Kokeile kuukausi maksutta

Liikenneministeri: Pääjohtaja Tervala ei hoitanut töitään

Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) mukaan epäluottamus Liikenneviraston pääjohtajaa Juhani Tervalaa kohtaan syntyi yli vuoden aikana. Ministeri kertoo menettäneensä luottamuksensa Tervalaan täydellisesti, koska tämä hoiti tehtäviään epäasiallisesti eikä noudattanut kirjallisestikaan annettuja ohjeita. Kyllösen mukaan Tervalalle annettiin toistuvia huomautuksia.

Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) mukaan epäluottamus Liikenneviraston pääjohtajaa Juhani Tervalaa kohtaan syntyi yli vuoden aikana. Ministeri kertoo menettäneensä luottamuksensa Tervalaan täydellisesti, koska tämä hoiti tehtäviään epäasiallisesti eikä noudattanut kirjallisestikaan annettuja ohjeita. Kyllösen mukaan Tervalalle annettiin toistuvia huomautuksia.

image

Kyllönen korostaa, että luottamuspulaa ei aiheuttanut mikään yksittäinen asia. Kyse oli kokonaisuudesta, jonka osia olivat kehäradan ongelmat, valtatie 8:n selvitystyö ja Lusi–Mikkeli-tie. Ministerin mukaan Tervalaa ei epäillä mistään rikoksesta.

”Useampi asia pidemmällä aikavälillä on johtanut täydelliseen luottamuksen menetykseen”, Kyllönen sanoi liikenneministeriössä pidetyssä tiedotustilaisuudessa.

Tervala on vuosien varrella ottanut julkisuudessa aktiivisesti kantaa eri asioihin. Pitkän virkauran tehneen miehen olisi Kyllösen mielestä pitänyt paremmin tuntea viraston johtajan ja ministerin roolit.

”Valitettavasti nämä roolit ovat menneet sekaisin.”

Tervala ilmoitti aamulla eroavansa tehtävästään, koska hänellä ei ole enää ministerin luottamusta. Hän palaa rakennusneuvoksen virkaan liikenne- ja viestintäministeriöön ensi vuoden alussa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 18 kertaa

18 vastausta artikkeliin “Liikenneministeri: Pääjohtaja Tervala ei hoitanut töitään”

    1. Epäilen kyllä vahvasti Kyllösen kyvykkyyttä hoitaa liikkenneministerin virkaa. Hänen avauksensa on olleet niin epäammattimaisia ja absurdeja, että kannattaisi miettiä ministerin vaihtamista kyvykkäämpään ja asiansa tuntevaan henkilöön.

  1. Jos hommat menee pieleen, on hyvä että siihen reagoidaan. Useimmin asiaan ei reagoida mitenkään ja kyvyttömät saavat jatkaa hommissaan. Vaikka en ole yleisesti Kyllösen kanssa asiosta samaa mieltä, on virkistävää nähdä, että jollakulla riittää uskallusta siirtyä mietteistä tekoihin.

  2. Kärsii täydellisestä luottamuspulasta ja palaa ministeriöön rakennusneuvokseksi? Kreikassako tässä ollaan? Ei varmaan tarvii lähteä istumasta eläkkeellekään vaan vaikkapa palkallisena kirjoitella muistelmansa veronmaksajien piikkiin?

    Olisi jo aika virkakoneistossa sulkea ovet sellaisilta jotka toistuvasti ovat kansakunnan etua rikkoneet.

    1. Mikä tämä ministeri oikein on? Mikä maa ja mitä sanoo pääministeri, joka on leikkaamassa sairailta ensimmäistä sairaslomapäivää. Missä tasa-arvo?

      Onko todella totta, että ministeriössä on ollut rakennusneuvoksen vajaus ja hommat eivät ole toimineet.

      Todella törkeää kun muualla leikataan, irtisanotaan ja lomautetaan, mutta tällaiselle kaverille annetaan huippuvirka isoine palkkoineen ilman tarvetta!

      Ja sielläkö se luottamus sitten palaa?

      Hyi olkoon!

      1. Onneksi rakennusalalla ei tarvitse leikata sairaspäivää, kun se on jo palkaton kaikilla alle vuoden samalla työnantajalla työskennelleellä. Aika hiljaa näistä karenssipäivistä on media ollut, tuskin rakennusala ainoa on jolla tämä käytäntö on?

      2. MITÄ SEKOILET? Pääjohtaja varmaankin palaa entiseen virkaansa, josta on virkavapaalla liikenneviraston pääjohtajuuden takia. Siitä ei voi erottaa kuin virkavirheen takia. Sinänsä ihan paikallaan antaa tällaiselle johtajalle kenkää, joka alkaa ylittää valtuuksiaan. Kansa an kuitenkin se joka näidenkin palkan maksaa.

  3. Juhani Tervala tunnetaan hyvin siitä, että hän jakoi lähes kaikki liikenteen määrärahat aina teihin ja radanpito jäi joka kerta nuolemaan näppejään. Oli jo korkea aika panna mies aisoihin. Siitä kiitokset Merja Kyllöselle. Ehkä tulevaisuudessa rahan jakokin sujuu oikeudenmukaisemmin.

    1. Tuo asia on muuten toisinpäin, kyllä radat ovat saaneet huomattavasti enemmän rahaa. Se vaan on ikävä kun suurin osa suomalaisista, ei reissaa tre-hki väliä junalla, vaan joutuu käyttämään teitä työssään ja vapaa-aikana.

  4. Tämä muistuttaa jo Kyllä herra ministeri TV-sarjaa sillä erolla, että ministeri ottaa vallan lopulta itselleen. Suomi tunnetaan itsevaltaisista kansliapäälliköistä, jotka ovat tehneet mitä lystänneet ministeristä välittämättä. Tervala otti tämän roolin viraston johtajana.

    Moni saattaa jopa pitää hyvänä, että osaava ja vahva virkamies (kuten vaikkapa Sailas) johtaisi ohi poliittisten broilereiden. Demokratiaan kuitenkin kuuluu, että johto on kansan valitsemalla henkilöllä ja virkamies noudattaa tämän ja hallituksen linjauksia. Ministeri kantaa tästä tekemisestään poliittista vastuuta, mutta virkamies on käytännössä erottamaton ellei ymmärrä itse lähteä.

    Valtionhallinto on täynnä dispo-orsia väärään poliittiseen leiriin kuuluville tai luottamuksensa menettäneille virkamiehille. Ympäristöministeriössä oli jopa ylijohtaja ilman alaisia ja tehtäviä, mutta hän ymmärsi älykkäänä miehenä itse yskän.

  5. Vai onko kenties niin, että Tervala ottaa alaistensa tekemiset kontollee niin kuin hyvä johtaja tekee.Aina vikaa ei kannata etsiä latvasta jos tyvi on laho.

  6. En ymmärrä tuon ”punikki” ministerin tekemisiä yleensäkään, mutta tapasin Tervalan muutaman kerran ja äijä on täysi pelle. Liikennevirastossa on henkilöstöllä tänään hymy herkässä.

    1. Aika vähät on sitten Liikennevirastossa ilon aiheet…Minusta Tervala on jämäkkä mies, joka ei hyppinyt kai riittävästi poliitikojen pilien tahdissa.Jospa löytyy soviampi jes jes mies.

  7. Onneksi asuntosektori noudattaa hallituksen asuntopoliittisia linjauksia, muutoin sielläkin olisi pitänyt ryhtyä aiemmin esillä olleisiin kurinpalautustoimiin.

  8. Ministerin perustelut Tervalan erottamiselle hieman ontuvat. Syynä lienee se, että liikennevirasto ei ole hyväksynyt ministeriön esittämiä teiden uusia suunnitteluperiaatteita. Onkohan tässä mennyt ministeriön ja liikenneviraston roolit sekaisin. Ministeriö näpräilee suunnitteluohjeiden kanssa,kun sen pitäisi keskittyä liikennepoliittisiin linjauksiin ja strategioihin. Liikennevirastolla on Suomen paras asiantuntemus väylien suunnittelusta, sitä ei ministeriössä ole. Jyräsikö tässä nuoren ministerin herkkähipiäisyys asiantuntijuuden?

  9. Jos liikenneministeri olisi ollut mies ja vieläpä joku julma porvari ja liikenneviraston johtaja joku sak-sdp-vas nainen, niin jo olisi kamala itku kiusaamisesta ja häirinnästä ja työpaikalta hiillostamisesta. Ministeri siinä joutuisi eroamaan.
    Nyt kun ajokortition vasuri-nainen on vienyt kilometrikorvaukset ja suunnittelee ruuhkamaksuja ja veronkorotuksia tarvitaan ehdottomasti samanlainen vielä liikenneviraston johtoon, niin saadaan Suomen asiat kuntoon.

    1. Ministeriö ja liikennevirasto riitelivät valtatie 8:n parannuksesta kuukausia. Ministeriö perusti toimintansa eduskunnan hyväksymään selontekoon.
      Selonteossa eduskunta halusi uuden selvityksen valtatie kahdeksan perusparannuksesta Turun ja Porin välillä. Hankkeelle on kaavailtu 100 miljoonan euron määrärahaa.
      Tervalan virasto ei tehnyt uutta selvitystä.

      Ministeri Kyllönen totesi syyskuussa Turun Sanomissa:

      ”Eduskunta hyväksyi huhtikuussa 2012 liikennepoliittisen selonteon. Siinä on määritelty uuden liikennepolitiikan mukaiset lähtökohdat liikennehankkeiden toteuttamiselle.
      Liikennehankkeiden tulee perustua käyttäjien ja muiden toimijoiden tarpeisiin. Ratkaisuissa tulee hyödyntää tehokkaasti koko liikennejärjestelmän kapasiteettia ja monipuolisia keinoja. Nämä ovat eduskunnassa yhteisesti sovittuja tavoitteita. Liikenneviraston ehdotusta valtatie 8:n Turku–Pori-yhteysvälille ei oltu suunniteltu näiden periaatteiden mukaisesti.”

      Ministeriö antoi 9.9. aiheesta tiedotteen:

      ”Liikenne- ja viestintäministeriö palauttaa valtatie 8:n yhteysvälihankkeen Turku-Pori Liikennevirastolle uudelleen arvioitavaksi.

      Liikenneviraston ehdotus yhteysvälin toteuttamisesta ei ole liikennepoliittisen selonteon edellyttämällä tavalla tehty uudelleenarviointi eikä sitä ole laadittu uuden liikennepolitiikan tavoitteiden ja periaatteiden mukaisesti.

      Eduskunta hyväksyi huhtikuussa 2012 liikennepoliittisen selonteon. Siinä on määritelty uuden liikennepolitiikan mukaiset lähtökohdat liikennehankkeiden toteuttamiselle.
      Liikenneviraston suunnittelun lähtökohtana on yhteysvälille aikanaan määritelty tien tekninen standardi, tavoitetila. Uuden liikennepolitiikan mukaisten ratkaisujen tulisi kuitenkin perustua käyttäjien ja muiden toimijoiden tarpeisiin. Ne pitäisi suunnitella käyttäjien ja muiden toimijoiden kanssa ja niissä tulisi hyödyntää tehokkaasti koko liikennejärjestelmän kapasiteettia ja monipuolisia keinoja kuten joukkoliikenteen kehittämismahdollisuuksia ja liikenteen hallinnan keinoja.

      Liikenneviraston tulee arvioida yhteysväliratkaisua uudelleen asiakaslähtöisesti ja yhteistyössä ministeriön kanssa. Liikenneviraston tulee tehdä ratkaisua hakiessaan yhteistyötä yhteysväliä hyödyntävien käyttäjien ja yritysten sekä muiden alueellisten toimijoiden kanssa parhaan toimenpidevalikoiman löytämiseksi.

      Hallitus sopi kehysriihessä keväällä 2012, että vt 8 Turku-Pori-väliin käytetään 100 miljoonaa euroa tällä hallituskaudella. Tämä summa on kuitenkin käytettävä mahdollisimman tehokkaasti.

      Uuden liikennepolitiikan mukainen menettelytapa koskee myös selonteossa tälle hallituskaudelle ajoitettua hanketta vt 6 Taavetti-Lappeenranta.”

  10. Tervalalla ei ole minkäänlaista henkilöstöjohtamisen asiantuntemusta ja esimiestaitoa.
    Puuttuu nippeliasioihin,joista ei mitään ymmärrä.

    Henkilöstö voi huonosti,kun johtajana on pahemmanluokan narsisti.
    Tämä talossa tiedetään,mutta kukaan ei uskalla puuttua,koska narsistin kosto on kova

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat