Kouluista 59 toteutetaan pääkaupunki Liman suuralueelle ja loput 16 eri maakuntiin. Perun opetusministeriön rahoittama projekti on osa maan 200-vuotisen itsenäisyyden kunniaksi osoitettua erityishanketta Proyecto Especial de Inversión Publica – Escuelas bicentenarios (PEIP – EB) eli biennaalikoulut. Projektin tavoitteena on kehittää paikallista koulurakentamisen osaamista ja nostaa koulutuksen tasoa Perun julkisissa kouluissa.
Sekä Suomen että Ison-Britannian valtiot tukevat yhdessä konsortio ”Koulun” kanssa Perun opetusministeriötä pitkäjänteisesti koulutussektorin kehittämisessä.
”Koulu”-konsortion muodostavat suomalaisyritykset Afry, Lahdelma & Mahlamäki arkkitehdit, Isku ja Polar sekä brittiläiset Mace, Gleeds, 4global ja Arup. Hanketta vetävät Mace ja Gleeds. Kaikkien kahdeksan yrityksen vahvuudet ja asiantuntemus tukevat toisiaan. Niillä on myös yhteinen tahto parantaa perulaisten nuorten oppimistuloksia sekä toteuttaa koulurakennushanke kestävällä ja vastuullisella tavalla.
Suomalaisyritysten vahvuus on paikallisen koulutus- ja koulurakentamisosaamisen vahvistamisessa sekä tehokkaassa tiedonsiirrossa. Yritykset osallistuvat muun muassa rakennettavien koulujen suunnitteluun, maaperän seismisiin analyyseihin sekä Perun opetusministeriön osaamisen kehittämiseen ja koulutusten suunnitteluun. Suomalaisyritykset kehittävät myös koulujen oppimisympäristöjä sekä kouluttavat tuhansia opettajia muun muassa moderneista opetusmenetelmistä ja oppimisympäristöistä.
Lahdelma & Mahlamäki arkkitehdit (LMA) kertoo sen vastuulla olevan Perussa paikallisesti valmistellun koulukonseptin kehittäminen edelleen yhtiön 30-vuotisen koulusuunnittelukokemuksen pohjalta. Lisäksi LMA muun muassa koordinoi ja valvoo paikallisesti tehtävää arkkitehtisuunnittelua.
Brittiyrityksillä puolestaan on laaja asiantuntemus useiden infrastruktuurihankkeiden toteuttamisesta Perussa ja vahvaa osaamista globaalien hankkeiden laadukkaasta projektijohtamisesta. He parantavat myös Perun julkisen sektorin kapasiteettia ja valmiuksia toteuttaa vastaavia hankkeita itsenäisesti.
”Saimme koottua Suomesta ja Briteistä hienon yrityskonsortion, jota ilman tämän mittaluokan projekteja ei olisi mahdollista toteuttaa. Saimme myös paljon tukea Suomen julkisen sektorin asiantuntijoilta”, suomalaisten konsortion koordinaattori ja Polar Partnersin toimitusjohtaja Maria Haapaniemi sanoo tiedotteessa.
”Uskomme kansainvälisen yhteistyön tärkeyteen ja toivomme tämän projektin vahvistavan yhteistyötämme Perun koulutussektorin kanssa. Mukana olevien suomalaisyritysten koulutusvientiosaaminen on kiistaton. Olen varma, että tästä tulee merkkipaalu suomalaiselle koulutusviennille maailmanlaajuisesti ja erityisesti latinalaisessa Amerikassa”, Suomen suurlähettiläs Jukka Pietikäinen.
Suomen opetus- ja kulttuuriministeriön sekä ulkoministeriön linjaamassa Koulutusviennin tiekartassa tavoitteeksi on asetettu koulutusviennin merkittävä kasvattaminen tulevina vuosina. Opetushallituksessa toimiva Education Finland -ohjelma kokoaa koulutusvientiä harjoittavat toimijat yhteen ja keskeisiin verkostoihin. Tähän asti Suomi on usein hävinnyt Yhdysvalloille, Kanadalle ja Isolle-Britannialle referenssien vertailussa.
”Nyt solmittu sopimus tuo toteutuessaan maailmanluokan referenssin myös uusille markkinoille ja luo vahvaa uskoa suomalaiseen koulutusosaamiseen”, Education Finlandin ohjelmajohtaja Jouni Kangasniemi sanoo.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Konsortio rakentaa 75 koulua Peruun – neljä suomalaisyhtiötä mukana konsortiossa”