Kokeile kuukausi maksutta

Käräjöinnin uhka väijyy Tikkurilan ratikkatunnelin yllä Vantaalla

Päättäjät joutuvat ottamaan kantaa tunnelikaavaan tilanteessa, jossa sopimusriita saattaa vaikeuttaa rakentamista.

Raitiotielle on Tikkurilassa suunniteltu tunnelia pääradan ja Ratatien ali. Tunneli kulkisi asuintalon takaa Ratakujan alla. Kuva: Kimmo Penttinen / HS

Vantaan raitiotielle kaavailtu Tikkurilantunneli saattaa joutua toteutusvaiheessa niin isoihin vaikeuksiin paikallisten taloyhtiöitten kanssa, ettei niistä selvitä ilman valituksia tai käräjöintiä.

Vantaan kaupunginhallitus saa maanantaina selvityksen mahdollisista sopimusriskeistä, joita päärataa alittavaan tunneliin liittyy.

Kaupunginhallituksen varsinaisena päätösasiana on maanalainen kaavamuutos, jolla raitiotie ohjattaisiin kulkemaan Jokiniemestä pääradan ali Ratakujalle, Lummekujalla ja sieltä Kielotielle.

Kaupungininsinööri Henry Westlin toteaakin selvityksessään, ettei kaava-asiaan sisälly sopimusriskejä. Sen sijaan rakennusurakan kannalta riskit ovat todellisia.

Raitiotien reitillä on runsaasti eri toimijoiden johtoja, putkia ja laitteita, joiden siirrosta, suojaamisesta ja kustannusjaoista joudutaan sopimaan.

Suurimpia yksittäisiä kohteita ovat Elisan keskukseen johtavat kaapelit, Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) suuret putket Ratatiellä ja Ratakujalla, kaukolämpöjohto sekä Ratakuja 3:ssa sijaitseva Vantaan Energian sähkömuuntamo.

Mutta Westlinin yhteenvedossa todelliseksi kompastuskiveksi on nousemassa Tikkurilaan rakennettujen uusien taloyhtiöiden ja niiden pysäköintiyhtiöiden ratikkavastustus.

Pysäköintiyhtiöitä on kaksi, joista Tikkuparkissa ovat mukana Vantaan kaupungin lisäksi Asunto-osakeyhtiöt Tikkurilanaukio, Piletti ja Paddington.

Ratakujan pysäköintiyhtiössä ovat mukana Asunto-osakeyhtiö Piccadilly, Piletti ja Paddington.

Vantaan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Multala (kok) arvioi, että toteutusvaiheen sopimusriskit eivät ole ainoa valituksen aihe. Todennäköisesti myös maanalainen asemakaava poikii muistutuksia.

”Taloyhtiöiden ja muiden osapuolten kanssa neuvotellaan, ja suunnitelmia tehdään huolellisesti, jotta jos vuonna 2023 raitiotie päätetään rakentaa, vaikutukset asukkaisiin ja yrityksiin olisivat mahdollisimman pieniä.”

Multala arvioi, että maanalainen kaavamuutos olisi syytä laittaa nähtäville, jotta saataisiin tietoon muistutusten aiheet ja niitä voidaan ottaa huomioon ennen kaavan hyväksymistä.

Pelkästään kaavavalituksiin voi kulua aikaa eri oikeusasteissa muutamia vuosia.

Kaupungin lisäriskinä on, että asunto-osakeyhtiöt riitauttavat Tikkurilantunnelin rakentamisen, jos valtuusto tekee rakentamispäätökseen eikä kaikkia tyydyttävään neuvottelutulokseen pysäköintiyhtiöiden sopimuksissa päästä.

Kaupunki on tarjoutunut järjestämään korvaavan pysäköinnin ja rahoittamaan kaikki välilliset ja välittömät vahingot rakennusurakan aikana.

Ajoramppi jouduttaisiin sulkemaan rakennustöiden ajaksi.

Kaupunki myös palauttaisi ajojärjestelyt ja maanalaiset rakenteet ennalleen rakennusurakan valmistumisen jälkeen. Tämä maksaisi arviolta 1,3 miljoonaa euroa.

Jos asunto-osakeyhtiöt eivät hyväksy kummankaan pysäköintilaitosten työnaikaisia tai asemakaavan mukaisia muutostöitä, kaupunki voisi joutua turvautumaan lunastuslakiin. Lunastustoimituksessa maksettaisiin lakisääteiset korvaukset.

Tikkurilantunnelin hinnaksi sen nykyisellä linjauksella on laskettu 77 miljoonaa euroa. Kaupunginhallitus hyväksyi linjauksen viime vuonna.

Valmisteluvaiheessa linjausvaihtoehtoina tutkittiin myös Lummetien ja Valkoisenlähteen tien reittejä.

Nämä vaihtoehdot arvioitiin vaihtojen kannalta hankaliksi, koska ratikkapysäkin ja junalaitureiden välimatka olisi kasvanut useisiin satoihin metreihin.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Käräjöinnin uhka väijyy Tikkurilan ratikkatunnelin yllä Vantaalla”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat