Kokeile kuukausi maksutta

Sasi: Kyllösen perustelut Tervalan erosta eivät vakuuta avaamatta

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) joutuu vielä selvittämään valiokunnille Liikenneviraston pääjohtajan Juhani Tervalan eron taustoja. Kyllönen tapasi aamulla eduskunnassa valiokuntajohtoa. Liikennevaliokunta sekä valtiovarainvaliokunnan liikennejaosto kuulevat ministeri Kyllöstä ja Tervalaa vielä tällä viikolla.

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) joutuu vielä selvittämään valiokunnille Liikenneviraston pääjohtajan Juhani Tervalan eron taustoja. Kyllönen tapasi aamulla eduskunnassa valiokuntajohtoa. Liikennevaliokunta sekä valtiovarainvaliokunnan liikennejaosto kuulevat ministeri Kyllöstä ja Tervalaa vielä tällä viikolla.

Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtajan Kimmo Sasin (kok.) mukaan Kyllösen ratkaisu oli yllättävä. Siitä kertoo myös se, että poikkeuksellinen kuuleminen järjestetään.

”Julkisuudessa esitetyillä perusteluilla on tiettyä merkitystä, mutta avaamatta ainakaan ne eivät välttämättä tee kuulijaa vakuuttuneeksi”, Sasi sanoi STT:lle.

Tervala ilmoitti eilen eroavansa, koska hän on menettänyt Kyllösen luottamuksen. Sasi ei ottanut vielä kantaa siihen, oliko Kyllönen menetellyt hänen mielestään oikein.

”On perusteltua, että myös Tervalaa kuullaan ja kun kumpaakin osapuolta on kuultu, voidaan paremmin vetää johtopäätöksiä.”

Sasin mukaan hänen liikenneministerikaudellaan Tervala noudatti hänelle annettuja ohjeita.

”Tämänhetkistä tilannetta en osaa arvioida.”

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Sasi: Kyllösen perustelut Tervalan erosta eivät vakuuta avaamatta”

  1. Uutisen mukaan Sasille eivät riitä Kyllösen perustelut Tervalan erosta. ”Sasin mukaan hänen liikenneministerikaudellaan Tervala noudatti hänelle annettuja ohjeita.” Kyllönen ja Sasi eroavat kuin yö ja päivä paneutumisessa ministerin tehtäviin. Vertailu käy vääjäämättömästi Kyllösen eduksi. Sasi oli väritön ja ei jaksanut aina perehtyä asioihin, kun taas Kyllönen pyrkii selvittämään asiat juurta jaksain. Sasi on ollut jo liian kauan mukana politiikassa ja intoa ei enää aina riitä asioiden selvittämiseen. Kyllönen on nuori ja raikas sekä ennakkoluuloton. Uskaltaa ravistella vanhoja rakenteita ja käytänteitä omalla sektorillaan. Ja siitähän eivät vanhat jäärät kuten Sasi ja muut hyvä veli -kerhon jäsenet pidä.

  2. Anu Vehviläisellä (KESK) on puolestaan kaikki syy olla tyytyväinen yhteistyöhönsä pääjohtaja Tervalan kanssa, koska tämä on onnistuneesti toteuttanut Vehviläisen ministerikauden ylivoimaisesti tärkeintä asiaa – eli Liikenneviraston työpaikkojen tolkutontoa alueellistamista Helsingistä Lappeenrantaan.

    Pasilassa ihmetellään vieläkin, mistä ihmeestä löydetään ne 140 ”teknistä palvelutehtävää”, jotka Vehviläinen halusi alueellistaa.

  3. Nythän olisi hyvä avata myös sitä mikä on luottamuksen mittari eri ministereillä

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat