Minne kaikki hyvät työntekijät ovat kadonneet?

Tietoa kirjoittajasta Olli Kopakkala
Olli Kopakkala, UKKO Work Olli kevytyrittäjyyspalvelu UKKO.fi:n ja henkilöstövuokrausyritys UKKO Workin perustaja. Ollin missiona on helpottaa suomalaista työelämää, niin yrittäjien, palkansaajien kuin kevytyrittäjienkin osalta. Tässä blogissa Olli kirjoittaa muuttuvasta työelämästä. www.ukkowork.fi
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Legendaarisessa My Little Pony -tv-ohjelmassa lauletaan ”Miss’ ovat yksiarviset”. Tämä voisi olla myös HR-vastaavien elämän soundtrack nykyisessä taloustilanteessa. Osaavan vapaalla jalalla olevan työntekijän löytäminen on yhtä helppoa kuin yksisarvisen bongaaminen.

Rekrytointien parissa työskentelevänä tämä tarkoittaa sitä, että omia taitoja on kehitettävä ja keinovalikoimaa kasvatettava jatkuvasti. Työntekijöillä on nyt valta valita mieleisensä työpaikka. Tässä blogikirjoituksessa kerron, miten sinäkin voit, palkalla kilpailun lisäksi, parantaa yrityksenne mahdollisuuksia parhaiden työntekijöiden saavuttamiseksi.

 

Parantuaksesi sinun on hyväksyttävät tosiasiat

Vanhaan hyvään aikaan rekrytoinnit tapahtuivat niin, että työntekijä saapui työmaalle ja kysyi, onko töitä tarjolla. Jos oli, niin hommiin pääsi välittömästi. Jos työntekijöiden tarve oli polttava, saatettiin laittaa ilmoitus paikallislehteen tai ilmoittaa työvoimatoimistoon avoimesta työpaikasta. Nykyisin rekrytointi ei ole ihan niin helppoa.

Nykyään suurin osa rekrytoinneista alkaa näin:

  1. Huomataan, että tarvitaan työntekijä
  2. Tehdään lista vaatimuksista
  3. Laitetaan vaatimuslista TE-palveluiden sivuille ja odotellaan hakemuksia

Tämän jälkeen hakemuksia tipahtaa järjestelmään noin nolla tai kaksisataa. Ja tämä onkin se ongelma. Jos työnhakijoita olisi 1–3, olisi valinta todella helppoa. Vaativiin tehtäviin saattaa oikeasti tulla nolla järkevää hakemusta. Sitten taas pienempää osaamista vaativiin työtehtäviin voi hakijoita olla helposti satoja. Satojen hakemusten läpikäynti vaatii aikaa, joka on pois oikeista töistä.

Tällä hetkellä sopivan työntekijän löytäminen on vaikeaa. Se ei ole missään nimessä mahdotonta, mutta vaikeaa se on.

Hyville työntekijöille on ottajia. Tämän vuoksi osaava tekijä voi valita itselleen parhaan yrityksen ja rekrytoinnista on tullut ikävää. Yleensä ajatellaan, että ainoa tapa kilpailla työntekijöistä on muita korkeampi palkkataso. Oikeasti se ei ole näin. Nykyään työpaikka pitää myydä työntekijöille.

 

Miten työntekijä valitsee työpaikan?

Työntekijä valitsee työpaikan monen eri tekijän perusteella. Ensisijaisen tärkeää on päästä tekemään sellaista työtä, jonka kokee tärkeäksi. Tämä ei tarkoita sitä, että pitäisi päästä pelastamaan uhanalaisia kilpikonnia öljyn keskeltä. Merkityksellinen työ tarkoittaa sitä, että työntekijä pääsee hyödyntämään omaa osaamistaan järkevällä tavalla ja mielellään myös näkee työnsä tulokset.

Toinen työntekijän tyytyväisyyden kannalta tärkeä asia on mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä. Jälleen kerran, tämä ei tarkoita sitä, että työntekijän pitäisi pystyä valita koko työpäivän sisältö, mieluisat työtehtävät, aikataulu ja kollegat. Riittää, että on valta tehdä oma työ järkevästi. Valita fiksut menetelmät ja oikeat työkalut ilman, että joku on jatkuvasti päällepäsmäröimässä tai mikromanageroimassa jokaista liikettä.

Kolmantena on työporukka. Me ihmiset olemme sosiaalisia eläimiä ja haluamme viettää aikaa mieluummin mukavien ihmisten seurassa.

Näiden asioiden jälkeen voi palkka nousta määritteleväksi asiaksi. Ja toki, jos kaikki yllä mainitut asiat ovat pielessä, on palkka todella ratkaisevassa asemassa. Ikävistä töistä pitää maksaa enemmän. Mukavilla työpaikoilla riittää normaali palkka.

 

Myy työpaikka työntekijälle

Jos hyväksyt sen, että

– työntekijöiden löytäminen on vaikeaa ja

– työntekijä valitsee työpaikan edellisen kappaleen perusteiden mukaisesti,

on johtopäätös hyvin yksinkertainen. Sinun tulee tarjota työpaikkaa, joka täyttää työntekijän toiveet. Et voi siis enää luoda vain listaa vaatimuksista, vaan yrityksenne tulee kertoa, mitä tarjoatte työtekijälle. Tätä tarkoitetaan, kun puhutaan työnantajaimagosta tai työnantajabrändistä. Käytännössä työnantajabrändi on vain hieno sana sille, että työntekijälle kerrotaan, mitä hän oikeasti saa. Millaista työpaikalla on olla töissä, kenen kanssa töitä tehdään ja missä niitä tehdään. Hyvin tehty työpaikkailmoitus sisältää nämä tiedot jo aivan lähtökohtaisesti.yv

Työpaikkailmoituksen kirjoittaminen on ihan oma taiteenlajinsa. Se vaatii harjoittelua, niin kuin minkä tahansa myyvän tekstin tekeminen. Muutamalla helpolla vinkillä pääset kuitenkin alkuun:

  1. Puhuttele hakijaa suoraan.
  2. Kerro millainen on tavallinen työpäivä.
  3. Kenen kanssa töitä tehdään.
  4. Mitä etuja työnantaja tarjoaa.

Keskity siis kertomaan mitä työntekijä saa, ei siihen mitä yrityksenne työntekijältä vaatii. Toki pakolliset vaatimukset, kuten työturvallisuuskortti tai ajokortti on hyvä tuoda esiin, mutta ne nyt käyvät ilmi jo työtehtävän esittelyssä.

Jos haluat oppia lisää toimivan työpaikkailmoituksen laatimisesta, niin lue seuraava teksti: Miten kirjoitetaan toimiva työpaikkailmoitus? Voit myös katsoa esimerkkejä meidän tekemistämme työpaikkailmoituksista. Kiinnitä huomioita erityisesti siihen, miten työntekijän kannalta kiinnostavia asioita nostetaan ilmoituksissa esiin: Rakennusalan avoimet työpaikat.

 

Nosta esiin positiivisia asioita, mutta älä valehtele!

Kaiken markkinoinnin ja myynnin tulee aina perustua faktoihin, muuten asiakas pettyy ja suuttuu. Työpaikkailmoituksissa markkinoinnillinen näkökulma tarkoittaa sitä, että kerrot syyt, joiden vuoksi teidän työpaikallanne on mukava olla töissä. Osaat varmasti kysyttäessä kertoa ne, mutta työilmoitusta kirjoittaessa ne yleensä unohtuvat

Ei ole mitään järkeä ylimyydä työpaikkaa sellaisilla asioilla jotka eivät pidä paikkaansa. Parhaiten toimiva työpikkailmoitus on sellainen, joka tavoittaa oikeat ihmiset oikealla viestillä ja saa heidät hakemaan työpaikkaa.

Onnistunut rekrytointi on aina sellainen, johon sekä työntekijä, että työnantaja ovat täysin tyytyväisiä.

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi