Asiakas on oikeassa, kun rakennusala etsii kehityspolkuja

Tietoa kirjoittajasta Tapio Kivistö
Päätoimittaja, tapio.kivisto@sanoma.com
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Mitä syntyy, kun yli viisikymmentä rakennusalan päättäjää ja vaikuttajaa kokoontuu iltapäiväksi pohtimaan alan tulevaisuutta? Ainakin hyvä läpileikkaus haasteista ja monta kiinnostavaa ideaa niiden ratkaisemiseksi – ja myös yksi perustavanlaatuinen lähtökohta koko toiminnalle.

Tällainen ryhmä kokoontui viime viikolla Helsingin Finlandia-talolle Luja-yhtiöiden kutsumana. Lujariihi-päivän teemana oli pohtia, miten rakentamisen toimintakulttuurin muutosta pystyttäisiin nopeuttamaan. Rakennusalan hengestä kertoo se, että moni kilpailijayhtiönkin johtaja oli ottanut Lujan kutsun vastaan.

Mikä rakentamisen nykytilassa sitten puhutti rakentajia, rakennuttajia, rakennusten omistajia ja järjestöjen edustajia? Lista on tuttu: laatu, monimutkainen toimintatapa, alan maine, työvoiman saanti, nuorten houkutteleminen alalle.

Ja miten näitä haasteita pitäisi selättää? Osallistujien mielestä alan sisälle tarvitaan lisää luottamusta, yhteistyötä, standardeja ja yhteisiä tavoitteita. Ei siis vain oman osuuden maksimointia, vaan kokonaisuuden näkemistä. Samalla moni kaipasi myös toimialojen ylittämistä, eräänlaista ristiinpölytystä. Tämä voisi tuoda rakentajille uusia toimintamalleja ja myös uutta liiketoimintaa.

Kaikissa nykyhaasteissa digitaalisuus voi helpottaa kehittämistä, ja monissa tapauksissa se on ratkaiseva tekijä alan uudistumisessa. Digitaalisuus myös pakottaa muutokseen, sillä uhkana on, että toimialan ulkopuolelta tulevat ketterät digitoimijat kaappaavat osan rakentamisen ketjusta itselleen.

Kehitysideoiden keskellä Finlandia-talon puheissa toistui kaikkein eniten yksi sana: asiakas. Monen idean taustalla oli loppukäyttäjäasiakkaan asettaminen aidosti toiminnan keskiöön. Lähtökohtana se on kaikin puolin kannatettava – toisaalta se tietysti kertoo myös siitä, että tähän asti rakennusalalla asiakaskeskeisyys ei ole aina ollut ensimmäisenä mielessä.

Rakentamista on sanottu konservatiiviseksi ja sisäänpäin lämpeneväksi. Mikäli ideointipäivän antia on uskominen, ala on valmis avautumaan – todennäköisesti sen on myös pakko tehdä se.

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Asiakas on oikeassa, kun rakennusala etsii kehityspolkuja”

  1. Sanoisinpa 50 vuotta alaa seurattuani, että ei tarvitse. Asiakkailla on oltava katto pään päällä ja vuotavakin näkyy kelpaavan.

  2. Vedin vuosina 1989-2003 jatkuvan asiakaskeskeisen toiminnan kehittämissarjan yritysten kanssa TTKK:ssa ( nyk. TTY) . Aloitimme Toimisto 2000-projektilla ja Laatukoti-projektilla ja laajimmassa Palaute-proektissa oli mukana 40 kiinteistö- , rakennus- , palvelu- ja materiaaliteollisuuden yritystä. KTI kehitti kiinteistöalalle asiakastyytyväisyysbenchmarkingin.

    Oma kiinnostukseni asiakaslähtöiseen ajatteluun tuli Tampereen Koskikeskus-projektista, jossa vuosien 1984-1988 työn tuloksena vain 2 asiakasta 100:sta oli kokonaan tyytyväisiä toimintaamme. Hain oppini myös kauppatieteistä ja tein myös markkinoinnin tohtoriopinnot.

    Siis tamperelaiset rakennusalan diplomi-insinöörit ovat kaikki saaneet asiakaskeskeisen ajattelun opit 1988-2003, samoin tuotantotalouden opiskelijoille 2000-2003 teetin POE, siis post occupancy evaluationin ryhmätöinä, yhteensä 150 asiakaskeskeisyyteen keskittyvää ryhmätyötä, 150:stä kiinteistöstä asiakkaan silmin, jotka myös esiteltiin ja kritisoitiin.

    Rakennusalan ihmeellisyys on siinä, että parhaatkin oppilaat unohtavat opit valmistuttuaan ja siirtyessään yrityksiin. Siellä ei nähdä asiakastyytyväisyyden ja rahan yhteyttä, ja ehkä se yhteys onkin heikompi kuin monilla muilla aloilla, kun o njatkuva pula asunnoista. Onneksi oppilaani Mikko Isotalo ( Lujabetoni) on kuunnellut oppejani. Ja moni muukin.

    Erkki J. Anttila
    Tekn.tri, kauppat.maist.
    LinkedIn

  3. Onneksi ämpäreitä saa eurolla.

    Vantaan malli, ”jossa kaupunki luovuttaa asuintontin edullisimpaan asuntojen myyntihintaan sitoutuneelle”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi