Kokeile kuukausi maksutta
Kuuntele juttu

Rakennuslehden juttu ammattikoulutuksesta on kerännyt runsaasti palautetta. Kokeneet opettajat ovat kiitelleet siitä, että jutussa tuotiin esiin se, kuinka heikoin eväin kädentaitoja tänään opetetaan. Ammattimiehen opettajaksi pääsee, jos on muodollisesti pätevä, mutta kukaan ei kysy, osaatko sitä asiaa mitä sinun pitäisi opettaa oppilaalle. Hyvä ammattimies osaisi, mutta ei välttämättä kelpaa opettajaksi.

 Helsingin Sanomat kirjoitti tammikuussa Saksan oppisopimuskoulutuksen erinomaisuudesta. Saksassa ammattimies-mestarit opettavat kisällejä. Tästä olisi syytä ottaa mallia meilläkin. Mallia kannattaisi ottaa myös Ruotsista, jossa koulutus on käytännönläheisempää kuin meillä. Tämä näkyy meitä parempana työturvallisuuskulttuurina ja myös siinä, että työmiehet ja mestarit vievät yhteistoimin työmaata eteenpäin ilman sitä vastakkainasettelua mitä meillä vielä on.

Ammattikoulu on jäänyt jälkeen tämän päivän työmaiden vaatimuksista, sillä opettajia ei ole juuri näkynyt oikeilla työpaikoilla työharjoittelijoina. Puute näkee esimerkiksi kylpyhuoneiden teossa. Suomessa on jo vuosia ollut käytössä kylpyhuoneasentajien sertifiointi. Opettajat eivät tällaisia sertifiointeja ole suorittaneet. Siksi moni opettaa vanhentuneita menetelmiä ja ehkä antaa samalla oppilaille mielikuvan siitä, että uudet menetelmät ovat ylireagointia homeongelmiin.

YIT:n palaute

Nyt myös rakennusliikkeet ovat heränneet. YIT:n työpaikkaohjaajien koulutustilaisuudessa 8.1. lähetettiin ammattikoulutukselle seuraavaa palautetta:

– Opiskelijoille tulee opettaa itsenäistä opiskelua ammattimiehen työsuoritusmallin mukaisesti eli työsuorituksen mentaaliharjoitusta ennen työsuoritusta, jotta työturvallisuus parantuisi ja ammattityö myös onnistuisi. Kesätöissä opiskelijoille tapahtuu liian paljon työtapaturmia, koska ei ole kesälomien takia tarpeeksi ammattilaisia perään katsomaan.
– Opiskelijoille on opetettava käsi- ja sähkötyökalujen käyttöä enemmän ja niiden huoltoa.
– Ammattimiehet haluaisivat tulla koululle näyttämään, miten ammattilaiset tekevät töitä.
– Rakennusmittauksia ja mittalaitteiden käyttöä on  harjoiteltava enemmän koulussa.

Palautetta lähetettiin myös ammattikorkeakouluille:

– Rakennusmestarikoulutukseen on varattava ammattikoulusta tuleville enemmistö paikoista, jotta työmaille saataisiin työnjohtoa, joka ymmärtää jotain rakentamisesta, koska ammattikorkea ei anna valmiuksia todelliseen työnjohtoon.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “YIT lähetti kritiikkiä kouluille”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Seppo Mölsähttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/seppo-molsa/