Valtio ja kunnat pääsivät sopuun Itäradan hankeyhtiön perustamisesta

Hankeyhtiössä mukana olevien kuntien määrä nousi 25:een neuvottelujen aikana.

Itärata lyhentäisi matka-aikaa Helsingin ja Kouvolan välillä.

Valtio ja kunnat ovat päässeet yhteisymmärrykseen Itäradan suunnittelua edistävän hankeyhtiön perustamisesta. Hankeyhtiön tehtävä on Lentorata-Porvoo-Kouvola-raidehankkeen suunnittelu ja sen rahoittaminen rakennusvalmiuteen asti.

Valtion lisäksi hankeyhtiössä on mukana 25 kuntaa. Ne ovat Porvoo, Kouvola, Helsinki, Lappeenranta, Kuopio, Mikkeli, Joensuu, Imatra, Pieksämäki, Varkaus, Kajaani, Iisalmi, Siilinjärvi, Lieksa, Kitee, Nurmes, Lapinlahti, Suonenjoki, Mäntyharju, Askola, Parikkala, Taipalsaari, Rautjärvi, Lapinjärvi ja Myrskylä.

Neuvottelut hankeyhtiön perustamisesta aloitettiin maaliskuussa. Neuvottelujen alussa mukana oli 17 kuntaa.

”On todella hienoa, että näin suuri ja alueellisesti kattava joukko on nähnyt hankkeen merkityksen ja lähtenyt mukaan. Kunnilla on vahva yhteinen tahtotila edistää itäisen Suomen saavutettavuutta ja elinvoimaa”, Kuopion kaupunginjohtaja Jarmo Pirhonen sanoo tiedotteessa.

Yhtiö perustetaan mahdollisimman pian

Hankeyhtiön perustamisen taustalla on tavoite edistää junayhteyttä pääkaupunkiseudulta itään. Suunniteltu raideyhteys lyhentäisi Helsingin ja Kouvolan välistä yhteyttä ja sitä kautta myös yhteyttä Helsingistä Joensuuhun, Kuopioon ja Kajaaniin sekä Pietariin.

Yhteys mahdollistaisi nopeamman kaukoliikenteen, toisi Porvoon kokonaan uutena kaupunkina junayhteyden piiriin ja mahdollistaisi lähiliikenteen kehittämisen Porvoon suuntaan. Lisäksi hankeyhtiön tehtävä olisi selvittää mahdollisia liikennöintimalleja.

Itäradan suunnittelukustannuksiksi on arvioitu 79 miljoonaa euroa ja rakennuskustannuksiksi noin 1,7 miljardia euroa. Rakentamisvaiheeseen siirtyminen edellyttää uusia neuvotteluja.

Yhtiö perustetaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun tarvittavat päätökset on tehty ja osakassopimukset allekirjoitettu. Sopimuksen lopullinen hyväksyminen ja hankeyhtiön perustaminen edellyttävät vielä valtion ja kuntien päätöksentekoa niiden omissa päätöksentekoelimissä.

Valtion osalta asiaa käsitellään talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa sekä valtioneuvoston yleisistunnossa. Valtion rahoitusosuudesta ja määrärahan käyttämisestä hankeyhtiön pääomittamiseen päättää kuitenkin eduskunta.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Valtio ja kunnat pääsivät sopuun Itäradan hankeyhtiön perustamisesta”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat