Kokeile kuukausi maksutta

Kopioi tästä – Verkkomyynnin helpot hedelmät

Tietoa kirjoittajasta Mikko Särkikangas, e21 Solutions
Mikolla on yli 20 vuoden kokemus verkkopalveluiden tuottamisesta teollisuuden ja teknisen kaupan yrityksille. Hän toimii myyntijohtajana e21 Solutions Oy:ssä, joka kasvattaa yritysten liiketoimintaa digitalisoimalla B2B-myyntiä ja asiointia. Keskeisiä ratkaisuja ovat B2B-verkkokaupat ja asiointipalvelut, tarjoustyökalut ja tuotetiedonhallinta. www.e21.fi
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Kopioi tästä – Verkkomyynnin helpot hedelmät

Mitä sanoisit, jos kertoisin, että kymmenkertaistimme äskettäin asiakkaamme verkon kautta tulevan liidihankinnan työmäärällisesti melko pienillä muutoksilla? Toki meillä oli asiakkaan liiketoiminnasta ja verkkopalvelun käyttäjistä melko syvä ymmärrys, mikä ohjasi päätöksentekoa. Mutta ajatuksena aika houkutteleva, eikö? Ettei tarvitsisi aina rakentaa pyörää uudelleen, vaan kunnostaa tai päivittää vanha.

Verkkomyynnin ei tarvitse aina lähteä nollapisteestä

Kun tavoitellaan niin kutsuttuja “low hanging fruits” -voittoja, niin silloin pyritään löytämään helposti toteutettavia muutoksia. Tämä tarkoittaa sitä, ettei lähdetä rakentamaan isoa pyörää alusta asti. Sen sijaan pohditaan mitä voidaan saavuttaa jo olemassa olevan tiedon pohjalta nykyisessä tilanteessa. Tämä ajattelu sopii myös verkkomyynnistä tavoiteltavien helppojen hedelmien poimimiseen.

Otetaan esimerkiksi yrityksen verkkopalvelu. Siellä tarjotaan yleensä tietoa yrityksen tuotteista ja palveluista sekä pyritään ohjaamaan asiakas kohti yhteydenottoa, jotta myynti saisi tarvitsemansa liidin. Jokainen seuraavista toimenpiteistä nostaa mahdollisuutta liidin saamiseen:

1. Tiedä yrityksesi 10 tärkeintä avainsanaa, jolla yritystäsi tai tuotteitasi haetaan. Varmista, että yrityksesi tai tuotteesi löytyvät näillä hakusanoilla. Tue löydettävyyttä mainonnalla.

2. Tunnista sivut, joille asiakkaat tulevat ensimmäisenä. Tarjoa niillä sivuilla sitä tietoa, mitä oletat (tai tiedät) asiakkaiden hakevan.

3. Kuvita sivu niin, että se tukee sivun tarinaa. Esimerkiksi kattomateriaalia koskevalla sivulla on hyvä olla esimerkki materiaalin käyttökohteesta.

4. Tee yhteydenotto helpoksi. Tarjoa useampi yhteydenotto- tai lisätieto-painike esimerkiksi oikeassa yläkulmassa, keskellä tekstiä ja alaosassa.

5. Lisää suorat linkit tärkeimmille sivuille. Asiakas ei jaksa surffata, joten ohjaa ja helpota liikkumista.

6. Varmista, että saitilla olevat yhteystiedot ovat oikein ja liidit menevät oikeille henkilöille. (tämä ei ole vitsi, vaan todellinen ongelma joillakin yrityksillä)

7. Varmista, että joku tekee liideille sen, mitä niille pitää tehdä.

Pölli tämä lista ja testaa sitä omassa yrityksessäsi. Toteuta vaikka yksi muutos viikossa, jolloin näet millä muutoksella on eniten vaikutusta. Huomioi, että yhden asian muutos toimii yhdellä yrityksellä, toisella ei. Asioita on kokeiltava ja testattava, sillä eri liiketoiminnassa asiakkaat käyttäytyvät eri lailla. Ajatus on siinä, että mitä enemmän kokeilet ja testaat, sitä paremmin huomaat mikä toimii ja mikä ei toimi. Sama logiikka pätee tietysti kaikessa myynnin kehittämisessä.

Verkkomyynti on koko firman asia

Yllä oleva listaus kuulostaa ehkä siltä, että sen voi vain ”heittää jollekin, joka näitä hoitaa”. Se ei valitettavasti pidä paikkaansa. Liian usein verkkomyynti jätetään esimerkiksi markkinoinnin tai myynnin tuen vastuulle. Toki siellä voidaan tehdä käytännön toteutukset, mutta verkon kautta tapahtuva asiointi tulisi olla yritykselle yhtä tärkeä kuin yrityksen muu myynti. Ja mikäs kiinnostaa yrityksen toimitusjohtajaa enemmän kuin yrityksen myynti?

Tässä oli esimerkki vain verkkopalvelun osalta. ‘Helppoja hedelmiä’ on mahdollista löytää monista muista myynnin ja ostamisen kohtaamisista. Siksi kannattaa välillä pohtia, laitanko 10.000 euroa hienon videon tekemiseen vai hoidanko perusasiat kuntoon. Kuten sanoin, perusasioiden fiksaamisella voi vaikka kymmenkertaistaa liidihankinnan.

Varaa 15 min etätapaaminen helppojen hedelmien poimintaan!

Yhteistyöterveisin,

Mikko Särkikangas

Myyntijohtaja, partneri

https://www.e21.fi

 

Viimeisimmät näkökulmat

Mikko Särkikangas, e21 Solutionshttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/mikko-sarkikangas-e21-solutions/