee ensi vuonna arviolta 132 miljardiin euroon.

Valtiovarainministeri Matti Vanhasen budjettiehdotus elvyttää, mutta lisää samalla myös velkataakkaa. Kuva: VM

Valtiovarainministeriön budjettiehdotus ensi vuodelle on 61,6 miljardia euroa. Summa on 3,9 miljardia euroa enemmän kuin kuluvan vuoden varsinaisessa talousarviossa, mutta 5,7 miljardia euroa vähemmän kuin tälle vuodelle on budjetoitu mukaan lukien lisätalousarviot.

Ehdotus on 7,0 miljardia euroa alijäämäinen. Valtionvelka nousee ensi vuonna arviolta 132 miljardiin euroon, ministeriö kertoo tiedotteessaan.

Budjetti tarjoaa valoa myös rakennusalalle. Elvytys infrarakentamisen kautta voimistuu vuonna 2021, kun kuluvan vuoden neljännessä lisätalousarviossa päätettyjä tie-, rata- ja vesiväylähankkeita edistetään suunnitellusti.

Investointeja vauhditetaan purkamalla lupakäsittelyn ruuhkaa Vaasan hallinto-oikeudessa vesi- ja ympäristöasioissa.

Ensi vuoden alusta teollisuuden sähkövero alennetaan EU:n minimitasolle. Kivihiilestä luopumista aikaistetaan kohdentamalla energiatukivaltuuteen 60 miljoonaa euroa kivihiiltä korvaaviin investointeihin.

Yrityksiä kannustetaan aineettomiin investointeihin määräaikaisella tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvällä tutkimusyhteistyön lisäverovähennyksellä vuosina 2021−2024. Yrityksille myönnettäisiin 50 prosentin ylimääräinen verovähennys korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa yhteistyössä tehtyjen tutkimus- ja innovaatiohankkeiden menoista.

Ehdotus julkaistaan kokonaisuudessaan huomenna torstaina. Valtiovarainministeriö neuvottelee ehdotuksen pohjalta seuraavaksi muiden ministeriöiden kanssa. Hallitus linjaa budjetista budjettiriihessään syyskuun puolivälissä. Budjetti käsitellään ja hyväksytään eduskunnassa myöhemmin syksyllä

Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa

4 vastausta artikkeliin “Vanhasen budjetti tuo vauhtia väylähankkeisiin – koko budjetin loppusumma 61,6 miljardia”

  1. Valtion velkatilanne niin älytön, että käy katsomassa kansalaisaloite sivustolla nämä kansalaisaloitteet ja kerro niistä tutuillesi.

    Ensimmäinen kansalaisaloite:

    Suomalaisen hävittäjän toteutus Hx-hanketta varten ym. Toisista laista poiketen poikkeuslaki, millä mahdollistetaan suomalaisen hävittäjän rakentaminen, että Valtion lentokonetehtaan rakentaminen nopeassa aikataulussa sekä tarvittavan kiitotien rakentaminen.

    10.8.2020 äänten keräys alkanut.

    Toinen kansalaisaloite:

    Kansanedustajat päättävät Hävittäjä hankinnan äänestämällä ja perustelemalla päätöksensä. Äänestystavasta uusi käytäntö eduskunnan päätöksien tekoon.

    10.8.2020 äänten keräys alkanut.

    Kolmas kansalaisaloite:

    Hävittäjä hankinnan päättää kansanäänestyksen tulos.

    22.7.2020 äänten keräys alkanut.

  2. Kuvitteletko oikeasti, että valtio saa tyhjästä lähtemällä kehitettyä kilpailukykyisen hävittäjän ja sen valmistamiseen tarvittavan infrastruktuurin alle 20 vuodessa ja alle 13 mrd euron kustannuksilla?

    Haiskahtaa venäläiseltä trollilta tämä kirjoitus ja kansalaisaloitteet.

    1. Saahan se hallinto kuulma vajaassa 10 vuodessa kehitettyä kivihiilen, turpeen ja öljynkin korvaajat. Ydinvoiman syntisyydestä on kai jo sentään luovuttu tilapäisesti😀Tuulivoimalat vaan vispaa ja huippukulutuksen aikaan punavuoren pipopää maailmanparantajainsinöörit polkee pyörän dynamolla lisää verkkoon virtaa.

      Tommosen insinööritaidonnäytteen jälkeen yksi hävittäjä menee siinä sivussa. Hampunhan kallionpöhisijät haluu laillistaa niin hamppupäissään ku piirtää niin hyvä tulee. Banaanilaivoilla tulee koneinsinöörejä kohta 80 000 helpottamaan sitä suunnittelijapulaa mihin aiot vedota seuraavaksi.

      1. Kaikille noille on jo maailmalla kehitetty ratkaisut. Riittää kun niitä hankitaan tarpeeksi suuressa mittakaavassa tänne. Suosittelen että käyt juttelemassa mielenterveyden ammattilaisten kanssa, ennen kuin palaat tähän keskusteluun.

Jätä kommentti