llmastonmuutos on kova haaste myös kiinteistöjen julkisivuille, joiden on kestettävä alati rajumpia ja nopeampia säänvaihteluja. Siksi niissä kannattaa käyttää materiaaleja, jotka hylkivät kosteutta, säilyvät puhtaina vuodesta toiseen, pitävät rakenteet kuivina ja parantavat kiinteistön energiatehokkuutta.

Suomen 1960- ja 1970-luvulla rakennettu kerrostalokanta on tulossa kiihtyvällä vauhdilla peruskorjausikään. Perinteisten linja-saneerausten ja kattoremonttien ohella taloyhtiöiden työlistalle alkavat nousta myös ikkuna-, parveke- ja julkisivuremontit, joita on voitu pantata kustannussyistä useaan otteeseen eteenpäin.

Ongelmaa ei kuitenkaan päästä Suomen ilmasto-olosuhteissa karkuun, sillä ennustetun ilmastonmuutoksen myötä täkäläiset sääolosuhteet koettelevat kiinteistöjä ja niiden julkisivuja entistä kovemmalla kädellä.

Rakennustuotevalmistaja Saint-Gobain Weberin tuotepäällikön Antti Saajanlehdon mukaan remonttien siirtämisestä voi koitua taloyhtiölle oletettua roimasti isompi jälkilasku – vaurioituneen ja elinkaarensa päässä olevan julkisivun kautta kosteus näet pääsee tekemään tuhojaan myös muualla kiinteistössä.

”Kesällä ja syksyllä sateet ja myrskytuulet kastelevat talojen julkisivuja ja parvekkeita. Talvikuukausien harmina on puolestaan lämpötilan jatkuva sahaus nollan molemmin puolin, jolloin rakoihin ja halkeamiin kertyvä vesi tekee jäätyessään entistä isompaa vahinkoa. Leudot ilmat ja lisääntyvä ilmankosteus luovat otolliset olosuhteet myös erilaisille levä- ja mikrobikasvustoille”, Saajanlehto selvittää.

Kuiva seinä kestää ja suojaa

Näihin ilmastonmuutoksen haasteisiin ovat viime vuosina pureutuneet myös rakennustuotteiden ja -materiaalien valmistajat. Tässä kohtaa kärkijoukossa on Saint-Gobain Weber, joka on tuonut markkinoille uuden entistä kestävämmän ja vähemmän ympäristöä kuormittavan TopDry-tuoteperheen vaihtoehdoksi perinteisille silikonihartsipinnoitteille.

”Uusi tuote sietää ja taklaa entistä paremmin sääoloista johtuvia lämpötila- ja kosteuseroja, mutta se on myös koostumukseltaan ekologinen. Tästä kertoo sekin, että TopDry-tuotteet soveltuvat myös erittäin tarkat ympäristökriteerit omaaviin Joutsenmerkki-kohteisiin”, Saajanlehto kertoo.

Uuden pinnoitteen teho selittyy pitkälti fysiikalla, sillä se on toiminnaltaan sekä hydrofobinen että hydrofiilinen. Hydrofobinen pinta on vettä ja likaa hylkivä, mutta silti hengittävä. Näin ylimääräinen vesi ei tunkeudu rappaukseen, vaan valuu pois.

Hydrofiilisuus puolestaan takaa sen, että pinta kuivuu nopeasti sateen ja kasteen jälkeen.

”Näin kiinteistön julkisivu säilyy kuivana, kauniina ja näyttävänä vuodesta toiseen ilman ylimääräisiä korjauksia. Samalla pidentyy huoltoväli eli taloyhtiöille ja kiinteistönomistajille kertyy kustannustehokkuutta tätäkin kautta”, hän lisää.

TopDry-tuoteperhettä voidaan käyttää useimmissa yleisesti käytetyissä KahiFacade-, SerpoVent-, MonoRoc-, UniTop-, kaksikerrosrappaus-, SerpoMin ja SerpoTherm-julkisivuissa.

Innovaatiota on käytetty pelkästään Saksassa jo  yli 15 vuotta ja sillä on tehty rapattua pintaa yli 20 miljoonaa neliötä. Lisäksi se on  voittanut useita ympäristö- ja innovaatio- palkintoja Euroopassa.

Laajat testit sekä käytännön kokemukset takaavat sen, että tuotteet kestävät myös Suomen todella haastavat ilmasto-olosuhteet”, Saajanlehto vakuuttaa.

Ammattilainen avuksi alusta lähtien

Iso remontti on taloyhtiöissä usein asia, jota odotetaan liki kauhunsekaisin tuntein.  Yleinen mielikuva myös julkisivuremontista on edelleen se, että talo on huputettuna viikosta toiseen ja asuminen työmaan keskellä vähintäänkin haasteellista.

Tänä päivänä julkisivuremontit voidaan viedä läpi entistä sujuvammin ja nopeammin, sillä sekä materiaalit että työtavat ovat kehittyvät jatkuvasti. Samalla myös asumiseen liittyvät haitat jäävät pienemmiksi.

Alan ammattilaisen mukaan onnistunut ja sujuvasti maaliin viety lopputulos lähtee aina hyvästä suunnittelusta.

”Tärkeintä on lähteä liikkeelle ajoissa. Julkisivuvauriot kannattaa tarkastaa alan asiantuntijan kanssa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jolloin usein selvitään kohdekohtaisilla korjauksilla. Jos päädytään koko julkisivun uusimiseen, kannattaa siihen usein yhdistää myös ikkunat ja parvekkeet”, Saajanlehto opastaa.

 

Weber

  • Osa Saint-Gobain-konsernia
  • Toimii globaalisti, mutta Suomessa hyvinkin paikallisesti
  • Tuottaa noin 98 prosenttia Suomessa myymistään tonneista Suomessa
  • Rakentajille tuttuja brändejä ovat Ecophon, Gyproc, ISOVER, Leca, PAM ja Weber
  • fi.weber

Viimeisimmät näkökulmat