Kokeile kuukausi maksutta

Keskuskauppakamari varoittelee viherpesusta – markkinoinnin ympäristölupaukset on pystyttävä näyttämään myös toteen

Markkinoinnissa yleisesti käytettyjä ilmaisuja ovat muun muassa vihreä, hiilineutraali, fossiilivapaa, kestävä, ilmastoystävällinen ja ympäristöystävällinen, joita voi kuitenkin olla vaikea näyttää toteen.

Ympäristö- ja hiilineutraaliusteemat ovat viime vuosina saaneet jalansijaa myös asuntomarkkinoilla. Tuotteista annetut ympäristölupaukset on kuitenkin pystyttävä näyttämään myös toteen.

Erilaisten ympäristöväittämien ja vihreiden tuotelupausten käyttö on lisääntynyt viime vuosina markkinoinnissa ja ilmiö näkyy selvästi myös rakennusalalla.

Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnan mukaan ympäristöväittämiä kuitenkin käytetään markkinoinnissa huolimattomasti.  Tällaisia ilmaisuja ovat liiketapalautakunnan listauksessa muun muassa vihreä, hiilineutraali, fossiilivapaa, kestävä, ilmastoystävällinen ja ympäristöystävällinen.  Samalla se muistuttaa, että ympäristöväittämiä käyttävän markkinoijan tulee näyttää ne myös toteen. Mitä yleisluontoisemmasta väittämästä on kyse, sitä vaikeampaa se yleensä on.

Tämä artikkeli on tarjolla vain Rakennuslehden tilaajille

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Keskuskauppakamari varoittelee viherpesusta – markkinoinnin ympäristölupaukset on pystyttävä näyttämään myös toteen”

Viimeisimmät näkökulmat