Kokeile kuukausi maksutta

Elielinaukion suunnitelmiin jätettiin ennätykselliset 5600 kansalais­kommenttia, eivätkä ne ole kehuvia

Tuomaristo ratkaisee kilpailun kohtalon kesäkuussa.

Elielinaukiolle suunnitellaan rakentamista. Kuva: Joonas Salo

Elielinaukion täydennysrakentaminen Päärautatieaseman kupeessa Helsingissä kiihdyttää kansalaisten mieliä.

Nykyisen bussikentän paikalle sovitellusta uudisrakentamisesta tulvi määräaikaan mennessä Helsingin Kerro kantasi -palveluun yhteensä 5 630 kommenttia.

Ennätysmäisen suuressa palauteryöpyssä ei juuri viiden eri suunnitteluryhmän ideoita kehuttu. Valtaosa kannanotoista tuomitsi rakennushankkeen liian suureksi, ja aukiolle toivottiin varjostavia istutuksia, katukahviloita ja toria.

Osittain suuri palautemäärä selittyy sillä, että samansisältöisiä kommentteja on jätetty kaikkiin viiteen ehdotukseen. ”Kommenttina kaikkiin ehdotuksiin esitän, ettei mitään niistä toteuteta”, toteaa yksi vastaaja.

”Jokainen kommentti luetaan”

Seuraavassa vaiheessa kaupunki koostaa kommenteista yhteenvedon kilpailutuomariston ja kaavoituksen käyttöön.

”Kyllä jokainen kommentti luetaan, ja kooste myös julkaistaan”, sanoo johtava arkkitehti Perttu Pulkka kaupunkiympäristön toimialalta.

Suunnittelukilpailun tuomariston tavoitteena on valita voittaja kesäkuussa, mutta Pulkan mukaan tarvittaessa voidaan järjestää vielä toinen kilpailukierros.

”Jatkosuunnittelu on joka tapauksessa luvassa. Ei yksikään ehdotuksista ole vielä valmis”, Pulkka sanoo.

Arkkitehtuurikilpailu järjestettiin kutsukilpailuna, johon osallistuivat Helsingin yliopiston Kaisa-kirjaston suunnitelleet Anttinen Oiva Arkkitehdit, Amos Rex -museon suunnittelusta vastannut JKMM Arkkitehdit sekä C&J:n ja K2S:n yhteenliittymä.

Ulkomaisia toimistoja edustavat lukuisia palkintoja voittanut hollantilainen MVRDV sekä Norjan kansallisoopperan rakennuksen suunnitellut norjalainen Snøhetta.

Puille ei tilaa

Eniten kansalaisten kommenteissa paheksutaan rakentamisen määrää. Noin 40 000 kerrosneliömetrin uudisrakennus nousee naapurirakennusten korkeudelle.

”Rakennuksen koko tuli kilpailuohjelmaan sillä ajatuksella, että rakennus olisi toteuttamiskelpoinen”, Pulkka summaa.

Keskustarakentaminen maanalaisen pysäköintihallin päälle on teknisesti vaativaa, ja myös kallista. Asukkaiden toivoman puiston rakentaminen olisi sekin samasta syystä vaikeaa, koska isojen puiden juurille jäisi melko vähän tilaa.

Poliittiseen testiin Elielinaukion lisärakentaminen tulee aikaisintaan ensi syksynä, kun kaupunkiympäristö­lautakunta saa ratkaistavakseen asemakaavoituksen aloituksen ja mahdollisen tonttivarauksen. Lopullisesti kaavamuutoksen kohtalon ratkaisee kaupunginvaltuusto.

Kilpailun järjestivät Elielinaukion kehitys oy yhdessä Helsingin kaupungin kanssa. Kokonaan suomalaisen kehitysyhtiön muodostavat alueen kiinteistönomistajat Ilmarinen, OP-Vuokratuotto, VR, SOK, Exilion Real Estate sekä kiinteistökehittämiseen ja -sijoittamiseen erikoistunut Evata Partners.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Elielinaukion suunnitelmiin jätettiin ennätykselliset 5600 kansalais­kommenttia, eivätkä ne ole kehuvia”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat