Kokeile kuukausi maksutta

Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala eroaa

Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala eroaa tehtävästään vuoden 2013 alusta alkaen. Tervala hoitaa eroonsa asti vain viraston toiminnalle välttämättömiä hallintoasioita. Eron syynä on liikenneministeri Merja Kyllösen epäluottamus pääjohtajan toimintaa kohtaan. Tervala katsoo, ettei hänellä ole edellytyksiä jatkaa Liikenneviraston pääjohtajana.

Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala eroaa tehtävästään vuoden 2013 alusta alkaen. Tervala hoitaa eroonsa asti vain viraston toiminnalle välttämättömiä hallintoasioita. Eron syynä on liikenneministeri Merja Kyllösen epäluottamus pääjohtajan toimintaa kohtaan. Tervala katsoo, ettei hänellä ole edellytyksiä jatkaa Liikenneviraston pääjohtajana.

image

Ensi vuoden alussa Tervala palaa rakennusneuvoksen virkaan liikenne- ja viestintäministeriöön.

Liikenne- ja viestintäministeriö päätti aiemmin lokakuussa pyytää asiantuntijayritys KPMG:tä arvioimaan Kehäradan lisätöihin liittyviä epäselvyyksiä. Liikennevirasto antoi 19. syyskuuta oman selvityksensä hankkeen lisätöihin liittyvistä epäselvyyksistä, mutta selvitys ei tyydyttänyt ministeriötä.

”Haluan käynnistää Kehäradan lisätöistä perusteellisen selvityksen. Samalla huoleni on, että tämän hankkeen ongelmat ovat vain jäävuoren huippu ja heijastaa Liikenneviraston toimintatapaa laajemminkin”, ministeri Kyllönen totesi LVM:n tiedotteessa 20. syyskuuta.

”Viraston selvityksessä on tuotu esiin monia puutteita. Tämä nyt esille tullut tapaus herättää kysymyksen, miten Liikennevirasto huolehtii lainsäädännön mukaisesti tehtävistään ja miten sisäinen valvonta virastossa toimii yleisemminkin suurten hankkeiden kohdalla. On otettava huomioon, että viraston vastuulla on noin 3 miljardin euron edestä käynnissä suuria liikenneinvestointihankkeita”, Kyllönen jatkoi.

Liikennevirasto teki keväällä 2012 Kehäradan pääurakoitsija Lemminkäinen Infran kanssa sovintosopimuksen pohjaveden pinnan alenemisen aiheuttamista ylimääräisistä lisäkustannuksista. Asia tuli ensimmäistä kertaa julkisuuteen Rakennuslehdessä 13. syyskuuta.

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala eroaa”

  1. Rakennuslehti avasi melkoisen Gordionin solmun kommentoidessaan ensimmäisenä kehäradan lisätöiden epäselvyyksiä. Liikennevirastosta voi löytyä monia muitakin epäselvyyksiä, kunhan asiat puidaan perusteellisesti. Tässä on kysymys verorahojen käytöstä, siis meidän kaikkien rahoista. Rakennuslehti on ollut oikealla asialla.

  2. Niin, tosi rakennuslehden juttu taisi kuitenkin olla kokolailla kaikilta osin puppua. Keltaisen lehdistön suuntaan näissä uutisoinneissa kai mennään näköjään ammattilehdissäkin ja se on tosi surullista.

    1. Kukin voi itse määritellä mikä on puppua. Jollekin riittävän isokenkäiselle merkityksetöntä on, että kaverilta voi tilata ilman kilpailua 16 000 euron konsulttitehtävän, joka sitten sopivasta ketjuttamalla paisuu 200 000 euroon ja ehkä enempäänkin. Puppua voi olla sekin, että Liikennevirasto joutuu oman selvityksensä pohjalta laatimaan pitkän listan korjaavista toimenpiteistä. Nekään eivät taida riittää, kun ministeriön oma selvitys valmistuu. Kovinta puppua taitaa kuitenkin olla naisministerin jätkämäiset otteet. Mitä naiset liikenteestä tietävät, sillä onhan nainen ratissa ihan vitsien perusainesta.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat