Kokeile kuukausi maksutta

Sisustuksen pintamateriaaleihin erikoistunut yritys kiinnitti Suomen Vahvimmat -sertifikaatin heti uuden liikkeensä paraatipaikalle eli asiakkaiden kahvipisteeseen.

Parhaat yritykset menestyvät myös vaikeina aikoina. Suomessa on tälläkin hetkellä lähes 200 000 yritystä, joiden talous on vahvassa kunnossa. Näillä yrityksillä maksuhäiriöriski on lähes olematon.

Yksi Suomen Vahvimmat -tunnustuksen ansainnut yritys on Väritukku Oy, joka tunnetaan paremmin Värisilmä-ketjusta. Sisustuksen pintamateriaaleihin erikoistunut yhtiö toimii Värisilmä-myymälöiden keskusliikkeenä. Yrittäjävetoiset Värisilmä-liikkeet ovat myös Väritukun merkittävin omistajaryhmä.

Väritukku on yltänyt vuosikaudet Suomen Vahvimpien yritysten platinatasoon. Korkeimmalle tasolle pääsevät vain ne yritykset, jotka täyttävät tiukat kriteerit kolmen peräkkäisen tilikauden ajan.

Toimitusjohtaja Jani Karotien mukaan yrityksessä ei ole haettu yksittäisen vuoden tulosta, vaan menestyksen taustalla on pitkäjänteinen työ. Väritukku täyttää tänä vuonna 70 vuotta, joten matkan varrelle on osunut useita talouden suhdannelaskuja ja -huippuja.

– Hyvä taloudenpito vaatii työtä. Varsinkin, kun toimimme suhdannevaihteluille alttiilla rakennusalalla. Olemme tästä työstä aidosti ylpeitä, Karotie sanoo.

Ketjun yli 60 myymälän asiakaskunta jakautuu karkeasti kahtia kuluttaja-asiakkaisiin ja rakennusalan ammattilaisiin. Yrityksen strategiassa painopiste on asiakkaiden entistä paremmassa palvelussa, joka pitää sisällään muun muassa valikoiman laajentamisen, logistiikan, digitaalisten palveluiden sekä verkoston kehittämisen.

Toimitusjohtaja kokee tärkeänä kertoa hyvästä taloudenpidosta talon ulkopuolelle. Suomen Vahvimmat -sertifikaatti on osoitus tavarantoimittajille ja asiakkaille, että yritys on luotettava kumppani.

– Kun avasimme toukokuun lopulla Vantaan Petikkoon uuden Värisilmä Pro -myymälän, kiinnitin Suomen Vahvimmat -sertifikaatin asiakkaiden kahvipisteen yläpuolelle. Siitä se huomataan. Lisäksi liitämme bannerin verkkosivuillemme, kun verkkosivu-uudistus on valmis, Karotie kertoo.

Sertifikaatista kannattaa ottaa hyödyt irti

Asiakastiedon tuoteomistaja Jaakko Nors pitää niin ikään luotettavuutta sertifikaatin tärkeimpänä arvona ja viestinä ulkopuolisille. Epäluottamus on lisääntynyt etenkin yritysten välisessä kaupankäynnissä, sillä viime vuosina yrityksiä ovat koetelleet koronapandemian lisäksi, raaka-ainepula, sota, energiakriisi ja korkea inflaatio.

– Nyt on tärkeää kertoa asiakkaille luottamusta vahvistavista asioista. Monet yritykset ovat ylpeitä siitä, että ne ovat saaneet sertifikaatin. Kannustaisin niitä olemaan vielä rohkeampia omassa markkinoinnissaan. Markkinointikeinoja on useita. Tunnustus on hieno saavutus, joka kannattaa hyödyntää, Nors kehottaa.

Suomen Vahvimmat -sertifikaatti myönnetään vain yrityksille, jotka täyttävät Asiakastiedon tiukat kriteerit. Sertifikaatti on merkki yrityksen positiivisista taloudellisista tunnusluvuista, luottokelpoisuudesta, kunnossa olevista taustatiedoista ja hyvästä maksukäyttäytymisestä.

Asiakastiedon tietokannassa on yli 700 000 yritystä aina asunto-osakeyhtiöistä julkisiin osakeyhtiöihin. Yrityksistä vajaat 30 prosenttia pääsee Suomen Vahvimpien kulta- tai hopeatasolle ja viisi prosenttia yltää platinaluokkaan. Parhaiden joukkoon pääsy edellyttää Rating Alfassa luottoluokitusta AAA tai AA+.

– Luottoluokitus on hyvä mittari, sillä siinä otetaan useita tekijöitä huomioon. Sertifikaatin saaminen ei rajoitu pelkästään osakeyhtiöihin, vaan toiminimet, kommandiittiyhtiöt, avoimet yhtiöt ja osuuskunnat ovat oikeutettuja saamaan tunnustuksen. Tärkeintä on se, että yrityksellä täytyy olla aktiivista toimintaa, Nors sanoo.

Suomen Vahvimmat -sertifikaatin historia yltää 2000-luvun alkuun, jolloin julkisuudessa uutisoitiin yrityksistä lähinnä negatiivisessa sävyssä, kuten konkurssien määristä.

– Negatiivinen uutisointi harmitti sisäisesti. Lisäksi pk-yrityksillä oli tarve osoittaa, että ne ovat luotettavia yrityksiä. Siitä syntyi ajatus Suomen Vahvimmista. Listaus ilmestyi aluksi kirjana ja ensimmäinen sertifikaatti lanseerattiin 2007. Se oli alusta asti hitti, Nors kertoo.

Koska vahvinkin mieli voi joskus tarvita apua, on Suomen Asiakastieto Oy päättänyt tukea mielenterveystyötä vuoden 2023 aikana. Lahjoitamme jokaisesta vuoden 2023 aikana tehdystä Suomen Vahvimmat -sertifikaattitilauksesta 4 euroa MIELI ry:n toimintaan.

Viimeisimmät näkökulmat