Kokeile kuukausi maksutta

79% päättäjistä tiedostaa myynnin digitalisoinnin tärkeyden!

Tietoa kirjoittajasta Mikko Särkikangas, e21 Solutions
Mikolla on yli 20 vuoden kokemus verkkopalveluiden tuottamisesta teollisuuden ja teknisen kaupan yrityksille. Hän toimii myyntijohtajana e21 Solutions Oy:ssä, joka kasvattaa yritysten liiketoimintaa digitalisoimalla B2B-myyntiä ja asiointia. Keskeisiä ratkaisuja ovat B2B-verkkokaupat ja asiointipalvelut, tarjoustyökalut ja tuotetiedonhallinta. www.e21.fi
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Kartoitimme syys-lokakuussa 2016 digitalisaation tarjoamia liiketoimintahyötyjä myynnissä ja asiakkuuden hoidossa. Tavoitteenamme oli ymmärtää mitkä digitalisaation hyödyt koetaan tärkeimmiksi ja millaisia digitaalisia ratkaisuja yritykset ovat päätyneet toteuttamaan näiden hyötyjen saavuttamiseksi. Haastatteluihin osallistui 51 päättäjää teollisuuden ja teknisen kaupan yrityksistä.

Kartoituksen perusteella päättäjät ovat tietoisia siitä, että tuotteisiin liittyvä tiedonhaku ja tilausten tekeminen on siirtymässä (tai jo siirtynyt!) verkkoon. Muutos on kasvattanut kilpailua myös perinteisemmillä aloilla ja asiakkaista käydään entistä kovempaa taistelua. 79% kartoitukseemme vastanneista päättäjistä pitkääkin myynnin ja asiakaspalvelun verkkoratkaisuiden kehityshankkeita erittäin tai melko tärkeänä. Tämä on osoitus siitä, että tahtotila uusien ratkaisujen edistämiseksi on iskenyt läpi.

Digitaalisen myynnin hyödyt kiistattomat – silti vasta 10% pyrkii kilpailuedun rakentamiseen

Kun kysyimme mitkä ovat kolme tärkeintä liiketoimintahyötyä asiakkuuden hoidossa ja myynnissä, esiin nousivat: 1) olemassa olevan asiakaskunnan palveleminen paremmin, 2) uusien asiakkaiden ja markkinoiden tavoittaminen sekä 3) myynnin ajankäytön tehostaminen.

Konkreettiset hyödyt siis tunnistetaan, mutta kilpailuetua rakentaviin toimenpiteisiin ryhtyminen näyttää vielä heikolta. Teollisuuden ja teknisen kaupan toimialan verkkoratkaisujen hyödyntämisen nykytila näyttääkin tältä:

  • 59 % yrityksistä tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden tutustua palveluihin ja tuotteisiin nettisivuilla
  • 31 % yrityksistä tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden jättää tarjouspyyntöjä ja/tai tilauksia verkossa
  • vain 10% yrityksistä tarjoaa räätälöityjä ratkaisuja, jotka mahdollistaisivat erottautumisen ja kilpailuedun rakentamisen. Esimerkkinä vaikka tuotteiden valintaa tukevat ratkaisut.

Yksi kartoituksemme päähavainnoista onkin, että myynnin ja asiakaspalvelun sähköisten ratkaisujen toteutusten alhainen taso on ristiriidassa samojen päättäjien näkemyksiin hyödyistä, joita he uskovat niillä saavutettavan.

Aloittamalla digitaalisten ratkaisujen kehittämisen nyt – ehdit rakentaa kilpailuetua

Uusien toimintamallien vieminen yrityksissä käytäntöön vaatii pitkäjänteistä otetta ja vie aikaa. Sama pätee myös verkkoratkaisuihin – et voi olettaa tekeväsi digiloikkaa kerralla alan ykköstoimijan tasolle. Valitettavasti en voi myöskään luvata, että rakentamalla verkkokaupan saat automaattisesti kassavirtasi heti jyrkkään nousuun ja yrityksesi kasvuun. Verkkoratkaisut eivät ole ihmelääke – ne ovat keino uuden toimintamallin jalkauttamiseen sekä liiketoiminnan kasvattamiseen.

Kysymys tässä kohtaa onkin: kuinka kauan uskallat odottaa? Jokainen kuukausi, jonka annat myynnin ja asiakaspalvelun ratkaisuiden siirtyä tulevaisuuteen, annat kilpailuetua muille. Myynnin ja asiakaspalveluiden verkkoratkaisujen aika on nyt – sinä päätät, pysytkö kelkassa ja kiihdytät voittajana maaliin vai vajoatko hitaasti harrastesarjaan.

Tutustu digitaalisen myynnin ratkaisuihin osoitteessa http://www.e21.fi/toimialaratkaisut/myynnin-digitalisointi. Tai jos olet juuri lähdössä liikkeelle digitalisaation kehittämisessä, niin varaa yrityksellesi maksuton DigiSparraus.

 

Yhteistyöterveisin,
Mikko Särkikangas
Myyntijohtaja, e21 Solutions
mikko.sarkikangas@e21.fi

Viimeisimmät näkökulmat

Mikko Särkikangas, e21 Solutionshttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/mikko-sarkikangas-e21-solutions/